
En sak som jag glömt berätta är det här med tändningen. Första tanken var att åka med någon på marknaden befintlig trippel tändning, och jag var väldigt sugen på dom senare Mach Z systemen då dom dessutom finns med el-back "RER". Skulle vara både praktiskt och väldigt fränt att vända och köra en motor av denna storlek bakvägen. Men efter några vändor på blocket så insåg jag att det inte finns något begagnat att köpa, möjligen i lösa delar. Men det är kanske inte så smart att köpa trigger tändspolar cdi och kabelhärva av olika säljare. Stor risk att man står där utan gnista och då är det svårt att veta vem man ska skylla på, Förutom en själv då

Alternativet var att köpa en fullt fungerande skoter och ta hela rasket från samma maskin, men det kändes dumt att offra en till skoter bara för tändningen som man dessutom hade börja inse hur ovanliga delar till dessa tändsystem faktiskt var.
Så även om man fått det att funka och kanske senare pajat cdi boxen så hade det blivit tillbaka till ruta ett igen.
Ska man dessutom ta i beräkning att det är ganska stor skillnad mellan kubiken mellan Mach Z 809:an och 1260 samt att dom jobbar på ganska olika varvtal så började inse att jag måste ha något som går att programmera själv, så här kommer lite info.

Jag hade sedan tidigare testat lite med Mega squirt och Ford EDIS tändning på en Volvo B23 och funnit att det funkar skapligt bra, Jag började söka något smidigare och enklare än ett Megasquirt för att kontrollera edis tändningen. Jag hittade tillslut denna box, Megajolt är en väldigt enkel kontroll box för att styra Edis tändningar, Den har ingång för TPS och man kan ställa egna varv stoppar och programmerbara utgångar tex fläkt/bränslepump styrning. Tänkte att det blir perfekt.

Sedan köpte jag hem ett EDIS 6 från E-bay, planen var att använda dom 3 tänd stegen som normalt driver 6 cylindrar i waste fire, och sedan byta ut tändspolen till 3 st singel spolar. Allt gick som smort och jag gjorde ett test med triggern och trigger hjulet i svarven bara för att se hur snabbt den synka upp och skicka första gnistan. Det var helt sjukt hur sakta man kunde snurra hjulet och den synka upp efter första varvet och gnistan som på beställning.
Sedan flyttades utrustningen till en maskin med högre varvtal för att kunna simulera fullt ut 9000rpm och med till kopplat förgasar rack med TPS. Tanken var alltså att köra 2D tändning ( varvtal/spjäll läge). Men sedan kom problemen, har aldrig varit något fan av Ford grejer och inte denna gång heller, det visade sig att ibland när man passerade 7700 rpm så tappade tändningen antingen synk eller gick in i någon förprogrammerad varvstopp. Det var kanske inte tänkt att bilarna ska varva 8000+ med farmor bakom ratten. Så det blev att överge hela iden med tändningen när den nästan var utprovad och klar.
Vilket skit tänkte jag, men som tur var så hade jag hört talas om att det fans en så kallad helvetes tändning hos Vit pv Fredde. Jag åkte dit och tittade på grejerna.

Besöket och Freddes övertalnings förmåga "elektroden kommer typ smälta" slutade i att jag beställde ett eget M&W PRO SPARK, bara genom att hålla i tändspolarna förstår man att det är krut i dessa grejer. M&W är bara en renodlad CDI förstärkare, den har 4 ingångar och 4 utgångar till tändspolarna tänd effekten ligger på 125MJ vilket är många gånger mer än en 2-takt CDI tändning. Funktionen är enkel man skickar en puls in och får en gnista ut, absolut ingen krets som styr tänd kurva eller liknande. Jag fick på köpet en spole och en utgång över som jag för tillfället inte använder, så det ges möjlighet till utbyggnad i framtiden


Allt detta måste alltså styras av någonting som håller ordning och reda på vilken cylinder som ska tända och i vilken ordning.
Till detta valdes ett VEMS motor styrning/insprutning, I denna gavs möjlighet att programmera alla tänkbara varvstopp, tänd kurvor, varnings funktioner, temp mätning och Loggning av körning så man kan sitta i garaget och övervaka provkörningar och jämföra olika justeringar. Anledningen till VEMS var till stor del att jag jävlats tidigare med megasquirt och många gånger blivit besviken på att man ibland måste vara mycket el kunnig för att få igång funktionerna som man söker. VEMS är mer färdigt och det var ganska enkelt att få det att funka då Mattias som inte gör annat än programmerar VEMS hela dagarna bara bor i grannbyn

M&W boxen ligger närmast i bild och bakom den skymtar VEMS boxen.

Första provet med tändningen, tydligen så ska man se till att stiften har bra med jord. Får man en gnista på vilovägar så vet man inte vad den slår ut för elektronik, eller få den genom kroppen är kanske inte så skönt. Men nu då jag kört med detta kraftiga tändsystem så är jag helt nöjd, Det är som dom sa (typ att elektroden smälter) När man kontrollerar gnistan som på bilden, så hörs varje gnista (blixt) som en liten knall och det kommer även rök från stiften då oljan bränns bort.
Enda nackdelen är att man har svårt att bestycka förgasarna då den alltid går rent oavsett hur mycket bränsle den får, skulle vara bra om man kunde bestycka lite som på en vanlig skoter, om stiften slår igen minska bränsle när stiften slutar slå igen så är man ganska nära rätt blandning. Men huvudsaken är ju att det inte skär så det gör inget om man kan åka lite extra fett utan att få problem men stiften.