Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
kör msd 8mm till 1000hk jag:)
Funkar fin fint..
Funkar fin fint..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
norrback skrev:För att han inte har ett vid insuget...j björk skrev:Intressant, men jag funderar på varför du har ett gasspjäll på intercoolern![]()
/Andre'
jag svarar på den frågan här i stället för i bygget av dyno tråden.
jag har dessa argument till att flytta spjället.
1 jag behöver inte lika stort spjäll då den hamnar tidigare i systemet (vill ha lägre och lägre fart på luften fram till plenumet)
2 jag hoppas på lite kylskåps funktion då man står på tomgång så att laddkylaren är nedkyld på start linjen istället för tvärt om.
3 laddluft kylaren kyler vatten kylaren på tomgång istället för att bara va i vägen för luftflödet.
en nackdel är att man måste ha seriösare tryckrörs-förankning då det blir 80hk om en slang hoppar lös helt men det ska inte hända och det kan liks hända med en vanlig placering av spjället om plenumet spricker eller liknande.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis okt 13, 2009 10:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur är de i störningar mot insprutningen? vad är det för ohm?Tommy Luhr skrev:kör msd 8mm till 1000hk jag:)
Funkar fin fint..
hur mycket tänd energi har du?
nöts kablarna fort med sån tändning?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Jens: Tror det är dom vanliga 8mm men dom kan vara 8,5mm röda klassiksa kablarna som alla kör med typ.
En msd 10 och dom har gått en säsong utan krångel
En msd 10 och dom har gått en säsong utan krångel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi han mappa lite mer i går på låglast men efter ca 15 minuters mappnings körning mellan 1200-3500rpm så brann MSD 10 plus burken upp. ska de inte hålla för sån långtids belastning eller?
ni andra som har msd 10+ har ni annat tändsystem då ni kör lite längre stunder än 402meter?
den va lite varm burken ca 35 grader på vissa ställen just effter den släpte röken.
ska ringa anders norberg eller pelle w senare och höra vad som kan ha hänt eller vad jag gjorde fel.
ni andra som har msd 10+ har ni annat tändsystem då ni kör lite längre stunder än 402meter?
den va lite varm burken ca 35 grader på vissa ställen just effter den släpte röken.
ska ringa anders norberg eller pelle w senare och höra vad som kan ha hänt eller vad jag gjorde fel.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
den skall kopplas som en vanlig msd box och den håller länge att torrköra med..
Men den skall ju bara ha en jordad utgång från sprutet, tror man skall ändra från falling till rising med..
Vet inte riktigt där.
Kan ha bränt ingången på den?
Mitt hestec var ett dis4, kopplade alla utgångar till boxen och det funkade fint.
tråkigt om du bränt den dyra boxen
Men den skall ju bara ha en jordad utgång från sprutet, tror man skall ändra från falling till rising med..
Vet inte riktigt där.
Kan ha bränt ingången på den?
Mitt hestec var ett dis4, kopplade alla utgångar till boxen och det funkade fint.
tråkigt om du bränt den dyra boxen

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
8,5kablar hade jag med btw...
Varför kör du den tändningen?
Har för mig du sa att du inte skulle köra en mettis motor.
Eller är det annan anledning som gör att du kör med den?
Varför kör du den tändningen?
Har för mig du sa att du inte skulle köra en mettis motor.
Eller är det annan anledning som gör att du kör med den?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag kör triggern med den vita brytar spets ingången till en brytar spets (borde va rättTommy Luhr skrev:den skall kopplas som en vanlig msd box och den håller länge att torrköra med..
Men den skall ju bara ha en jordad utgång från sprutet, tror man skall ändra från falling till rising med..
Vet inte riktigt där.
Kan ha bränt ingången på den?
Mitt hestec var ett dis4, kopplade alla utgångar till boxen och det funkade fint.
tråkigt om du bränt den dyra boxen

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag ska ladda mycket med stora tändstifts gap och fet blandning (blir E85 och lite andra inblandningar framöver) just nu kör jag bara bensin 98 och 320cc spridare så allt ska bli lätt att mappa in.Tommy Luhr skrev: Varför kör du den tändningen?
Har för mig du sa att du inte skulle köra en mettis motor.
Eller är det annan anledning som gör att du kör med den?
jo den va ju inte gratis (typ +10000kr) så man hadde ju hoppats att den skulle hålla mer än 15 minuter

ska montera dit en orginal spole och kondensator tills vidare då blir grund mappen mer exakt också då den bara startar förbräningen om blandningen är innom ett smalt område.
ska ju inte ladda nått nu hellar så det spelar ingen större roll, få se vad anders norberg och pelle w säger sen om varför msd 10 gick sönder.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
fan vad konstigt om den gick sönder med brytare..
Det är inte brytarn då som svikit dig?
Det har du ju antagligen kollat redan men..
Jag har ju säkert kört min motor flera flera gånger i 15min utan problem..
Synd om det skall krångla så för dig:(
Sen tycker jag det är lite crazy att ha tändjusteringen i födelaren men det är ju min uppfattning.
Jag kör ju fast fördelare jag och lägger tändningen i sprutet
Det är inte brytarn då som svikit dig?
Det har du ju antagligen kollat redan men..
Jag har ju säkert kört min motor flera flera gånger i 15min utan problem..
Synd om det skall krångla så för dig:(
Sen tycker jag det är lite crazy att ha tändjusteringen i födelaren men det är ju min uppfattning.
Jag kör ju fast fördelare jag och lägger tändningen i sprutet
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
brytaren är monterad och insjusterad enligt konstens regler, fungerar bra till 7500rpm minst.
jag hadde nog otur eller så va det nån störning i elsystemet?
jag hadde nog otur eller så va det nån störning i elsystemet?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Blir det ikke slik at når BW turboen lader 1,4 BAR (2,4:1 PR) og HX60 lader 1,0 BAR inn i denne så blir det totale ladetrykket inn i motoren 3,8 BAR?Jens Gustavsson skrev:jag ska bara ladda nått bar med hx60 och då ligger den bara och myserkanse 55 grader temp in i den lilla turbon en 15graders dag.