Kadett C turbo(bilder från sommaren 2oo8)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det låt som en riktig patent lösning på kardanen hehe.
Gör en hardy i i alu eller stål och använd bara knutkorset.

Hardyn vrider sig lite och allt hamnar ur centrum, då är det bara vibbrationer som ett paket på posten.

Det är till och med illa om man vänder hardyn fel för då får man samma fenomen.

gött att få köra va ;) :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Jo, en hardy i alu är kanske lösningen just nu men jag tror att vinkeln är för kraftig i kardanen och att den inte har tillräckligt stort spel på splinesen i struten.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

kardan problem!

Inlägg av ringstrom »

har inte rört bilen på nån vecka nu efter alla vibbrationer i drivlinan på provkörningen. blev lite trött på skiten, men nu blir det nya tag så jag tänkte kolla om nån har erfarenhet. det tråkiga vibbrationer av min hemmasnickade kardan i ca 70km/h kommer inte över för det vibbrerar så.

vill inte byta bakaxel än och vill inte vinkla motorn än, vill hitta snabbaste lösningen, behöver ideér av er snarast. kan de vara så enkelt att svarva en hardy och ta bort gammla?

BILDER:

Bild
Bild
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: kardan problem!

Inlägg av JoBy »

ringstrom skrev: Bild
Kardanen är ju felsvetsad.

'öronen' måste sitta mitt för varandra, inte förskjutna 90 grader.

Om det är vinkel på knutkorset kommer kardanen att gå lite fortare och långsammare när den går ett varv. Ju större vinkel desto större hastighetsskillnad. Knutkorsen måste monteras parvis och så att hastighetsvariationerna tar ut varandra.

Det är av samma anledning det är viktigt att växellådans utgående axel är paralell men bakaxelns ingående. Då blir det samma vinkel på båda knutkorsen.

Bild

Lite läsning: http://www.4xshaft.com/driveline101.html
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Precis som JoBy skriver ska knutarna sitta lika...

Sitter mellanaxeln direkt mellan låda och bakaxel utan några splines eller nånting som gör att den blir längre/kortare vid fjädring?

Kan dessutom inte vara nyttigt med sån brytning på hardyn
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Re: kardan problem!

Inlägg av ringstrom »

JoBy skrev:
Kardanen är ju felsvetsad.

'öronen' måste sitta mitt för varandra, inte förskjutna 90 grader.

Om det är vinkel på knutkorset kommer kardanen att gå lite fortare och långsammare när den går ett varv. Ju större vinkel desto större hastighetsskillnad. Knutkorsen måste monteras parvis och så att hastighetsvariationerna tar ut varandra.

Det är av samma anledning det är viktigt att växellådans utgående axel är paralell men bakaxelns ingående. Då blir det samma vinkel på båda knutkorsen.

Bild

Lite läsning: http://www.4xshaft.com/driveline101.html
tack, fan vad bra svar! sånt här uppskattas.
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

trött man blir

Inlägg av ringstrom »

jahapp då har man svetsat om klardanen som på bilden men det gav ytterst lite resultat. :( körde iof med hardy skivan som förut. hoppas på att få iväg min solida bit för svarvning hos nån snart och att det kommer hjälpa har inte mkt ork kvar när man inte ser mer resultat. :thumbdown:

men lite snäpp fick jag allt efter en miss tänding så fart i rakarn kommer det bli en dag. :lol:
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Har du även mätt så att du har samma vinkel på växellåda och bakaxel?

Om det är obalans i bakaxeln så går det att balansera med vanliga slangklammer.

Då använder du först ett klammer som du skruvar fast på kardanröret nära ena korset. Naturligtvis är klammret tyngst där skruven sitter och det är hela vitsen. Du gör ett antal markeringar på karanaxeln och provar med klammret på olika ställen. Markera på röret hur klammret sitter när du har mest och minst obalans. ( Borde vara mitt emot varandra ).

Du behöver mer vikt på den sidan där du hade minst obalans.

Trixet: Montera nu två klammer mitt emot varandra och med skruvarna mitt mellan max/min markeringarna. Klammrens vikter tar nu ut varandra. Flytta båda klammren en liten bit, lika mycket, mot min-markeringen. Obalansen bör minska. Flytta båda en bit till och prova. när obalansen ökar igen har då gått för långt.

Sedan gör du samma sak vi andra korset.
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

JoBy skrev:Har du även mätt så att du har samma vinkel på växellåda och bakaxel?

Om det är obalans i bakaxeln så går det att balansera med vanliga slangklammer.

Då använder du först ett klammer som du skruvar fast på kardanröret nära ena korset. Naturligtvis är klammret tyngst där skruven sitter och det är hela vitsen. Du gör ett antal markeringar på karanaxeln och provar med klammret på olika ställen. Markera på röret hur klammret sitter när du har mest och minst obalans. ( Borde vara mitt emot varandra ).

Du behöver mer vikt på den sidan där du hade minst obalans.

Trixet: Montera nu två klammer mitt emot varandra och med skruvarna mitt mellan max/min markeringarna. Klammrens vikter tar nu ut varandra. Flytta båda klammren en liten bit, lika mycket, mot min-markeringen. Obalansen bör minska. Flytta båda en bit till och prova. när obalansen ökar igen har då gått för långt.

Sedan gör du samma sak vi andra korset.
snacka om tids förödande metod men den funkar ju och det är viktigast men innan ska jag prova med en massiv hardy.

nån som har provat?????
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det står faktiskt i min GM verkstadsmanual för 1990 Corvette.
Jag skulle vilja se den verkstad som börjar skruva fast klammer på kardanen, men funkar gör det säkert.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

JoBy skrev:Det står faktiskt i min GM verkstadsmanual för 1990 Corvette.
Jag skulle vilja se den verkstad som börjar skruva fast klammer på kardanen, men funkar gör det säkert.
Fränt!
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Användarvisningsbild
loffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons jun 06, 2007 7:18 pm

Inlägg av loffe »

Bild

ryser nästan då jag ser den där bilden, snacka om att sitta i skott vinkeln.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=789.800

http://www.300power.com/forum/index.php ... =878;image

http://www.300power.com/forum/index.php ... 6672;image

http://www.300power.com/forum/index.php ... =874;image

hardyskivna eller adaptern till denna som verkade ha gett upp.

Performance här på savarturbos bil.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

annars är det heltklart ett sjysst projekt, var bara försiktiga.
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

loffe skrev:annars är det heltklart ett sjysst projekt, var bara försiktiga.
denna ska nog sätta stop för en svingande kardan sitter alltid monterad nu :thumbright:

Bild
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Användarvisningsbild
loffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons jun 06, 2007 7:18 pm

Inlägg av loffe »

ringstrom skrev:
loffe skrev:annars är det heltklart ett sjysst projekt, var bara försiktiga.
denna ska nog sätta stop för en svingande kardan sitter alltid monterad nu :thumbright:

Bild
ser bra ut. alltid bra att vara försiktig :) :thumbright:
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

en kompis hade typ samma konstruktion på sin 02a med jänkebakaxel, den mellanaxeln va lite längre men mindre vinkel, den funkade perfekt upp till ca 150 där den hamnade i obalans och gick av.
jag tror att du måste montera knuten direkt på växellådan samt att ha nån slags splinesgliddel vid ett stödlager som kompenserar mellanaxelns längd vid fjädring för att det ska funka bra
Bild
Skriv svar