Sida 14 av 16

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: tor jan 13, 2011 11:16 pm
av RickardP
Hinner inte med något mer på skolan än det jag verkligen behöver. Ska göra klart insuget och sedan ta en licens på pinne, sen ska jag ut och jobba igen :thumbright:

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 14, 2011 10:56 am
av turbostefan
Blir snyggt det där :thumbright:. Vad blir det för dimension på tryckröret?

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 14, 2011 3:19 pm
av RickardP
Börjar med en adapterplatta med 535 spjäll, så tryckrören kommer bli 3". Men själva plattan som blir svetsad mot plenumet kommer få samma håldelning som ett 4" spjäll så jag kan byta vid senare behov :hihi:

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 14, 2011 3:46 pm
av mattias
Snyggt smide!

Många skarvar insugs-rören med gummi/silikon för att vibrationer inteska fortplanta sig så mycket, det kan lätt uppstå sprickor från belastningen. Ska du ha någon typ av stag ner mot motorn för att hålla uppe plenumet?

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: lör jan 15, 2011 11:57 am
av RickardP
Nej, har inte tänkt på detta. Men är det inte många som åker med "stumma" runners utan stöttor?

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: lör jan 15, 2011 5:09 pm
av mattias
Det finns många exempel på solid montering också, och det finns många olika sätt att lösa saker på - material och tjocklek, längder, vikter, motortyp. Allt det avgör vilken typ av vibrationer och hur stort problem det kan bli. Troligen inget större problem på din 6 cyl maskin som har så fin tändföljd, däremot har jag sett ett antal insug för 4 cyl med problem (alu och plåt) som lösts med att man skarvar insugsrören.
En annan fördel med att dela rören är att man kan komma åt att skruva mycket bättre under insuget om det skulle krävas.

Du kan glatt strunta i vad jag skrivit, ibland påpekar jag risker, även om de är små.

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: lör jan 15, 2011 6:35 pm
av RickardP
Nejdå, intressant läsning. Hade fundering på att ha silikonslang emellan men så blev det inte nu. Hade inte i tanke att det kunde vibrera sönder. Får se till våren sen. Är ju bara att kapa av rören och trycka på slang om det skulle visa sig att det blir något problem med stum montage.

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 2:46 pm
av RickardP
Plenum-bygget klart nu. bara lite småputts kvar..

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 4:13 pm
av cjagenmark
Blev kalas ju.. nästan så man skulle ge sig på ett eget med

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 4:17 pm
av RickardP
Tack :D Blir det alu eller stålplåt isf?

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 4:19 pm
av cjagenmark
Isf tror jag det blir alu

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 5:06 pm
av icklas
Mycket bra gjort rikard! :thumbright:

bara skaffa hem dig en svets till så du kan göra svartjobb;)

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 5:16 pm
av RickardP
cjagenmark skrev:Isf tror jag det blir alu
Ok, ja det är ju snyggast iaf :hihi:

Nicklas, ja en ac/dc tig svets vore inga fel att ha. Kostar dock en del, men ska skaffa det när jag har pengar och inte har 100 saker jag prioriterar före som jag gör just nu :wink:
Och just, du kan få tillbaka spridarna nu :roll:

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 5:26 pm
av cjagenmark
så man får nog ut i garaget och öva lite på att köra alu så man kmr igång lite med det med

Re: Bmw 535 Turbo

Postat: fre jan 28, 2011 5:48 pm
av icklas
RickardP skrev:
cjagenmark skrev:Isf tror jag det blir alu
Ok, ja det är ju snyggast iaf :hihi:

Nicklas, ja en ac/dc tig svets vore inga fel att ha. Kostar dock en del, men ska skaffa det när jag har pengar och inte har 100 saker jag prioriterar före som jag gör just nu :wink:
Och just, du kan få tillbaka spridarna nu :roll:

kanon, hör av mig på Söndag:)