Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Roger Berglund »

har funderat lite på detta också gällande kyla bränslet. skulle det inte kunna funka med en Oljekylare tex från klracing.se ?
eller måste dom se ut på ett specielt sett ?. tänkte om oljekylaren kanske blir för tight elr hur man ska försöka förklara det hela.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Robert Markström »

jonas landin skrev:Ok, 9mm på 19" är runt 4*, tycker det låter mer än det ser ut, men det är inte omöjligt att det stämmer!
Hur känns den på vägen, spårigare?
Den känns bra på vägen faktiskt, riktigt bra. Lite spårkänslig men inte farligt, bakaxeln med stum diff (Svets)
bidrar ju till vingligheten vid ojämnt underlag kan jag tänka mig :)


roger: Tror att en KLR kylare funkar bara man väljer nån med lite grövre anslutningar.
Jag funderar starkt på den jag länkade i mitt förra inlägg. Placerar man den i fronten
borde den ha rätt bra effekt meeeeeen då är jag ju lite skeptisk att ha massa slang i
fronten om man skulle råka krocka? Brandrisk?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Richard »

Nu kanske det inte är aktuellt i det här fallet, men ifall det ska köras dragracing så säger DRT 1.6:
DRT 1.6 Bränsle
Alla metoder för att kyla eller värma bränsle är förbjuda om inte annat anges i respektive klassreglemente.
Temperaturen på Metanol eller Etanol får inte vara lägre en + 7 grader Celsius, när fordonet passerar
frammatningslinjen tills fordonet har fått klart att passera besiktningsområde av besiktningspersonalen
efter genomförd körning. Se DR 4.10 och DR 8.1.
Kan vara värt att tänka på ifall man ska ut på bana med bilen nån gång senare :)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Johan Lindberg »

Vet inte om det går att fixa i ms med att starta andra pumpen på ladd, annars kan du starta den med tryckvakt?
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Eldon »

Efterspänner du dina toppbultar efter varmkörning?
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av 7aan »

Jag drog mina med motorn kall sen lät jag maskin stå över natten men dragna bultar.
Dagen efter släppte jag och drog igen.
Sen drog jag ut och körde han varm och lät han stå och kyla till sig lite och släppte och drog igen sen va det bra. Dock va detta på 8v

Vet att polaren drog sin 16v på samma sett som min utan några problem :)
Micke Grönlund
Eldon
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Ort: ljungbyhed

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Eldon »

Tackar för svaret !
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Robert Markström »

Haha det var lite lustigt Micke. Jag gjorde exakt samma på min :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av 7aan »

Robban när ska du bromsa ur nya turbon osv?

Jag har köpt en likadan billet 61/64 hx40. Kanske blir att
Montera den på 8v :)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Robert Markström »

Dom här aggen känns riktigt fina. Blev bra skillnad i spool & respons på den mot den
lastgamla H1En som satt tidigare.

Blev lite annan ve på motorn åxå så jag behöver göra en Re-map. Måst knycka farsans
laptop då min har batteritid på ~20 minuter :doh: Kommer nog ta den till Umeå & Robban
på Dynotech & ge den lite mer luft såfort plånboken tillåter! :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Juppi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jun 01, 2009 8:15 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Juppi »

Hur har du gjort för att få signal till varvräknaren då du kör med bosch spolen? Signal från vemset pin?? inställningar? Kör med samma och funderar hur man ska koppla.

Grymt fint bygge, helt klart så man blir lite avis :P

Mvh Dennis
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Robert Markström »

Jag har inte gett mig in på det än då jag inte tjatat på Mattias S ännu.
Läste i steves (?) tråd om att man ska använda ett vanligt relä som
man skrotar bort kontaktorn från & bara nyttjar spolens flyback
spänning för att trigga spolen. Meeeen inte riktigt säker på inställningarna.
Jag överlever för stunden då jag har Vemsdisplayen i bilen! :)


//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Robert Markström »

Liten uppdate då.

Har bytt till 1200cc bosch spruttare. Bultat dit en 765a på ett plant hjul.

Håller i skrivande stund på att bygga om det mesta av soppasystemet då det
har varit en kompromiss i ~4år :whistle:

Var igår på Speedpartsshoppen (Biltema) & inhandlade 2 st 52-250 som
är deras version av 044an. Flödade den utan tryck bara for the fun of it
& den spolade fram ca 380L/H med 13.9V. vad det blir under tryck kan
jag bara gissa men hade ingen lös BTR att köra den under tryck tyvärr.
Förövrigt kändes pumpen rätt gedigen & riktigt prisvärd. Tyst & fin
var den med :)


Kommer att mata catchen som imorn kommer svetsas ihop med
en Volvo 960 pump. Den flöder 95L/H @3bar & 165L/H trycklöst.
Den rymdes preciiiiiiiiiiiss genom tankrörs hålet :hihi:

Catchen kommer bli på 2.5L. Från catchen kommer jag köra
dubbla sugledningar på 13mm inv till vardera "044". Soppan
bör räcka rätt långt nu så nu slipper jag uppgradera detta
ett tag framöver :thumbright:

Till pumparnas sugsida var det M18x1.5 gäng så jag var en sväng
på Hydroscand & köpte 4m slang samt adapters för att få på
en 90graders koppling på pumpen, och 90 graders böjjar.
Har Hydroscand blivit svindyr eller har inflationen sprungit ifrån
mig? 746:- :shock:


Nåväl nu inväntar jag ett paket från LMR med en ny fuelrail så nu
är inte en bromsning allt för långt bort. Hoppas på vara färdig till
helgen & få en tid nästa vecka så ska vi se vad vi får för siffror i
år. Jo jag kör fortfarande M90 låda :thumbright:

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av Se88e_K »

Blir det E85 nu med?
Tycker hydroscand här i stan är rätt billiga, brukar få 50% rabatt
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
nitrox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor apr 26, 2012 8:02 pm
Ort: Luleå

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4

Inlägg av nitrox »

Nej robban är emot spritmissbruk:P
Volvo 244-88 B230ft-garret gt32.

Otur performance AB

Jonas.K
Skriv svar