Morotskadetten 16v-Till salu som rullande, nu med pris!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Nu precis när allt var klart, trodde vi och väntade i princip på att Emil skulle kunna komma och installera VEMSet och mappa. Koppling klar och luftad, bromsar detsamma olja fylld i motor alla smågrejjer ramlat på plats, provkört på starten, sett att den går runt osv osv. Sen när vi skulle fylla vatten, tog vi vanligt vatten för säkerhets skull ifall nån slang läckte tänkte vi. Då visade det sig att det solla rätt frisk mellan block och topp helt utan tryck i motorn! :thumbdown: Skruva bort kambryggan och drog lös en toppbult, såg ut som den hade bottnat då gängen absolut längst ner var lite skadad, på samtliga. Gick och mätte på ett b23a block och på b234 blocket, 3mm grundare var b23a blocket, samt att vi planat toppen 0.5. Fine tänkte vi, bara hitta brickor dra dit igen och biffen skulle va tät, eller? Nä precis samma sak. :doh:

Men pratade med Emil lite senare på kvällen och han trodde det kunde var min billiga packning som inte ville ge efter för oringarna och att jag skulle kolla uppsticket också. Så det blir undersöka, ev tar jag bort ringarna så det blir nå köra i sommar i så fall och när packningen går om den går så sätter man dit en Ellring och ringarna! Hann iaf inte ta av toppen inatt då jag helst vill ta bort så lite som möjligt och då är det bra om man är 2 så man inte kvaddar nåt. Lite bilder nu ändå

Bild

Så här såg det ut innan upptäckten

Bild

Yes, nice.

Bild

Nya konsolen och bälte m.m

Bild

Efter lite bök
Bild

Lite tyg på det strippade baksätet som sitter där som ljuddämpning.

Ska iaf riva maskinen ikväll får vi se vad det blir! :)
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av TCN-JONNO »

Man kan ju råka spegelvända en toppackning på de sena garagekvällarna (provat själv) :) det läker ganska friskt då man inte får vattenkanalerna mot packningen rätt... Ett tips bara.
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

jag skulle kunna tro att det är nå sådant fel..! jojje har nämligen bara sena garagekvällar eller ska man säga garagenätter..
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

han lät lite uppgiven när han ringde och frågade om jag hade nån packning liggandes. pratade om att toppen hängde i luften med alla grenrör och insug på plats. var nog inte bara spegelvänd packning.
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

Kämpa på Jojje!är så jävla impad av din Kadett så att mina 242or/75 är till salu!köpte mig en 75as kadett c sedan i går kl 04.00 i hudik! :thumbright: killen sa att karossen var en massa rost på!när ja kollat så var den i mkt bättre skick än min -79a city!skall rensa lite på gården nu!å besiktiga kadetten å sen börja smida på den tänkta 16v turbokonverteringen! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Har inte vänt packningen fel väg!

Vi bestämde oss för att prova lösa problemet genom att fila ner oringarna till kanske 0.1 istället för 0.25 och fixa riktiga 12:9or och dra ordentligt och även limma denna packning så borde det blir tätt. Ska provas imorn, hoppas bara Arne har 12:9or nog långa.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Verkar vara vanligt med inkontinensproblem nu för tiden :?
Hoppas man klarar sig, lycka till!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

j björk skrev:Verkar vara vanligt med inkontinensproblem nu för tiden :?
Hoppas man klarar sig, lycka till!
Jo så kan man också kalla det, vi har filat ner ringarna fixat dit 12:9or dragit fast toppen igen men läckte fortfarande. Lite uppgivet kändes det då, hade hoppats på kunna köra BR i fällfors i helgen ev. Men det blir nog tungt. Vi prova efterdra lite efter ett tag och då gick packningen efter lite så kan fortfarande vara att den är för hård, skulle va bra om man kunde varmköra egentligen och sen efterdra men känns lite chansartat ändå. men får prova imorn igen om den går efter nåt mer.
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

är ytan på toppen riktigt fin!?hade en gubbe som planade toppen åt en kompis å den såg ut å vara planad på betonggolvet! :doh: den gick inte å få tät!man kunde i princip mäta med skjutmått hur stora revor fräsen gjort i toppen!Kan det va som på vissa Chevy sb att man få stryka på packnings klister på topp bultarna då dom går in i vattenkanaler!? :shock:

Hoppas du få stopp på "pissandet"! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

0.25 i uppstick borde funka! Jag hade problem för några år sen med för högt uppstickande o-ringar, hade kört med en billig elwis packning och den var så mjuk att det gick ändå men när vi skulle dra dit en goetze packning så sipprade det ut vatten på sidorna, då tog vi bort o-ringarna och körde utan, spåren förstärker upp en del ändå. Men då hade jag mer än 0.25 i uppstick, tror jag har ca 0.25 nu eller just under och en elring, har aldrig varit bekymmer nu.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

phredde skrev:0.25 i uppstick borde funka! Jag hade problem för några år sen med för högt uppstickande o-ringar, hade kört med en billig elwis packning och den var så mjuk att det gick ändå men när vi skulle dra dit en goetze packning så sipprade det ut vatten på sidorna, då tog vi bort o-ringarna och körde utan, spåren förstärker upp en del ändå. Men då hade jag mer än 0.25 i uppstick, tror jag har ca 0.25 nu eller just under och en elring, har aldrig varit bekymmer nu.
Jo men den här packningen är stenhård. På nåt ställe var ringarna lite högre än 0.25 också men nu är dom ju inte det, är ju nerfilade ganska rejält, fast nu blev dom ju plattare, inte för att det borde göra nån större skillnad. Det hade iaf läckt på undersidan av packningen mellan oringarna och blocket. Får prova efterdra mer idag får vi se om vi får det tätare.
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

Nu är den tät! Vi har värmt toppen med varmluftspistol och efterdragit, lossat efterdragit osv. Så nu är uppstart nära, men blir beställa en Ellring packning på måndag så man har en liggande
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

när kommer emil? tänkte nästan komma förbi och kika på mappningsprocessen :)
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:när kommer emil? tänkte nästan komma förbi och kika på mappningsprocessen :)
Kan ringa dig när det är dags! :wink:
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

Tar några stark öl i helgen å håller tummarna för dej! :thumbright: :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Skriv svar