Jo, en hardy i alu är kanske lösningen just nu men jag tror att vinkeln är för kraftig i kardanen och att den inte har tillräckligt stort spel på splinesen i struten.
har inte rört bilen på nån vecka nu efter alla vibbrationer i drivlinan på provkörningen. blev lite trött på skiten, men nu blir det nya tag så jag tänkte kolla om nån har erfarenhet. det tråkiga vibbrationer av min hemmasnickade kardan i ca 70km/h kommer inte över för det vibbrerar så.
vill inte byta bakaxel än och vill inte vinkla motorn än, vill hitta snabbaste lösningen, behöver ideér av er snarast. kan de vara så enkelt att svarva en hardy och ta bort gammla?
BILDER:
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
'öronen' måste sitta mitt för varandra, inte förskjutna 90 grader.
Om det är vinkel på knutkorset kommer kardanen att gå lite fortare och långsammare när den går ett varv. Ju större vinkel desto större hastighetsskillnad. Knutkorsen måste monteras parvis och så att hastighetsvariationerna tar ut varandra.
Det är av samma anledning det är viktigt att växellådans utgående axel är paralell men bakaxelns ingående. Då blir det samma vinkel på båda knutkorsen.
'öronen' måste sitta mitt för varandra, inte förskjutna 90 grader.
Om det är vinkel på knutkorset kommer kardanen att gå lite fortare och långsammare när den går ett varv. Ju större vinkel desto större hastighetsskillnad. Knutkorsen måste monteras parvis och så att hastighetsvariationerna tar ut varandra.
Det är av samma anledning det är viktigt att växellådans utgående axel är paralell men bakaxelns ingående. Då blir det samma vinkel på båda knutkorsen.
jahapp då har man svetsat om klardanen som på bilden men det gav ytterst lite resultat. körde iof med hardy skivan som förut. hoppas på att få iväg min solida bit för svarvning hos nån snart och att det kommer hjälpa har inte mkt ork kvar när man inte ser mer resultat.
men lite snäpp fick jag allt efter en miss tänding så fart i rakarn kommer det bli en dag.
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Har du även mätt så att du har samma vinkel på växellåda och bakaxel?
Om det är obalans i bakaxeln så går det att balansera med vanliga slangklammer.
Då använder du först ett klammer som du skruvar fast på kardanröret nära ena korset. Naturligtvis är klammret tyngst där skruven sitter och det är hela vitsen. Du gör ett antal markeringar på karanaxeln och provar med klammret på olika ställen. Markera på röret hur klammret sitter när du har mest och minst obalans. ( Borde vara mitt emot varandra ).
Du behöver mer vikt på den sidan där du hade minst obalans.
Trixet: Montera nu två klammer mitt emot varandra och med skruvarna mitt mellan max/min markeringarna. Klammrens vikter tar nu ut varandra. Flytta båda klammren en liten bit, lika mycket, mot min-markeringen. Obalansen bör minska. Flytta båda en bit till och prova. när obalansen ökar igen har då gått för långt.
JoBy skrev:Har du även mätt så att du har samma vinkel på växellåda och bakaxel?
Om det är obalans i bakaxeln så går det att balansera med vanliga slangklammer.
Då använder du först ett klammer som du skruvar fast på kardanröret nära ena korset. Naturligtvis är klammret tyngst där skruven sitter och det är hela vitsen. Du gör ett antal markeringar på karanaxeln och provar med klammret på olika ställen. Markera på röret hur klammret sitter när du har mest och minst obalans. ( Borde vara mitt emot varandra ).
Du behöver mer vikt på den sidan där du hade minst obalans.
Trixet: Montera nu två klammer mitt emot varandra och med skruvarna mitt mellan max/min markeringarna. Klammrens vikter tar nu ut varandra. Flytta båda klammren en liten bit, lika mycket, mot min-markeringen. Obalansen bör minska. Flytta båda en bit till och prova. när obalansen ökar igen har då gått för långt.
Sedan gör du samma sak vi andra korset.
snacka om tids förödande metod men den funkar ju och det är viktigast men innan ska jag prova med en massiv hardy.
nån som har provat?????
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Det står faktiskt i min GM verkstadsmanual för 1990 Corvette.
Jag skulle vilja se den verkstad som börjar skruva fast klammer på kardanen, men funkar gör det säkert.
JoBy skrev:Det står faktiskt i min GM verkstadsmanual för 1990 Corvette.
Jag skulle vilja se den verkstad som börjar skruva fast klammer på kardanen, men funkar gör det säkert.
Fränt!
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
en kompis hade typ samma konstruktion på sin 02a med jänkebakaxel, den mellanaxeln va lite längre men mindre vinkel, den funkade perfekt upp till ca 150 där den hamnade i obalans och gick av.
jag tror att du måste montera knuten direkt på växellådan samt att ha nån slags splinesgliddel vid ett stödlager som kompenserar mellanaxelns längd vid fjädring för att det ska funka bra