Sida 14 av 87

Postat: tis feb 23, 2010 5:02 pm
av 8200rpm
Kommer du använda en vanlig styrväxel ? elller nått special heavy duty nånting ? :hihi:

Postat: tis feb 23, 2010 5:17 pm
av Tegheim
8200rpm skrev:Kommer du använda en vanlig styrväxel ? elller nått special heavy duty nånting ? :hihi:
Det blir nog en helt vanlig standard 240 eller likn. Vad jag hittar helt enkelt :) Heavy Duty känns overkill :)

faen vad fint,

Postat: fre feb 26, 2010 11:41 am
av calle Bengtsson
Vad fint det blir det du gör !!! snyggt och styvt, förmodligen bra mkt lättare än standard :)

Postat: fre feb 26, 2010 4:10 pm
av ergu
ser snyggt ut :thumbright:

ramjigg e grejen man blir sällan specielt klok när man ligger på golvet o ska mäta in nått, för hur ofta är golvet så plant som man skulle önska? :)

/erik

Postat: lör feb 27, 2010 2:50 pm
av Tegheim
En sak jag har funderat på är det totala utseendet på bilen. Har svårt att bestämma mig för vilken look jag ska ha, vart man ska lägga ribban osv. Är det något NI gärna skulle gjort om ni vore i min sits? Allt från enklaste mod, till totalt urspårat, allt för att hålla huvudet igång :) Behöver inte bara rent utseendemässigt, utan ur performance-syn oxå. Alla galna ideer är välkomna.

Postat: lör feb 27, 2010 2:51 pm
av G.Nauta
Original skogsgrön färg med dom svarta 17tums plåtisarna, färdigt :thumbright:

Postat: lör feb 27, 2010 2:52 pm
av Tegheim
G.Nauta skrev:Original skogsgrön färg med dom svarta 17tums plåtisarna, färdigt :thumbright:
Haha, jo, men exempelvis bakre hjulhus är rent tekniskt omöjligt att hålla original, då den är så låg att det inte går att få loss hjulen utan att släppa hela coilovern... :doh:

Snabbt svar dock :D

Postat: lör feb 27, 2010 5:00 pm
av Daniel-635
Mycket intressant projekt, ska bli intressant att följa.

Ska den gatreggas ?

Postat: lör feb 27, 2010 6:51 pm
av Tegheim
Daniel-635 skrev:Mycket intressant projekt, ska bli intressant att följa.

Ska den gatreggas ?
Ja, det ska gatreggas enligt SFRO's reglemente som antingen ombyggt fordon eller amatörbyggt. Troligtvis och tyvärr lutar det åt amatörbyggt, men ska diskutera detta med Bosse Bildoktorn nästa lördag när han kommer och hälsar på.

Postat: mån mar 01, 2010 9:17 pm
av Tegheim
Det har varit ganska lugnt, vill inte göra för mycket innan min SFRO-man (Bosse Bildoktorn) kommer och tittar på den ihoppunktade ramen på lördag.

Satte in insats-gängor i balkarna fram iaf. 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.
Bild

Här trivs jag, i min Gatebil-sol-stol som vart med på alla träffar vi hunnit med... dock brukar skärpan inte va såhär bra :)
Bild

Testade att hänga på hjulet och svänga lite. Det är ju gott om plats :D
Bild

Rideheight bak.
Bild

Postat: tis mar 02, 2010 1:19 pm
av Linus P
Följer projektet med spänning. Du hade väl planer på att skära upp hjulhuset/skärmkanterna bak förut, väl? Är ju snyggt nu, men som du säger en aning opraktiskt om man ska skifta hjul etc. Kommer iaf bli intressant att se chassiet med buren integrerad i hela faderullan innan allt kläs med plåt/plast/kolfiber osv.

Postat: tis mar 02, 2010 6:18 pm
av blackadder
Tegheim skrev: 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.

Var hittade du rundstav med h7 passning? brukar ju bara gå att få tag på h8.

Postat: tis mar 02, 2010 7:35 pm
av Tegheim
blackadder skrev:
Tegheim skrev: 20mm rundstav med M12-gänga. Självklart H7/h7-passning.

Var hittade du rundstav med h7 passning? brukar ju bara gå att få tag på h8.
Jag svarvade dem :) Men det finns att köpa både h7, h8 och h9 om man vill. Ska ta reda på vart imorgon om du vill. Vi pratade om det senast igår på jobbet, fast då rostfritt 2333 slipat.

Postat: tis mar 02, 2010 7:37 pm
av Tegheim
Klurax skrev:Följer projektet med spänning. Du hade väl planer på att skära upp hjulhuset/skärmkanterna bak förut, väl? Är ju snyggt nu, men som du säger en aning opraktiskt om man ska skifta hjul etc. Kommer iaf bli intressant att se chassiet med buren integrerad i hela faderullan innan allt kläs med plåt/plast/kolfiber osv.
Ja, jag blir tvungen att lyfta skärmkanterna, men hur mycket vet jag inte :) Det får man titta på när man kan ställa ner bilen på marken igen. Är grymt svårt att få en uppfattning om hur bilen ser ut när den hänger i luften :)

Postat: sön mar 07, 2010 12:49 pm
av Tegheim
Det har varit ganska lugnt ett tag, pga att jag ville vänta på att min SFRO-besiktningsman skulle komma och hälsa på.
Så igår eftermiddag trampade Bosse Bildoktorn Andersson i mitt garage. Och vi stod och pratade och drack kaffe i 2timmar. Han verkade väldigt nöjd med mina konstruktioner och hade inget att klaga på. Har även röjt undan tvivel om vad det blir för sorts bygge.
Pga att jag kapat bort ramen ur en självbärande kaross och gjort en egen så kvalar jag in som Amatörbyggt Fordon. Det är helt enkelt för urflippat för att bli enbart ombyggt.

Vi pratade även om motor till bilen, och en 3rotor 20B-motor är inga bekymmer så länge man har koll på vikt/effekt-förhållandet.

Fördelar med amatörbyggt är väl mest egentligen att jag får döpa bilen och ge den en helt ny identitet. Nackdelarna är att vitsen med en gammal kaross försvann :)
Jag hade lika gärna kunnat göra såhär med vilken kaross som helst.

Wolvo Tegheim 132 kanske den skulle heta :)

Nog om det, nu drar jag igång och helsvetsar ramen, och börjar få ihop den med resterande bilen!

Hoppas ni inte tappat intresset!