Mattias J skrev:511hk tycker jag är bra på bf95, på e85 hade du kommit upp en 40-60hk till på samma ladd vilket är bra med tanke på att turbon inte är värst stor.
jo det är nog kanske så att turbon är lite liten men den svarar riktigt fint från 3-3500rpm
så den är nog fin att köra i bilen sen.
jag ska testa att köra på e85 och se skillnaden men tror jag försöker leta fram en turbo så motorn kan andas lite bättre
nån som har turbo med t4 fläns?
min bror har en i stora drag samma motor men med en hx55 turbo den gav 555whp vid 1.6bar iof på e85
så turbon och e85 ger ca 100hp mer än min
Får man fråga om bottendelen? Du slog in bladmått mellan cylindrarna ser ja, borrade du eller mätte du blocket efteråt? Brukar cylindrarna ändra form av åtgärden?
Svårt att avgöra i bänk säkert, men funka turbon fint? Håller på och plockar ihop typ exakt samma motor så därför frågar jag.
Mvh Kenneth
jag har inte mätt upp cyl efteråt men har inte (tror inte) påverkat nåt har gjort detta på flera motorer och det har fungerat
turbon verkar funka fint men som sagt kanske hade varit fint med något större beror på vad man ska ha motorn till!
primer skrev:har kört lite i helgen igen 1.1bar 406hp 500nm höjde trycket till 1.7bar och 511hp 624nm men där är det stopp bänken är inte kalibrerad till mer än 624nm nu !
har ganska snäll tändnig vid 1.7bar tror den ligger på ca 15grader där! kör BF95 så ska nog ta de lite lungt med tändning kanske
tycker den borde ge mer på det laddtrycket men?
Kompisens motor med T6-99 bottendel och 960 topp klarade inte mer än 5 grader förtändning på BF95 och 1.4bar laddtryck med HX52.
Hällde i 20% E85 och då klarade den minst 3 grader till. Ökade effekten från 400rwhp till 440rwhp med de tre graderna.
15 grader låter alltså i mina ögon som mycket hög tändning i sammanhanget
Minns du Mats det diagrammet du visade mig ang backad tändning ifrån MBT och att ju längre ifrån MBT man ligger desto mer effekt tappar man per backad grad. Du använde det diagrammet som ett argument för lägre komp.förhållande.
Känns som att din kompis motor råkat ut för just den fällan då eftersom de få graderna gjorde så stor skillnad.
primer skrev:har kört lite i helgen igen 1.1bar 406hp 500nm höjde trycket till 1.7bar och 511hp 624nm men där är det stopp bänken är inte kalibrerad till mer än 624nm nu !
har ganska snäll tändnig vid 1.7bar tror den ligger på ca 15grader där! kör BF95 så ska nog ta de lite lungt med tändning kanske
tycker den borde ge mer på det laddtrycket men?
Kompisens motor med T6-99 bottendel och 960 topp klarade inte mer än 5 grader förtändning på BF95 och 1.4bar laddtryck med HX52.
Hällde i 20% E85 och då klarade den minst 3 grader till. Ökade effekten från 400rwhp till 440rwhp med de tre graderna.
15 grader låter alltså i mina ögon som mycket hög tändning i sammanhanget
Mats
ja det kanske är åt helvete för hög tändning men jag har faktiskt inte hört några spik än!
din kompis som kör med hx52an han kör väl med 11ans avgashus? 5 grader tändning genererar inte det hög avgastemp?
jag har inte stor erfarenhet av detta så alla tips är välkommet
Pacman: Absolut är det så. Vid tex femton grader eller högre är det en helt annan utväxling på graderna.
Primer: Ja det är 11 huset. Visst blir det mycket varmt, men inte så mycket att välja på om man vill ha det laddtrycket. Den känns väldigt nedtryckt och saknar en del "ryt" i motorljudet. Samtidigt så var vi rädda om bottendelen och ville inte ha mer cylindertryck så det fick gå så ett tag. Nu är det ett lite annorlunda motorkoncept på väg ner under huven, få se hur det levererar med samma setup runt motorn.
har mätt avgasmottryck idag och det ligger ca 2hg under laddtrycket så det verkar vara för liten turbo eller avgashus?
testade även med e85 i dag och det gjorde ca 30hp+ utan att röra tändning alls men på 1.7-1.8 bar så ger den inte mycket mer än på bf95 tycker det verkar som nåt händer när man börjar gå över 1.2bar turbon är inte effektiv:( det är nog helt enkelt så att turbon är för liten för en 2.8lmotor med a/r83 huset jag har ett 1.41 hus liggandes men är väl kanske väl stort får väl nöja mig med ca 500 eller byta till större snurra
montera en HX55 med 66-69mm in och 80-82mm ut och avgashus #22-27 sen se till att avgasystemet är sjukt grovt då kommer det mer effekt och den kommer att tåla mer tändning.
jens jag har faktiskt en sån liggandes 66mm in och runt 80 ut 25avgas men det är t6 fläns på den och grenröret är t4
får se om det blir ombyggnad av grenrör! brossan har en sån på sin vit6a 650whp vid 1.9bar men den är ganska matt i innan turbon laddar på och då har han 100cc större motor
får se hur jag gör ska tuna klart motorn med s300turbon först! jag körde 540hp och 694nm vid 5100rpm 1.9bar sen sköt insugslangarna mellan plenum och flänsen mot toppen ska betälla silicon till det nu då orig blir aningen slappa efter 25000mil
nån som vet hur mycket en sån 62mm s300 flödar vid 1.9bar nån som kanske har en kompressormap'?
jag har bara e 3bars map så ladda mer är inte aktuellt nu iaf
primer skrev:har mätt avgasmottryck idag och det ligger ca 2hg under laddtrycket så det verkar vara för liten turbo eller avgashus?
testade även med e85 i dag och det gjorde ca 30hp+ utan att röra tändning alls men på 1.7-1.8 bar så ger den inte mycket mer än på bf95 tycker det verkar som nåt händer när man börjar gå över 1.2bar turbon är inte effektiv:( det är nog helt enkelt så att turbon är för liten för en 2.8lmotor med a/r83 huset jag har ett 1.41 hus liggandes men är väl kanske väl stort får väl nöja mig med ca 500 eller byta till större snurra
Något annat är skumt skulle jag vilja säga. Du har inte läckage, tryckare som spökar, slappa ventilfjädrar, skenöppnande dumpventil, ..?
ja mats har faktiskt provtryckt hela insugsystemet i kväll och det var ganska mycket läckage i en 3" slang + att småslangarna mellan plenum och motor var kassa:( nu läcker det bara i spjällaxeln till spjället! så nu får jag nog ta ur en fjäder i wgn annars laddar den nog på duktigt såg i loggen att insugstempen börjar klättra mot 50grader åxå kan ju bero på det åxå att turbon får jobba fan!!
kan det vara så att det har varit så stort läckage så turbons kapasitet börjar tryta?
borde bli mindre mottryck åxå
bir mer körning efter helgen
Primer ,en 61mm S300 kompressor flödar ca 70lbs/min. Så den klarar ca 700 hk på veven.
Om du har 2hg lägre mottryck så är väl inte turbinen för liten? Vilken turbin har du ,68,5mm exducer?
/Christer