Sida 131 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 8:21 am
av Henka_
snacka om att du använder växellåds innehållet som en gångs artiklar..
Vet inte riktigt vad ivars kör med för låda i sin E30, men hans lådor håller ju för typ en sommar. Sen har du ju supra lådorna V160 eller vad dom heter, verkar också vara odödliga.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 9:07 am
av j björk
Freddan, skrämde jag bort dig från TKO :hihi:
Jo, de har, där handlade jag min ingående axel.

Men helst skulle jag vilja ha tag i ett drev ganska omgående.
Det tar väl ett par veckor därifrån, och jag hade tänkt köra både nästa helg och helgen efter.


Ivars har väl kört lite olika ZF bmw lådor, går ju förstås kolla upp vilka..
Supra mk4? De verkar ju väldigt bra, men inte helt lätt att få tag i?

Mk3 är väl inte så bra?

Men jag är sugen på sekventionell dogbox :roll:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 10:06 am
av knotan
ivars har väll kört (bland annat) med samma 6 växlade låda som madmange kör i opeln (och den har ju h¨ållt även för mange hela sommaren)
jag byggde ju en sån åt Zebbe med svep för bmw m5/m30 osv, så om du är sugen kan jag hjälpa dej ordna, tror den håller bättre än dem där tko lådorna du har nu,
av dem 5-6sxt jag känner som kör TKO (därbland dej) så har samtliga haft strul med dem så det verkar ju nte vara så mycket att ha :whistle:

suprans 6 växlade mk4a lådan är stabil, men dem håller inte heller, dem som kör i din kaliber med vrid har oftast 2-3st som dem skiftar mellan och renoverarunde tiden (tror p-björck har 3-4st tom)

den 5 växlade lådan (r154 från mk3an) är rätt biffig den med men den håller inte för vridet, axiallalgerna går ner sej, jag hade 4 st till min supra och bytte typ var annan vecka å servade reonverade hela tiden med nya drev och nya axiallager/shims mm :(


så min slutsats, testa en 6 petad bmw disellåda först , priset på en sån omsvetsad och klar med nya lameller slutar på ca 20k .
jag tror faktiskt en sån håller riktigt bra med tanke på att dem är tänka att tåla enorma vrid i dem nya stora diselturbomotorera från bmw.
om nu inte det håller så kanske kolla på en sån lenco och växlingssystem som Stefan kör i sin 200sx med m5 maskinen???


sen om man har pengarna och ska man ha nått som håller, så är det sekventiellt som gäller, och doggringar såklart . visserligen dem måste ju med underhållas, men raksuret och doggringar innebär att dem är lättservade å andra sidan.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 10:36 am
av j björk
Jag kollar för fullt på dogboxar, jag har hittat:

Holinger: ska Diego Sato eller vad han heter köra med. Driftar med supramotor på dryga 1000hk. Så här skriver de: Torque rating for endurance events is 880Nm (650ft.lb). Jag antar att den ska
tåla mer korta stunder då. Mail skickat. 5el. 6vxl

Tractive: Varit i kontakt med dem, verkade vara fina grejer, svenskt. Dock rekomenderade de inte mer än ca 700Nm. även lite väl jobbig prislapp, ca 115k för 6vxl :whistle:

G-force: Tror det var de som hade en torque tube, ett rör innuti bottenstocken tror jag som vred sig lite för att avlasta dreven. Amerikanskt, verkar inte finnas sekventionellt spakställ.
Har för mig att jag mailat tidigare utan svar. 5vxl.


Jerico: Typ som ovan, fast inte torqe tube.


Liberty: 2 lådor, den ena ser inte så lämplig ut, specad ca 850hk. Den andra ser intressant ut, specad ca 1100hk. Dock clutchless på bilden (endast dragracing) i övrigt som de 2 tidigare.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 10:41 am
av j björk
Tja, blir det en "vanlig" låda igen är väl något sådant intressantast.

Men det enorma dieselvridet är väl runt 500Nm i motorn?
Jag har 900Nm på hjulen nu, ska väl bli lite mer :?

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 10:59 am
av Daniel Bjälevik
Sellholm :D ivars kör med 6vxl E46
m3 låda nu för diesellådan funkade inge vidare för han

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 11:08 am
av j björk
Har för mig att ofi engineering körde (sönder) sellholm mpg?
Fått för mig att de inte skulle tåla så himla mycket, men det kanske är värt att kolla upp.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 11:27 am
av Daniel Bjälevik
MPG Multi Purpose Gearbox
MPG är namnet på vår special 5 växlade seqventiella växellåda för bakhjulsdrivna och 4–hjulsdrivna bilar med längs monterad motor. Den är framtagen specielt för att tåla höga effeket uttag. Med några års utveckling vågar vi påstå att detta är en av marknadens absolut hållbaraste lådor, samtidigt som den är extremt lättväxlad. Huset är framtaget av smidd aluminium för att få lägsta vikt, slimmad form och framför allt hållbarhet. Fram och bakgavel är tillverkad i special aluminium. Det finns ett stort urval av utväxlingar från 3,0 på 1:an till 0,75 på 5:an. Lådan har sk. dropväxel vilket innebär att man genom att byta 2 drev flyttar hela utväxlingen uppåt eller nedåt. Med andra ord ett bra alternativ i stället för att byta slutväxel. I och med att det är lös frontgavel går det att anpassa den lätt till olika kopplingskåpor. Även ingående axeln är en lös del för att kunna anpassa den i längd och splines. Den är även lätt anpassad för oljekylning. Lådan leveras komplett med spakställ (i lösdelar), växelindikerinsdisplay, förberedd för tänddumpningkontakt. Vi har idag praktiska erfarenheter av både långdistanskörning, effekter över 850 hk Rally, Racing, Rallycross mm.
Från hemsidan,slå dom en signal o snacka med dom, är mycket bra och ha o göra med :)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 11:58 am
av freddan302
http://www.rsgear.com/products/transmis ... zilla.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

"Dog ring syncros available soon"

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 12:07 pm
av stecka
Jag tror även man måste kolla lite på priser för reservdelar och leveranser innan man handlar men antar att du tänkt på de redan.
Tycker sellholm låter bra och jag tycker att dom är bra att göra med oxå.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör aug 18, 2012 12:34 pm
av j björk
Jag satt och kollade ofi:s hemsida, han hade kört någon m45 dogbox tidigare som han kört sönder.
Kanske var den jag blandat ihop det med.
MPG:n hade han haft lite problem med att den spottat ut olja, men det var det enda det stod som strulat.
Dock fanns inte mycket från senare år, och han verkade inte kört mycket på senare år heller.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön aug 19, 2012 9:22 am
av knotan
jag TROR dem största dislarna ligger runt 600nm orginal å närmare 7-800 med chiop, och just växelådan brukar väll söällan vara något problem då heller?? (koppling vulkat svänghjul mm brukar dock trilskas chippade??)

lite annorlunda med ivars låda med, disellådan skla man ju helst inte växla med efter 6500-7000 rpm (eller rättare sagt inga vxlådor med synkringar är lämpliga med mer varv än så)

i detta fallet ligger ju växlingsvarvtalet lite lägre än för ivars låda.
madmange växlar med runt 6500-7000 å det funkar ju äver förväntan bra, dvs jag tror inte vridet blir ett problem bara man växlar vid rätt varvtal!!

alternativet med lenco då?? som jag förstått är ett av problemen värmen som blir vid längre tids körning, men det borde ju gå att komma runt med tilltagen kylning, och sen kör du sällan mer än 20-30min på et pass (finns liksom inte så mycket däck som håller längre tänker jag :hihi: )

gött å dessutom slippa själva växlingsmomentet helt och köra på fullt vrid/varv konstant 8)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön aug 19, 2012 10:01 am
av j björk
Lenco vet i fanken, de är ju iaf. bara bygda för dragracing. Brukar väl inte vara så många växlar heller?

Varmt blir det endå, trots kortare pass om det inte blir så lång tid mellan passen.
har haft 140grader både i låda och bakaxel, därför jag bygger kylning..

Jo, bmw lådorna finns med i tanken..
Men vill helst bort från synkringar och H-mönster :hihi:

Tja som det är nu har jag varvstopp vid 6800, så jag växlar väl vid typ 7000 :roll:

Har sett 7100 i loggen, det är väl där den bryter helt.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön aug 19, 2012 10:40 am
av Amazon67
Varför inte köra med samma setup som blacksmoke racing? Mercedes automat med eftermarknadsbox, dessa går att
styra så man får till elektronisk koppling.


Blacksmoke racing har nog inte den här boxen, har för mig att dom byggt en egen..... men detta funkar som jag fattat kalas, dom kör tydligen 9 or på strippen med dessa lådor med.

http://www.powertraincontrolsolutions.c ... ontrol.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön aug 19, 2012 11:11 am
av Eastmannen
http://www.youtube.com/watch?v=mbTVgwsh ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten video där dom förklarar lite