Niklas!
Det är ju så här det är då man ska bygga något som man aldrig byggt förut. Det finns heller inga ritningar, så det mesta går på chans.
Har tidigare byggt några Supernationella (bakhjulsdrivna) bilar. Både såna som varit bakhjulsdrivna tidigare, men även konverterat om från framhjulsdrift. Dessa fyrhjulsdrivna monster är dock något helt annat, så det blir nog att "göra om och göra rätt" några gånger.
Tyvärr är jag helt slut efter dagens arbete, så det kommer inte bli något gjort i garaget ikväll.
Per Ohlsson skrev:Niklas!
Det är ju så här det är då man ska bygga något som man aldrig byggt förut. Det finns heller inga ritningar, så det mesta går på chans.
Jag har också fått göra om och göra rätt flera gånger. Nuförtiden så punktar jag bara och långt senare kommer helsvetsningen eller ibland aldrig för det blir nya planer....
Jag ser fram emot fortsättningen på ditt bygge
Love!
Bygget står stilla. Har inte gjort ett dugg på bilen sedan sist jag skrev här. Däremot har vi utfört betongarbeten i garaget. Har haft problem med översvämningar då det regnat häftigt. Nu har vi bilat upp golvet och Tomas har gjutit in en ränna som ska leda ev vatten till en pump som ska pumpa vattnet till avloppet i händelse av översvämning.
Niklas!
Jag brukar också punkta, men då jag köpt "färdiga" grejor som passade så fint i originalfästena, så var jag helt klar på att dom skulle sitta där. Tyvärr var det inte så. Då jag känner för att bygga vidare eller om jag känner för det, så måste jag tillverka nya fästen och flytta framvagnen framåt. Höjd och allt annat är bra, så det är till att skära loss fästena som jag gjort och flytta dessa. Sedan måste ju naturligtvis hålen täckas över på något snyggt sätt och bakre fästen tillverkas och brännas fast. Som det känns nu så kommer det att bli lagom till jul.
Ikväll fick jag ett ryck och kapade bort framvagnen. Hade gruvat mig länge, men nu var det dags.
Sedan kapade jag ur en liten bit av det bakre originalfästet för framvagnen. Där ska jag fälla in ett 40 x 3 mm plattjärn, som ska bli det nya fästet för framvagnen. Det fästet kommer förstås sitta längre fram än originalfästet. "Tyvärr" råkade mutterstyckena följa med då jag gjorde dessa urkapningar.
Får se när jag gör nästa ryck i garaget.
Efter att under lördagen ha tittat på "SM i skurmopp" på Sättna utanför Sundsvall, så var jag inte sugen att åka dit på söndagen. Himla trist då saneringarna tar längre tid än själva tävlingarna.
Istället åkte jag till garaget på söndagen och flyttade framvagnen 50 mm framåt och 45 mm uppåt. Nu återstår att tillverka bakre fästen att bränna fast i karossen.
Jouni!
Mitt inlägg var inte personligt riktat på något sätt. Trist att du skulle ta det så bara. Tyckte bara att saneringarna tog mycket tid.
Såg Rogers avåkning och tyckte att det var väldigt tråkigt, samtidigt som jag blev orolig för hans hälsa. Blev lättad då jag hörde att han klarat sig bra, men jag vet av egen erfarenhet att mjukdelsskador (typ nacke) kan visa sig ett bra tag senare. Hoppas han slipper sånt bara.
Det har hänt så himla lite på bilen på sistone, så jag kände att jag var tvungen att dämpa mitt dåliga samvete över det. Detta resulterade i att jag köpte.......
.....en vattenkyld wastgate av märket Tial. Passade även på att köpa.....
Den här veckan har jag jobbat lite mindre än vanligt. Därför har jag kunnat tillbringa en del tid i garaget. Äntligen sitter framvagnsbalken där den ska.
Det blev en del svetsning, men jag tror att jag ska "knäppa upp" golvet så jag kan komma åt att bränna inifrån också. Det är ju rätt stora påfrestningar på en sån här bil, så det vore surt om framvagnen skulle lossna pga dåliga svetsar. Sedan ska de hål som jag tidigare gjort i rambenen också lappas ihop. Det blir en del jobb, men det är ju så kul att svetsa...
Nu har jag lagt några fina snitt i golvet. Detta för att komma åt att svetsa de bakre fästena för framvagnsbalken.
Det var knepigt, för det blev väldigt mycket oxid då jag svetsade.
Sedan böjde jag tillbaka locket och brände ihop det igen. Har ännu inte slipat svetsarna, men risken är liten att någon ska göra det åt mig så det tar vi en annan dag.
Har lappat igen de hål jag felaktigt kapade upp tidigare.
Närmast ska hjulhusen fram få sig en omgång. Dom ska göras större och sedan ska nya fjädertorn byggas.