Sida 14 av 14
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: lör jul 20, 2013 8:44 am
av blackadder
Vad är det för karosserimassa du använder?
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: lör jul 20, 2013 2:31 pm
av Bjorn C
Hejsan de är nå specialmedel som säljs på Mercedes som en polare har köpt ut åt mig men jag vet inte om vanligt folk kan få tag i de men hör på Mercedes , jag trodde jag styrde upp de här med strömmen men jag får de fan inte rätt , jag hade en van tidigare som de var monterat en Volvo generator på och på den blev de Bak ström på så bilen gick inte stänga av å nu är de likadant på cadillacen , jag har kopplat som följande ,,, stora ström kabeln från generatorn går ner på startmotorns grova anslutning och från den går de en grov kabel till batteriet och en kabel är matare in till bilen till säkringsdosan , jag har sen kopplat in ett relä på matar kabeln till tändspolen så den aktiverar relät , jag har ju 30 från batteriet och 85 jord så relät är kopplat rätt och de de klickar i relät och dirselpumpen och matarpump går som de ska , på samma utgång på relät har jag även en kabel som skickar ström till en lampa som i sin tur jordar i generatorns ladningslampa och den lyser när när tänfningen är på och den slocknar när bilen startar som en laddlampa ska göra och allt fungerar tills man ska slå av bilen då fortsätter den bara gå och gå pga tändningslåset på nått sätt får bakström på kabeln som går till tändspolen orginal som nu bara aktiverar relät för generator diesel pumpen å matarpumpen , nån som har tips på vad jag ska göra för nu står de still i planeten mvh
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: lör jul 20, 2013 4:18 pm
av Roslund
Det blir väll + från generatorn där du anslutit lampan som i sin tur går in i reläet? Generatorn är ju jordad så länge den inte laddar men när den gör det blir det ju + från 2 håll som gör att laddningslampan slocknar? Varför har du inte kopplat in dig på befintliga kablar som va till orginalgeneratorn?
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: lör jul 20, 2013 4:22 pm
av jonas landin
När generatorn laddar så får du ström bakvägen till lampan(lampan får + på båda sidor och slocknar), alltså får stoppmagneten ström från laddlampan!
Koppla laddlampan separat så ska du se att det funkar!
Har du kopplat in glödrelät å så på motorn? Har lagt i en 6,2a i svågerns pilsnerbil men inte kopplat elen än!
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: lör jul 20, 2013 4:23 pm
av Roslund
Om du ska använda befintliga kablar som varit så kopplar man ur det externa laddningsreläet och byglar 2 av dom kablarna som va till reläet (tror det va dom yttersta). För du kör väll med typ Volvogenerator med internt relä?
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: lör jul 20, 2013 7:40 pm
av Bjorn C
På vanen jag kopplade stoppade jag typ en 20 vatts laddlampa under rattstången å på den funkar de utmärkt men nu har jag bara en liten blinkerslampa i motorrummet provisoriskt , orginal laddlampa funkar inte på huset å jag orkar inte börja riva lös de när jag ska på långtur snart men jag har för mig att man brukar löda in ett motstånd på generator lampan på jänkare så funkar de , en separat kabel hade kanske funkat men jag tippar på att även den börjar leda ström bakvägen in i tändningslåset , vanen jag kopplade om hade ju en vanlig cheva generator med 1 plus å 2 kablar i en annan stickkontakt men cadillacen har ju separat laddningsrelä orginal å jag de vill jag inte koppla in utan jag vill ha en bra å vanlig Volvo generator som man kan köpa kol å sånt till på närmaste ok mack men när den laddar bakvägen är de Inge kul , ska msn inte ha en lampa som ge ett vist motstånd för att generatorn ska börja radda å ska den verkligen börja skicka ström via laddlampskontakten då ? Jag har för mig att den Jordar då länge generator står still å sen när den börjar snurra så tappar den jorden å lampan slocknar , har man dåliga kol tex då brukar ha lampan glöda lite å de är väl för att de jordar lite i alla fall , glödrelät är inkopplat och du har 4 kablar på de 1 gjord och 3 ström kablar , alla 3 kablar måste ha ström för att relät ska slå till , jorden är plinten närmast ena sidan men kommer inte ihåg vilken av dom mvh
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: sön jul 21, 2013 8:57 am
av smidy
det är precis som andra nämner, sladden till laddlampan jordar så länge det inte laddar, när det börjar ladda så blir det plus i den sladden. har du denna sladd ihop med stopp sladden så blir det att det inte går att stänga av motorn, ett sätt att kring gå problemet är att stätta ett relä på laddlamps sladden som bryter när du stänger av nyckeln.
Re: Bmw E30 M73 V12 + Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: sön jul 21, 2013 1:15 pm
av Bjorn C
okej ja då lärde jag mig nå nytt för jag trodde bara den tappade jorden då den började ladda och de var därför lampan slocknade men de förklarar ju varför jag får bakström till stoppen ¨på pumpen så nu är de bara häva sig ut och fixa till de
tack för alla tips
mvh
Re: Cadillac 1959 Fleetwood AKUT behov av kylare
Postat: tis jul 23, 2013 12:25 pm
av Bjorn C
De fortsätter å jävlas i lagom takt , provkörde en sväng igår i bilen började gå som en påse nötter , startade å gick 30 meter å tvärdog men startade igen direkt å så höll de på dom 2 km jag var ut vilket resulterade i typ 50 stopp , böt dieselfilter å kollade alla ledningar å matarpumpen levererade rätt mängd soppa å pumpen hade ström konstant även då den stannade , lyfte locket på pumpen å fick se nå alu skägg som indikerade på att nått inte stog rätt till så de var bara börja riva så kl 2 i natt var en annan diesel pump monterad å banan vad mycke bättre den började gå och inga tendenser till att stanna så de känns skönt men nu är jag i akut behov av en alu kylare med måtten 66 bred och 48-57 hög så har nån en sådan kylare i Norrbotten som kan tänkas sälja den så skriv gärna här omgående , nedre anslutning på passagerarsidan å övre på förstasidan mvh Björn
Re: Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: ons jul 24, 2013 6:26 pm
av Bjorn C
De strulade in i de sista men nu är biljäveln besiktad men med ett antal 2or men de viste jag om , fick nå fel i bromsarna när jag var ute å provkörde och vänster fram ville inte hjulcylindern släppa trycket å låg på lite , rev isär å bytte fjädrar i trumman men de kärvade ändå så jag tog lös bromsslangen å cylindern och rengjorde de så de inte var nå skit där å sen stampade jag en gång på pedelen då de rensade bromsröret å nu funkar de klockrent , vanligtvis när man justerar bromstrummar så brukar man ju spänna kugghjulet tills trummar går tungt å sen släppa 2-3 kuggar så trumman snurrar rätt å så hade jag gjort först också och de kan ha varit de som bidragit till diverce problem för på en cadillac som den här ska man släppa 14 kuggar efter att trumman börjat nypa så ibland är de bättre öppna verkstadshandboken å kolla nån extra gång för där står verkligen de mesta , bromsarna tog då klockrent på besiktningen så de känndes skönt kylaren var ju nästa problem å de är verkligen en kylare av piss kvalité från kl racing som är så lövtunn så den kan inte ha lång livslängd i en vanlig bil men efter ha provat med omega kylartätning så rev vi lös den å provade tigga ihop 2 celler men de är så tunt material så de var bara å glömma , en kompis hade dock ett superduper lim viste jag så jag tätade ena kylaranslutningen å tröck munnen mot den andra och sög för allt jag var värd medans en kompis kletade lim på cellerna med hål i och när de blev vakum i kylaren så drog de in limmet i hålet och när de väl stelnade var kylaren tät å nu efter 20 mil så kommer de inte en droppe tack å lov , var klar 8 i morse å ringde Bilprovningen å fick tid direkt så jag hoppade i bilen å blåste till Luleå på mjölkudden och väntade där i 40 minuter på min tid å få kommer dom bara å säger att din bil är för stor den besiktar vi inte här , jag blev ju banan galen å frågade va fan de är frågan om men jag fick bara till svar att jag fick skylla mig själv dom inte läst på hemsidan att dom bara tar bilar under 5 meter , att jag då ringt å bokat med käringfan på Bilprovningen spelade ingen roll men man tycker ju att hon kunnat upplysa mig om detta eller kollat längden själv på bilen när hon bokade men de var bara åka därifrån men då ringer en kompis å har fixat tid i Boden åt mig på 4,5 timmar så jag åkte dit direkt å gick in å sa att jag ligger i bilen å sover ifall ni får nån lucka över å kan ta in bilen tidigare men dom vinkade in mig direkt å ett jäkligt trevligt bemötande hade dom så 12 2or senare så var de bara åka hem , dom värsta 2orna var framrutan å en hjälpstyrarm som var glapp å en sån har en kompis köpt ut på ta motor åt mig idag så den ska bytas ikväll sen blir de Lycksele motorveckan

ta motor måste jag ge berömm , kanske inte billigaste grejerna men jäkla bra kvalité å grymt hjälpsam farbror som äger de och dom har ju Europas största Cadillac lager så de känns enormt skönt att bara ha de 2,5 mil bort

mvh Björn
Re: Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: ons jul 31, 2013 12:33 am
av Bjorn C
då var motorveckan över i lycksele och jag har haft skitkul hela helgen å bilen har fungerat över förväntningar
kylaren som vi lagade med lim har hållt tätt hela tiden och inga temp problem alls trotts massor av timmar på raggen i skollhet sommar sol så även om jag tycker kylaren är klent byggt så verkar den kyla som satan
böt ju diesel pump dagen innan då den förra strejkade helt
den beggade dieselpumpen jag stoppade dig höll ju i alla fall till norsö alltså 25 mil så tappade jag helt plöstligt typ 50 hk och en jävla massa vrid men jag fortsatte till lycksele ändå och bilen hade dragit 1.05 i 110 trotts att pumpen inte varit 100 okej och jag har inte haft nån lock upp på lådan så med frisk pump och lockupp kommer den lätt gå på 0,9 så de är i runda slängar 7 kr litern i stället för 25 typ om jag kört bensin
många komme fram och frågade va fan jag hade under huven som skramlade å när man sa att de var en 6,2a skakade en del på skallen å vissa tyckte de var kul men nån hedersmedlemskap till cadillac klubben förväntar jag mig inte kommer dyka upp haha
snurrade runt sten hela torsdagen och fredagen och jag tror nog vi fick ihop mest mil runt stan i alla fall och de gick endast i 20 liter soppa så de får man vara grymt nöjd med för när jag var ner med impalan så gick de nästan en tank per kväll
sen åkte lite poppare in i bilen kvällen före så de ringer nästan än i örona från popparna i världens mest oseriösaste instalation men de spelade å de var de vikigaste
en upprostad ljuddämpare säckade ihop på nervägen också och öppnade upp ett stort hål i sig själv så den lät lite konstigt måste jag erkänna
på fredagen fick jag dock problem med bromsarna igen
alla hjul gick svintungt å vi tog oss knappt från campingen till hotellet men som tur hade jag med mig ett helt bagage med verktyg coh de hela slutade med att jag lossade luftnippeln på huvudbromscylindern och så rann de ut lite olja sen har den funkat 50 mil sen dess
jag har dock funderat mycke uti de hära och vad fan de beror på för de är som att för mycke olja tar sig in framför bromscylindern och att de aldrig släpper på trycket
jag vet att han på ta motor sa att cadillac är känslig för bromsoljan och att man ska ha dott 3 i en cadillac , tyvär var de ju slut dott 3 på TA då jag köpte bromsarna och jag tyckte inte de skulle spela så stor roll mot dott 4 som jag hade hemma men när jag berättade detta för en kille på lördagen så hade han haft precis samma problem men biltemas bromsolja dott 4 så nu är de bara byta olja i hela systemet
tydligen är de nå ämne som fattas eller är tillsatt i dott 4 vätskan så packningarna i bromssystemet sväller som satan och de stokar i huvudbromscylindern så oljan tar sig inte tillbaka så nu vet jag felet men snacka om att man började fundera vilka krafter som motverkade en när allt var nytt å de fortfarande racklade
bilen gick även hela vägen hem trotts pumpen som jävlades å den saknades en hel del ork
den var sjukt slö upp till 80-90 sen gick de bättre från 90-110 och jag formodar att regulatorn eller de som kärvade i pumpen stämpde av bttre på högre varvtal
dock var jag ju mindre smart som köpte en torkarmotor för en halv månadslön och så glömde jag köpa nå torkarblad så regnovädret jag stötte på på hemvägen gjorde inte sikten nå mycke bra så torkar blad för endast 600 kr styck måste införskaffas
nu har jag blivit less på dessa jävla pumpproblem så nu har jag rivit pumpen som pajjade helt förra veckan å konstaterad vad som var fel och de var ju givetvis den berömda flexringen av plast som bara var skrot kvar av och plastdelar låg överallt i pumpen
har öppnat en tråd under dieselavdelningen ifall att nån vill kolla lite närmare på hur en pump ser ut invändigt och hur man renoverar dessa
jag har ju aldrig gjord detta själv men efter ha plockat isär pumpen å läst på en massa på nätet så har jag i alla fall fått en hyfsat klar bild och nu är grejer beställd så hoppas kunna få dom innan helgen så ska pumpen ihop och testköras
mvh
Re: Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: tis sep 03, 2013 10:26 pm
av Bjorn C
cadillacen är parkerad efter piteå och boden crusing så blev jag lite less
i piteå lossnade remskivan till servopumpen så då stannade vattenpumpen å allt å de fanns inga nya remmar att köpa någonstanns på kvällen så en provisorisk lösning med en flaggstångslina som fläktrem så tog vi oss hem i alla fall
åkte på boden crusing en sväng då de var sista helgen innan besiktningen gick ut och de var faktiskt en hyfsad tillställning i alla fall på dagen
blev lite less på inredningen å så hade jag bara 1 fungerande framlyse så jag körde hem innan mörkret å sen dess har den stått i garage ti väntan på energi samt att jag köpt en 4 pelarlyft också som ska monteras innan jag börjar med cadillacen
så nu har jag en 2 pelare å en 4 pelare så de känns bra när man är lite handikappad utan båda delarna
Cadillac i all ära men suget efter en cheva har varit enormt stort så efter ha sökt på blocket över ett år så fick jag tag i en seriös "återförsäljare" så de blev att åka och kika på den å jag blev ju störtkär på en gång och smälte som smör så jag bokade mig en splitterny 2013 cheva och la handpenningen inför leveransen som var 2,5 veckor bort
hästkrafterna är lite osäkert än så länge men med tanke på ursprung och tidigare meriter så är de "bra motor " i henne och
fyrhjulsdriven till råga på allt och med en enorm personlighet
försäkringen är ganska dyr för att inte tala om de skulle hända nån olycka med de får jag hoppas inte händer för de har jag haft nog otur med tidigare
jag har pyntat med lite cromgrejer här hemma i väntan på leveransen och även varit på en butik och köpt lite roliga leksaker till chevan och de gjorde jag med nöje
denna cheva är specialutrustad dessutom och har inte 4 hjul utan 4 små tassar
sötaste chevan jag i alla fall någonsin skådat

söt som socker
4 dagar kvar tills jag får hämta lilla flickan och då blir Cadillac kassan betydligt mindre men de känns ganska obetydligt
Re: Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: ons sep 04, 2013 8:49 pm
av mattias
Charmig tjej.
Det var en del pyssel med "diesellacken", men det låter som du verkligen gillar bilen så det är väl värt tiden. Motorn låter lite underskattad att transplantera, man börjar ju fundera själv men verkligheten kom ikapp mig innan jag tänkte vidare.

Re: Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: fre sep 06, 2013 12:38 am
av Bjorn C
jag förstår inte vad som hänt med alla bilder ??
är de nånting nytt som hänt på photobucket som gör att de inte går länka in bilderna här
ja tjejen är grymt söt
jag har haft 3 rottisar tidigare men har haft så sinnessjukt otur med sjukdommar på dom
första jag hade blev bara 7 månader men redan vid 5 månader fick han epelepsi och de bröt ut totalt vid 7 månader och anfallen var så kraftiga så de gick inte medicinera bort
andra jag hade var också en hane och han blev i alla fall 5 år men han fick ett tumör i örat vid 3,5 år som opererades å de fick jag betala över 20 papp för men han fick ett år till i alla fall så de var de värt men tyvär komme tumöret tillbaka och då gick de inte operera igen så han fick somna in istället för ha så ont
tredje rottisen jag hade var en tjej å hon var så ruggigt fin å lydig och kärnfriskt i 3 år å så var vi ute å busade en dag å när jag kommer in hann jag precis sätta mig vid köksbordet så skriker hon bara rakt ut från hallen och faller ihop och dör i en stor hjärtattack så nu får de tamefan vara nog med sjukdommar och skit
alla hundar jag haft har ju varit renrasiga och skk reggade för att undvika så mycke sjukdommar och höftledsfel mm som många oreggade föräldrar lider av men de har då tyvär inte hjälpt mig ett piss
nya lilla cheva är också skk reggad och hennes föräldrar är rickigt meriterade på många områden men huvudsaken är ju att dom är friska och att valpen kommer vara de i minst 10 år framöver med de vet man ju aldrig tyvär så de återstår att se
lacken på cadillacen är ju en hel del att göra med
jag tror dock att jag har den som den är till sommaren men jag ska försöka lyfta den från ramen och måla chassit och underredet bärarmar och framvagn mm och byta en del torrspruckna bussningar mm så den går så rakt efter vägen som de går få dom men men 20 tummare är de svårt hur än man gör speciellt om de är spårig väg
inredningen ska jag skruva ut nån dag och skicka iväg så den komme rju inte ta nån tid att göra för mig i alla fall
jag är dock väldigt osäker på om jag ska beställa den i blå ,blåsvart eller i rött skinn
blå är ju original men jag vill ju lacka bilen blanksvart och de är så grymt snyggt med en blanksvart bil och röd skinninredning men där har jag inte bestämt mig ännu tyvär
6,2a motorn är ju ett kramlande monster i sig men den är faktisk ganska trevlig att köra och de känns då precis lika bra som med orginalmotorn om man bortser från att den skramlar å knackar lite mera
har suttit å läst på lite om duramax dieseln i nyare chevor på 300 hk å uppåt å de hade varit rikigt kul att stoppa i en sån nån gång men jag har inte så bra koll på styrsystemet på dessa och de är förmodligen ett sjuhelsikes elkopplande om de ska finnas chans att den ens skulle gå men jag gissar att den måste ha abs signal och sånt å de blir för mycket att bygga om för jag vill kunna bygga tillbaka den på 2-3 dagar till original utan att nått är förstört eller ändrat på och de är inga problem idag
mvh
Re: Cadillac 1959 Fleetwood
Postat: sön jan 05, 2014 10:52 pm
av Bjorn C
6,2 a diesel 8an är såld och även 700 lådan
har rivit botten delen på orginalmotorn och fi fan vad koks de var i motorn
hela lyftargalleriet var en enda smet å koksad olja men med en spetsig roterande stålborste och bra avfettniing samt 3 omgångar med hetvattentvättet så är äntligen blocket rent både på in och utsidan
jag var orolig att veven hade skador då oljan var mer vit än svart då de kommit in en massa vatten då båda blockpackningarna var blåst på flera ställen men veven och lager var hur fina som helst och även kammen så där sparar man ju några tusen
kamkedjan var däremot slut och frostpluggarna var de bara kex kvar av och blocket måste ju borras och toppdeckas sen ska jag beställa ett komplett renoveringskitt från usa till 390 motorn så de blir nya vev ram och kam lager, lyftare kamkedja med drev packningar och sånt samt 0,60 kolvar fast jag ska in på gamla jobbet och provporra 1ans cylinder först och se om de går rent från skadan som är där annars måste jag fodra blocket och se om de räcker att borra resten av cylindrarna 0,30 eller om man måste ta mer
orginallådan drev ju när jag körde in bilen i garaget men d evar ju bara 15 meter typ men oljan ser rikigt fin ut så beroende på utgifterna så kanske jag lämnar in den till kenr Grönberg ändå så han får gå igenom den så man är säker men bara packningssattsen till lådan är 4 papp så man kan ju hålla sig för skratt
har inte fått iväg inredningen heller och de börjar vara panik med den nu även om de är 4 månader kvar tills bilen ska rulla så den måste jag få skickad här i dagarna
har i alla fall tagit ut framrutan och börjat plocka lös instrumentbrädan så man kan renovera den
sen har jag byggt ett nytt värmesystem i hela garaget
byggde en 10 meters skorsten 200 mm innerrör och 300 ytterrör i rostfritt stål och isolerade den
köpte även ny värmepanna och 2 kubiks acctank som jag isolerat och byggt in en varmvattenberedare i så dragit nya rör till fjärrvärmeväxlaren så nu kan jag skifta och köra eget värmesystem på aerotemparna och golvvärmen när de är kallt och så kan jag växla och köra fjärrvärme när man åker tex utomlands eller om sommaren då man bara behöver duschvatten så här har de ju farit typ alla slantar som skulle till cadillacen så man får nog trolla eller spela på lotto en tid framöver nu
lilla cheva däremot mår kanonfint och de är ju de viktigaste i alla fall
har gått lite utbildningar å kurser här i höst också då jag har lite planer inför framtiden men mer än de vill jag inte avslöja ännu , den som lever får se
Med vänlig hälsning