optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Borr 96.3
Slag 82.3
JE kolvar
ok det tar mycket data kraft eller har har du en gammal dator?
mvh jens
Slag 82.3
JE kolvar
ok det tar mycket data kraft eller har har du en gammal dator?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Det är både och. Jag är inte så mycket för att byta grejer förrän jag måste.
Kör om det inatt.
Erland
Kör om det inatt.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Det är det som är kul, det var inte så dyrt.
Mellan 2500:- och 4000:- minns inte exakt.
Man sparar in pengarna fort genom att man kan minska ner på komponenter att testa vid dynokörning.
Man kommer närmre direkt.
Erland
Mellan 2500:- och 4000:- minns inte exakt.
Man sparar in pengarna fort genom att man kan minska ner på komponenter att testa vid dynokörning.
Man kommer närmre direkt.
Erland
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Hej!
Motorn ska startas upp igen inom snart. Avrostning i Lycksele 23/5.
Har en liten fundering bara, Ingången till toppen är 41-41,5 mm. Alltså minsta arean ligger vid ingången. Hur stor betydelse kan det ha?? Kan vara sjyst att få alla detaljer innan man börjar räkna.
Mvh
Per Lindberg
Motorn ska startas upp igen inom snart. Avrostning i Lycksele 23/5.
Har en liten fundering bara, Ingången till toppen är 41-41,5 mm. Alltså minsta arean ligger vid ingången. Hur stor betydelse kan det ha?? Kan vara sjyst att få alla detaljer innan man börjar räkna.
Mvh
Per Lindberg
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
bra att du kommer med lite mer exakta data per
kul att diskutera lite RC motorer med 531 topp! och din motor per är ett bra exempel på en lyckad motor med fint register men ändå bra toppeffekt.
mvh jens

kul att diskutera lite RC motorer med 531 topp! och din motor per är ett bra exempel på en lyckad motor med fint register men ändå bra toppeffekt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Har den motorn jag räknade på bara 41-41,5mm i inloppet till toppen?
Det är bara att göra om simulationen och se vad skillnaden blir.
Som det är nu 44mm in, 120mm sen 50 spjäll med 6mm axel sen koning från 50 till 55 på 200mm och sen en radie på tratten.
Då blev det max effekt vid 7900 252 hästar och 280 nm vid 5800.
Erland
Det är bara att göra om simulationen och se vad skillnaden blir.
Som det är nu 44mm in, 120mm sen 50 spjäll med 6mm axel sen koning från 50 till 55 på 200mm och sen en radie på tratten.
Då blev det max effekt vid 7900 252 hästar och 280 nm vid 5800.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
En grej till, du skrev att du hade 287 kammar men i tråden står det 279?
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
vart hadde jag skrivit det?
på föregående sida........
mvh jens
på föregående sida........
ska jag lägga upp siffrorna med det grova grenröret?agap 278 in och ut /105 kam 16.0mm lyft 37 tryckare och fjädrar från agap (vad vill du veta mer exakt där?)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Du skrev 278 och jag vände på det, fail.
Finns ju ingen 278 utan 279 så det blev 287.
Kör om nu med rätt kam och rätt storlek på kanal.
Erland
Finns ju ingen 278 utan 279 så det blev 287.
Kör om nu med rätt kam och rätt storlek på kanal.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Nu körde jag med 250 varv mellan punkterna för att få ett snabbt svar men jag kan köra om det inatt så att det blir mer exakt.
Mellan 7250 och 7500 får jag nu 252 hk.
Över 240 hk mellan 6000 och 8500 men det blir mer exakt sen.
283 Nm i vrid vid 6000 varv.
Förlängde ni insuget till 450mm eller det ska vara 430mm totalt som det står i tråden?
Såg också att det var 52mm spjäll istället för 50mm så det är lite jag ska ändra.
Hur långt är insuget? 150mm? Spjällhuset 120mm?Vilken diameter slutar spjällhuset i? Slutdiameter på tratten innan radien?
Ju mer exakt desto bättre svar.
Erland
Mellan 7250 och 7500 får jag nu 252 hk.
Över 240 hk mellan 6000 och 8500 men det blir mer exakt sen.
283 Nm i vrid vid 6000 varv.
Förlängde ni insuget till 450mm eller det ska vara 430mm totalt som det står i tråden?
Såg också att det var 52mm spjäll istället för 50mm så det är lite jag ska ändra.
Hur långt är insuget? 150mm? Spjällhuset 120mm?Vilken diameter slutar spjällhuset i? Slutdiameter på tratten innan radien?
Ju mer exakt desto bättre svar.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
får man programmet att räkna baklänges? har kan man hämta mest effekt i med en 531 topp utan att ha nogon annan data än toppen (ventilstorlek++)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Man kan antingen beskriva toppen för programmet med storlekar och sen kan man lägga in flödesvärden också.
Ventilstorlekar, sätesvinkel, mått under säte, minsta mått under ventil, inloppsmått.
Här har jag valt att bara använda måtten utan flödesvärden, flödesbänken är en variabel till.
Jag kan ändra kanalstorlekarna och längderna och se hur det påverkar effektkurvan.
Om man lägger ner tid och förstår programmets alla parametrar kan man ställa det mot sin bromsbänk så att det visar väldigt lika.
Det som är fel här är att jag inte har en katt efter kollektorn och inte rörbiten efter katten.
Dom kan jag också rita in.
Sen har Jens förmodligen de grova ramlagren och denna motorns friktionsmodell har de små, det skiljer några hästar vid 7000 varv.
Erland
Ventilstorlekar, sätesvinkel, mått under säte, minsta mått under ventil, inloppsmått.
Här har jag valt att bara använda måtten utan flödesvärden, flödesbänken är en variabel till.
Jag kan ändra kanalstorlekarna och längderna och se hur det påverkar effektkurvan.
Om man lägger ner tid och förstår programmets alla parametrar kan man ställa det mot sin bromsbänk så att det visar väldigt lika.
Det som är fel här är att jag inte har en katt efter kollektorn och inte rörbiten efter katten.
Dom kan jag också rita in.
Sen har Jens förmodligen de grova ramlagren och denna motorns friktionsmodell har de små, det skiljer några hästar vid 7000 varv.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6999
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt: