Sida 14 av 23
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: sön apr 28, 2013 9:45 am
av Roger Berglund
har funderat lite på detta också gällande kyla bränslet. skulle det inte kunna funka med en Oljekylare tex från klracing.se ?
eller måste dom se ut på ett specielt sett ?. tänkte om oljekylaren kanske blir för tight elr hur man ska försöka förklara det hela.
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: sön apr 28, 2013 11:01 am
av Robert Markström
jonas landin skrev:Ok, 9mm på 19" är runt 4*, tycker det låter mer än det ser ut, men det är inte omöjligt att det stämmer!
Hur känns den på vägen, spårigare?
Den känns bra på vägen faktiskt, riktigt bra. Lite spårkänslig men inte farligt, bakaxeln med stum diff (Svets)
bidrar ju till vingligheten vid ojämnt underlag kan jag tänka mig
roger: Tror att en KLR kylare funkar bara man väljer nån med lite grövre anslutningar.
Jag funderar starkt på den jag länkade i mitt förra inlägg. Placerar man den i fronten
borde den ha rätt bra effekt meeeeeen då är jag ju lite skeptisk att ha massa slang i
fronten om man skulle råka krocka? Brandrisk?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: sön apr 28, 2013 11:06 am
av Richard
Nu kanske det inte är aktuellt i det här fallet, men ifall det ska köras dragracing så säger DRT 1.6:
DRT 1.6 Bränsle
Alla metoder för att kyla eller värma bränsle är förbjuda om inte annat anges i respektive klassreglemente.
Temperaturen på Metanol eller Etanol får inte vara lägre en + 7 grader Celsius, när fordonet passerar
frammatningslinjen tills fordonet har fått klart att passera besiktningsområde av besiktningspersonalen
efter genomförd körning. Se DR 4.10 och DR 8.1.
Kan vara värt att tänka på ifall man ska ut på bana med bilen nån gång senare

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: sön apr 28, 2013 7:06 pm
av Johan Lindberg
Vet inte om det går att fixa i ms med att starta andra pumpen på ladd, annars kan du starta den med tryckvakt?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor maj 16, 2013 6:28 am
av Eldon
Efterspänner du dina toppbultar efter varmkörning?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor maj 16, 2013 6:45 am
av 7aan
Jag drog mina med motorn kall sen lät jag maskin stå över natten men dragna bultar.
Dagen efter släppte jag och drog igen.
Sen drog jag ut och körde han varm och lät han stå och kyla till sig lite och släppte och drog igen sen va det bra. Dock va detta på 8v
Vet att polaren drog sin 16v på samma sett som min utan några problem

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor maj 16, 2013 7:41 am
av Eldon
Tackar för svaret !
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor maj 16, 2013 3:06 pm
av Robert Markström
Haha det var lite lustigt Micke. Jag gjorde exakt samma på min

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor maj 16, 2013 8:20 pm
av 7aan
Robban när ska du bromsa ur nya turbon osv?
Jag har köpt en likadan billet 61/64 hx40. Kanske blir att
Montera den på 8v

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tor maj 16, 2013 10:21 pm
av Robert Markström
Dom här aggen känns riktigt fina. Blev bra skillnad i spool & respons på den mot den
lastgamla H1En som satt tidigare.
Blev lite annan ve på motorn åxå så jag behöver göra en Re-map. Måst knycka farsans
laptop då min har batteritid på ~20 minuter

Kommer nog ta den till Umeå & Robban
på Dynotech & ge den lite mer luft såfort plånboken tillåter!

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: fre maj 17, 2013 12:52 pm
av Juppi
Hur har du gjort för att få signal till varvräknaren då du kör med bosch spolen? Signal från vemset pin?? inställningar? Kör med samma och funderar hur man ska koppla.
Grymt fint bygge, helt klart så man blir lite avis
Mvh Dennis
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tis maj 21, 2013 9:41 pm
av Robert Markström
Jag har inte gett mig in på det än då jag inte tjatat på Mattias S ännu.
Läste i steves (?) tråd om att man ska använda ett vanligt relä som
man skrotar bort kontaktorn från & bara nyttjar spolens flyback
spänning för att trigga spolen. Meeeen inte riktigt säker på inställningarna.
Jag överlever för stunden då jag har Vemsdisplayen i bilen!
//Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tis jul 02, 2013 9:58 pm
av Robert Markström
Liten uppdate då.
Har bytt till 1200cc bosch spruttare. Bultat dit en 765a på ett plant hjul.
Håller i skrivande stund på att bygga om det mesta av soppasystemet då det
har varit en kompromiss i ~4år
Var igår på Speedpartsshoppen (Biltema) & inhandlade 2 st 52-250 som
är deras version av 044an. Flödade den utan tryck bara for the fun of it
& den spolade fram ca 380L/H med 13.9V. vad det blir under tryck kan
jag bara gissa men hade ingen lös BTR att köra den under tryck tyvärr.
Förövrigt kändes pumpen rätt gedigen & riktigt prisvärd. Tyst & fin
var den med
Kommer att mata catchen som imorn kommer svetsas ihop med
en Volvo 960 pump. Den flöder 95L/H @3bar & 165L/H trycklöst.
Den rymdes
preciiiiiiiiiiiss genom tankrörs hålet
Catchen kommer bli på 2.5L. Från catchen kommer jag köra
dubbla sugledningar på 13mm inv till vardera "044". Soppan
bör räcka rätt långt nu så nu slipper jag uppgradera detta
ett tag framöver
Till pumparnas sugsida var det M18x1.5 gäng så jag var en sväng
på Hydroscand & köpte 4m slang samt adapters för att få på
en 90graders koppling på pumpen, och 90 graders böjjar.
Har Hydroscand blivit svindyr eller har inflationen sprungit ifrån
mig? 746:-
Nåväl nu inväntar jag ett paket från LMR med en ny fuelrail så nu
är inte en bromsning allt för långt bort. Hoppas på vara färdig till
helgen & få en tid nästa vecka så ska vi se vad vi får för siffror i
år. Jo jag kör fortfarande M90 låda
//Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: tis jul 02, 2013 11:04 pm
av Se88e_K
Blir det E85 nu med?
Tycker hydroscand här i stan är rätt billiga, brukar få 50% rabatt
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: ons jul 03, 2013 12:47 am
av nitrox
Nej robban är emot spritmissbruk:P