Re: Bromsning av Jens 140 (se sid 11)
Postat: fre feb 24, 2012 11:45 am
Volvo Penta har om jeg har forstått riktig en margin på +/- 5% av angitt effekt når den går fra fabrikken...
Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
Jo momentet blir högre på drivaxlarna än pinjongen men effekten den samma för på pinjongen måste du snurra 4 ggr mer. Det blir nog ganska lika ändå.Kadett4wd skrev:Jakesta skrev: Det är för att det oftast är ca 4:1 utväxling på pinjongen som det går lätt. Sen är det fullfilmssmörjning vid de varvtal man kör när man bromsar, det är det inte när man vrider för hand, men visst, snurrar man från andra änden blir det kanske inte riktigt samma på tex en hypoidväxel.
Man borde nog egentligen räkna en liten procentförlust som är beroende av motorns moment, utöver den förlust som alltid blir vid obelastad utrullning?
Givetvis har jag koll på utväxlingen, men det kostar på moment att driva en utväxling 1:4(alltså 'bakvägen')
Momentförlusten är BETYDLIGT mindre åt 'rätt' håll.
Jag skrev det för en del verkar köra utrullningens momentförlust som den effektförlust som drivlinan tar då motorn ger momentet.
faktum är juh att det är inte i närheten.
MEN!!! ökade friktioner när det blir ökat moment utjämnar juh differenserna.
Jag håller med om detta. Ökad motoreffekt ger bara till viss del ökade förluster och det är även beroende av varvtal och utväxling, 250hk vid 4000 varv kommer att få lägre förluster än 250hk vid 8000 med samma bil för hela drivlinan snurrar med halva hastigheten.Kadett4wd skrev: ...
Dock vill jag inte tro det är just 15% man ska räkna på.
Utan kanske 23hk förlust som std basfaktor och en viss procent ökning av förlust med ökat moment genom lådan.
Kanske 10% mera per 100hk ökning eller liknande.
Så om den skulle gett 250hk blir det 23x1.1 i förlust, då 25,3hk
Och skulle det vart 1150hk 23x2=46hk
Hänger ni med?