Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kör msd 8mm till 1000hk jag:)

Funkar fin fint..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
j björk skrev:Intressant, men jag funderar på varför du har ett gasspjäll på intercoolern :)
För att han inte har ett vid insuget... :shock:

/Andre'

jag svarar på den frågan här i stället för i bygget av dyno tråden.

jag har dessa argument till att flytta spjället.

1 jag behöver inte lika stort spjäll då den hamnar tidigare i systemet (vill ha lägre och lägre fart på luften fram till plenumet)

2 jag hoppas på lite kylskåps funktion då man står på tomgång så att laddkylaren är nedkyld på start linjen istället för tvärt om.

3 laddluft kylaren kyler vatten kylaren på tomgång istället för att bara va i vägen för luftflödet.

en nackdel är att man måste ha seriösare tryckrörs-förankning då det blir 80hk om en slang hoppar lös helt men det ska inte hända och det kan liks hända med en vanlig placering av spjället om plenumet spricker eller liknande.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis okt 13, 2009 10:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:kör msd 8mm till 1000hk jag:)

Funkar fin fint..
hur är de i störningar mot insprutningen? vad är det för ohm?

hur mycket tänd energi har du?

nöts kablarna fort med sån tändning?
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

jag TROR att man kör vanliga MSD Super Conductor 8.5mm på en TF med MSD 44 magnet så det funkar säkert bra på en MSD 10:a :lol:
Skall själv köra sådana på min motor med MSD 10:a


Mattz
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens: Tror det är dom vanliga 8mm men dom kan vara 8,5mm röda klassiksa kablarna som alla kör med typ.
En msd 10 och dom har gått en säsong utan krångel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi han mappa lite mer i går på låglast men efter ca 15 minuters mappnings körning mellan 1200-3500rpm så brann MSD 10 plus burken upp. ska de inte hålla för sån långtids belastning eller?

ni andra som har msd 10+ har ni annat tändsystem då ni kör lite längre stunder än 402meter?

den va lite varm burken ca 35 grader på vissa ställen just effter den släpte röken.

ska ringa anders norberg eller pelle w senare och höra vad som kan ha hänt eller vad jag gjorde fel.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

den skall kopplas som en vanlig msd box och den håller länge att torrköra med..

Men den skall ju bara ha en jordad utgång från sprutet, tror man skall ändra från falling till rising med..
Vet inte riktigt där.

Kan ha bränt ingången på den?

Mitt hestec var ett dis4, kopplade alla utgångar till boxen och det funkade fint.

tråkigt om du bränt den dyra boxen :(
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

8,5kablar hade jag med btw...

Varför kör du den tändningen?
Har för mig du sa att du inte skulle köra en mettis motor.
Eller är det annan anledning som gör att du kör med den?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:den skall kopplas som en vanlig msd box och den håller länge att torrköra med..

Men den skall ju bara ha en jordad utgång från sprutet, tror man skall ändra från falling till rising med..
Vet inte riktigt där.

Kan ha bränt ingången på den?

Mitt hestec var ett dis4, kopplade alla utgångar till boxen och det funkade fint.

tråkigt om du bränt den dyra boxen :(
jag kör triggern med den vita brytar spets ingången till en brytar spets (borde va rätt :) ) jag styr tänd kurvan på gammeldax vis med klockor och fjädrar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev: Varför kör du den tändningen?
Har för mig du sa att du inte skulle köra en mettis motor.
Eller är det annan anledning som gör att du kör med den?
jag ska ladda mycket med stora tändstifts gap och fet blandning (blir E85 och lite andra inblandningar framöver) just nu kör jag bara bensin 98 och 320cc spridare så allt ska bli lätt att mappa in.

jo den va ju inte gratis (typ +10000kr) så man hadde ju hoppats att den skulle hålla mer än 15 minuter :wink:

ska montera dit en orginal spole och kondensator tills vidare då blir grund mappen mer exakt också då den bara startar förbräningen om blandningen är innom ett smalt område.

ska ju inte ladda nått nu hellar så det spelar ingen större roll, få se vad anders norberg och pelle w säger sen om varför msd 10 gick sönder.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

fan vad konstigt om den gick sönder med brytare..
Det är inte brytarn då som svikit dig?

Det har du ju antagligen kollat redan men..
Jag har ju säkert kört min motor flera flera gånger i 15min utan problem..

Synd om det skall krångla så för dig:(

Sen tycker jag det är lite crazy att ha tändjusteringen i födelaren men det är ju min uppfattning.

Jag kör ju fast fördelare jag och lägger tändningen i sprutet
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

brytaren är monterad och insjusterad enligt konstens regler, fungerar bra till 7500rpm minst.

jag hadde nog otur eller så va det nån störning i elsystemet?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Selv om det ikke er nr. 10, så er det flere rundom her som kjører / har kjørt MSD bokser og flere av dem er defekte. Dette gjelder MSD 5, MSD 6 og MSD 6 digital, så jeg synes ikke MSD imponerer lenger.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Jag vet inte vad MSD 10 är, men jag har en kompis vars MSD 5 eller 6 la av när mobilen som låg i närheten ringde. Så störning låter ju inte helt otroligt.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Jens Gustavsson skrev:jag ska bara ladda nått bar med hx60 och då ligger den bara och myser 8) kanse 55 grader temp in i den lilla turbon en 15graders dag.
Blir det ikke slik at når BW turboen lader 1,4 BAR (2,4:1 PR) og HX60 lader 1,0 BAR inn i denne så blir det totale ladetrykket inn i motoren 3,8 BAR?
Skriv svar