Sida 15 av 57
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: ons feb 09, 2011 10:26 pm
av Tommy Luhr
Du kan ha fått en av dom första gördlarna. Där var det ett hål som trillskades.
Det är numer rättat och jag har provmonterat denna serien som jag fått.
Jo det skulle gå att uppdatera gördeln så den har samma funktion som en skrapplåt.
Dock är det ingejag tänker göra då det oftast inte används original vevar i motorerna längre.
Även dom här gördlarna måste kontrolleras frigång mot billetvevar.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 10, 2011 10:01 am
av Tommy Luhr
Tronds Drifting topp.
min topp med std ventiler, en portad 16v med 36 ventiler (ej jag som gjort, enda jag hade liggande lätt till hands)
Alla siffror är vid 28"
Min topp, annan 36mm
2mm: 85 70
4mm: 170 138
6mm: 205 187
8mm: 237 251
10mm: 250 272
12mm: 257 288
14mm: 264 290
16mm: 267 295
Vid 8mm tar sig toppen med 36mm ventilerna och drar iväg.
Men då kammarna jag använder till denna toppen år std på 9,5 i lyft försöker jag få så mycket flöde långt ner i ventillyft så man kan få någon nytta av kammarna.
Tappade flöde på höga lyft när jag gjorde så men det är irellevant i detta fallet.
Har mycket med säte, ventilutformning att göra.
Även kanalutformningen.
Flödesbalansen försökte jag få till men det är så fruktansvärt svårt på dessa toppar då avgas flödar på tok för mycket vid låga lyft.
flödar 270cfm innan jag bytte sätes vinklar på avgas och fick ner maxflödet till 251,9cfm
Man vill ju inte allt skall åka genom motorn vid överlapp.
Vilket jag märkt är vanligt på dessa motorer.

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 10, 2011 4:38 pm
av Awdr
Stiligt!
You got e mail

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 10, 2011 6:37 pm
av Dalmans
får en som är rätt grön på att skruva bil fråga vad en sån gördel är bra till?

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 10, 2011 6:42 pm
av Tommy Luhr
Gördlarna är till för att hålla ihop ramlagergången med packningsplanet för oljetråget.
Med hjälp av en gördel så håller man ihop motorn bättre.
Finns någon test på marin motorn som enligt uppgift skall ha blivit stabilare med gördel.
Dock behövs mer fakta ifrån det testet.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: mån feb 14, 2011 1:08 pm
av Tommy Luhr
Nyss flödat en gattopp på 531 ämne.
std 44-35 ventiler.
flödar 140 på avgas och 225cfm insug.
hyfsad balans och bra insugs flöde

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: ons feb 16, 2011 9:59 pm
av Tidde
hur mycket flödar en org 531 topp med org ventiler?
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: ons feb 16, 2011 10:22 pm
av Tommy Luhr
ca 190 välldigt olika beroende på vilket ämne och hur det blivit gjutet.
Kan även vara så dåliga som 175cfm.
Man flödar ju inte så ofta std toppar men har testat lite olika som man kan se att det är lite annorlunda gjutet i.
Så skall man bygga volvo original motorer skall man minst ha 10 lock med sig för att kunna få ett bra.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 8:55 am
av Kadett4wd
Om det är en turbomaskin så vill man väl ha mycket låglyftsflöde på avgas?
tänker på din 16v topp här senast.
Då kan man juh köra kortare duration på kammen så den klappar igen innan det drar bakvägen.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 11:10 am
av Tommy Luhr
Jag försöker lägga flödet runt 60-75procent i flödesbalans upp till 4mm.
Det är inte alltid så lätt.
Självklart vill man ha mycket avgasflöde så att blowdownfasen tömmer lättare.
Men det innebär att man måste få insug att flöda ännu mera för att få flödesbalansen att stämma.
Det hade innebärt några storlekar större ventiler och just på denna toppen var det inte ett alternativ.
Så för att försöka få en bättre flödesbalans gjorde jag på detta viset.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 11:54 am
av norrback
Jag tror inte på att flödes siffror på avgas har betydelse förrän jag själv eller nån annan provat flöda med en tryckskillnad på 7-9 bar och bevisar att flödeskoefficienten är samma i förhållande till 28" mätningar.
/Andre'
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 12:27 pm
av Tommy Luhr
Menar du Norrback att man lägger för mycket energi på att få avgas och flöda bra?
Isåfall är jag beredd på att hålla med dig.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 1:06 pm
av Kadett4wd
ja man behöver inte ha så massivt flöde på avgas.
mest se till att gaserna kan gå fort.
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 1:30 pm
av Mattz Larsson
Men vad händer när det är för "bra" flöde på avgas kanalen, så att flödes balansen blir fel eller skall man strunta i det.
För man kan väll inte förstöra en bra flödande kanal så man får den sämre eller......
//Mattz
Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm
Postat: tor feb 17, 2011 2:22 pm
av Tommy Luhr
Det som händer när du har bra flöde i kanalen egentligen är att du får ett satans genomdrag vid överlapp.
Du tappar ju lite effekt på det på en sugmotor, dock så tror jag inte att problemet är stort på en turbo motor. Turbon kommer inte räcka lika långt antagligen och mera mottryck kan byggas.
Sen när insug stängt så är det ingen större fara med en bra flödande kanal, dock inget som är direkt behov av heller.
Mer viktigt att kanalen inte är för trång så pumpförluster kommer och man skall även försöka att inte göra den för stor så att man har minsta arean som hjälper att tömma och dra in nya färskgaser vid överlapp.
personligen har jag ju avgaskanaler på min racemotor som flödar 300cfm.
Den ger ju 1008hk vid 3,3bar.
Borde ge mer effekt tycker jag.
Dock kan man anpassa kammar efter kanalerna och ändå använda den toppen.
Men för tillfället är det ju en kamaxel som är sjövild och har öppet 4.5mm på överlapp (samma som insug) Det är ett satans genomflås som ställer till bekymmer i min motor.
Dock funkar den bra ändå.
Detta med avgasflöde är lite knepigt och en typisk situation där man vill ha kakan kvar samtidigt äta den.
Man vill att blowdown skall tömma mest möjliga i cylindern så pumpförlusterna blir minimala.
Detta krävs mycket låglyftsflöde för.
Man vill att avgas skall hjälpa färskgaser in i cylindern vid överlapp, men man vill inte att dom skall dras med ut i gernröret, vilket dom gör vid bra låglyftsflöde.
Sitter och är max förkyld nu och kan tänka i fel banor men tror jag fått med allt.
Kaffet räddar mig från förfall nu.
Håller på med avgaskanaler på en 16v nu. försöker äta kakan och ha den kvar. märks i flödesbänken nu..
visserligen står dom kammarna välldigt lite öppna på tdc så det är ingen större fara