Walle_W: Det du talar om kallas " skorsten" i folkmun. Det är som du säger så att man ventilerar proppen för ökat slip. Detta finns som alternativ och kommer självklart testas.
Peppe: Blev massa annat tok istf mekning i helgen, inte sååå mkt som blitt gjort. Men denna veckan skall det nog hinnas en del. Det tar sig
Det går sakta framåt . Allt tar grym tid när varenda pryl skall modifieras eller ändras . Nu skall bröstkåpan modifieras för oljeretur. Sedan blir det nog att bygga nytt oljetråg åxå med skvalpplåtar mm.
Gud vad enkelt det hade varit att satsa på en Std motor och bara köpa "highperformance" prylar och bulta dit . Denna motor är juh första versionen så nästa variant så finns juh mkt av prylarna färdiga. Hoppas bara jag hinner köra lite innan den rasar
det gamla oljetråget skrotades pga av dålig konstruktion från föregående konstruktör. Såhär såg nya tråget ut från början.
oljigt och skitigt men inte så buckligt.
Sedan kommer detta "stänkskydd att monteras, det kommer vara skruvat så det går lätt att demontera vid rengöringsbehov ( men hoppas slippa sanera från motorras ).
sleeper pv skrev:Jens: Du kan väl svara istället vad det är för värden på den kam du räknat på? Jag och andra läsare har frågat men inte fått svar, men nu säger du att en kam du inte vet ngt om är fel?
Varför ställer DU frågan om det finns en liknande Volvo GLT-kam till BMW m10? Om det är en sådan kam du räknat på kan väl ange värdena på den så jag har ngt att gå efter??????
mvh.
//Freddan.
en bra standard kam har ca 265-270grader vid ventilspel (lite beroende på ramper) och ca 10mm lyft (eller mer) på en sån motor och det va det jag räkna på.
Tjoho, en liten update efter en viss tids tystnad.
Har vart en liten paus beroende på penga och tidsbrist. En helg har åxå gått åt att mecka med en konkurents motor, men det var ett byte så jag är nöjd. Trevligt sällskap var det åxå.
På mitt projekt har jag jagat lite prylar för nästa steg. Tråget är nu färdigsvetsat och bröstkåpan klar med ny packbox och retur från turbon. En värmeväxlare har åxå inskaffats för att kunna ha en kontrollerad temp i maskinen.
Nästa steg blir att montera kringutrustning på motorn samt beställa motorstyrning så fort pengar dyker upp ( hur gör dom det? hahaha ).
Eftersom Motornord finns i Sundsvall vore ju ett system som Link G4 "Storm" vara uppenbara valet på en 4-cylindrig maskin.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nja, det är riktigt bra pris på dom.. på en 4-cyl maskin vet jag inte om det finns så många konkurrenter om man inte går upp rejält i pris. Kostar 10k inkl kablage (inte komplett härva) och givare. Går "bara" ladda 1.5 bar med inbyggda givaren, extern MAP-sensor för högre ladd.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Kul med ideer och förslag på vettig motorstyrning till rätt pris. Fler ideer och förslag mottages gärna. Jens har helt rätt att en havererad motor är mkt dyrare och framförallt jobbigare än en bra motorstyrning.
Länge var jag ( pga ekonomi ) inne på MS men nu har jag börjat fundera på andra alternativ. Egentligen så vet jag inte så mkt om olika spruts för och nackdelar så jag får försöka "lyssna mig fram". LINK är såklart ett alternativ men även VEMS kan vara ett option ( en god vän har ett "över" ). Egentligen behöver jag inget värstingsprut med massa specialfunktioner, mer ett enkelt heavyduty sprut som tål lite tuffa tag. Trist att ekonomin skall styra men det är bara gilla läget och jag tror många känner igen sig.
Så ni som testat olika motorstyrningar, lämna gärna kommentarer. Tex är MS ett förkastligt alternativ som vissa påstår?
Jag tror att det viktigaste i valet av sprut är att förstå hur sprutet fungerar. Det kombinerat med hur motorns funktion (lambda-värden, tändvinklar, kompression osv) utgör grundstenarna.
Vilket system som helst på marknaden kan missbrukas som gör att man helt plötsligen står med en rasad motor.
Idag består ju ett insprut av en hel del elektronik, jag tror att en viktig del i det hela är att förstå vissa grundbegrepp för elektronik för att sedan kunna applicera dem på hur det kommer att fungera i en motormiljö; inte helt lätt jag vet. Här lär väl sig fortfarande dagens biltillverkare en hel del, (jmf med tex mekaniska lösningar i början av 1900talet.)
MS:et (och VEMS för den delen) är ju bra på det viset att du MÅSTE vet en hel del om elektronik och motorteknik innan du kan få det att fungera bra.
"Riktiga" system på marknaden har oftast ett utprovat recept som man använder sig av när det gäller givare och sensorer. Det gör att det kan garantera att det fungerar under dessa förhållanden. Vilket gör att mindre kunskap krävs hos den som ska använda systemet.
Något som man ska ägna en liten extra tanke åt är hur tändsystemet ska se ut. Ett system som inte till 110% fungerar och som har möjlighet att skjuta tändning vid fel tidpunkt (repterbarhet) kommer väldigt snabbt att förstöra en motor. Oftast vad det gäller bränsledelen för "race"-motorer handlar det oftast om att den får tillräckligt med bränsle och kanske inte precis exakt mängd, då du har betydligt flera osäkerheter i motornskonstruktion (swirl, wetting, squsih, kompression, värme). Detta då dessa motorer oftast inte har samma krav på miljö som tex en standard bil har.
Slutkontentan av detta är att försök lära dig så mycket om insprut som möjligt, vilka styrsätt som finns, triggersystem, tändningsystem, PW-baserat, VE-baserat, MAF-baserat osv. Kolla sedan med de som ska hjälpa dig (eller andra i omgivningen) vilka system de kan och har arbetat med. Ur de dra en slutsats vilket system som kan vara lämpligt. Det finns inget exakt svar i detta ämne.
Det var min kopp kaffe i denna fråga, hoppas jag inte rörde till det för dig/er !
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se