Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

JohanK det är inte "AN-slang" i gummi, utan det är ptfe? teflonslang.. men den är 1/2"..
Testade med alla tekniker man kan tänka sej för att få dit an-kopplingen.. men nu blir det inge mer sånt bling bling..

mattias
Åfan, jo jag har funderat mycket över slangana till wg. har svart slang nu och har byggt värmeplåt över turbon och tänker linda downpipe.. tänkte kanske bygga en till plåt som skyddar slangar och magnetventilen då den sitter 2-3dm ifrån turbon.
Men problemet är ju att det lär bli rätt varmt vid wg då den sitter 3cm ifrån turbon med max 2dm rör ifrån kollektorn.. så man kanske skulle byta slang igen då..
Men då blir det till att byta alla slangar då allt sitter vid turbon.
Har kopplat ifrån turbon till undersida wg med ett t-kors till magnetventil och ifrån magnetventil till ovansida wg, och allt e samlat vid turbon.
Har hört det ska finnas en siliconslang till push-inkopplingar som tål mer värme? har du någon koll på de?

jo nu blir det bara hydraulik-prylar.. de som går att få tag på iallafall.

Stener fler än jag som stört sej på färgen :)

hockne mjo, kopplingarna e ju billigare.. men slangen kostade mycket..
och kvalitetsmässigt känns ju an-kopplingar som ett skämt.. hur det ser ut spelar inte så stor roll.. blir bara glad om man kan skippa blåröda prylar under huven :)



Tack för tips och trix :)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Stener »

Blev bra mycket snyggare nu iaf! Jag skulle också kört med riktiga pressade slangar. Jag har AN prylar nu. Endast av den anledning att dom var väldigt billiga. Går ju köra JIC mot AN på t.ex. fuelcell så slipper man som helt :)
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av JohanK »

Jag tror att AN funkar väldigt bra om man bara använder avsedd gummislang, PTFE eller Teflon är för "halt" för koppling á la trädgårdsslang.

Gällande slang till WG så kör jag också med 6mm push in, köpte först transparent nylonslang som ska tåla värme bättre men den var så satans styv att den knappt gick att använda, satte istället i vanlig blå slang som jag trädde värmeskyddsslang på, samma typ som sitter som kabelhölje runt kablar till lambdasonder, funkar hur fint som helst, slangen är inte ens missfärgad och den sitter 3cm från avgashuset och 5-6cm ovanför grenröret.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

JohanK ja de kan ju funka. vart hittar man sådant slang/kabelskydd?
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av JohanK »

Letade som en galning efter sånt men de som väl säljer det tror att det är vävt av guld.

Slaktade ett gäng kassa lambdasonder helt enkelt :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av Stener »

http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=5530" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock inte billigt.... Och verkar ju vara ganska stor eftersom man kan ha ända upp till 16mm diameter i dom så kanske blir lite knöligt att använda ett sånt också...
Chevelle SS -65
A.Johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 30, 2009 3:24 pm
Ort: Strömsund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av A.Johansson »

Dax för en uppdatering här tror jag bestämmt :wink:
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av hockne »

Håller med! ! !
Audi s4 2.2 Turbo Avant
odd
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån feb 02, 2009 1:49 am
Ort: strömsund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av odd »

ja få höra nu!!
e30 m50 turbo

Odd hellberg
oddza@hotmail.com
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

har under helgen skruvat ihop allt och starat upp. har inte mycket bilder.

en på det fina bagaget.
ska fixas till senare med lite färg och seriösare fastsättning av tank och batteri.
Bild

här är nästan allt klart.. lite småfix kvar
Bild

slängde på nyare speglar oxå..
ska sänkas en bit till senare
Bild

sen i helgen va vi upp till dynotech och mappade.
gick ganska bra, lite soppaläkage från början bara i an-genömföringarna.
började med ett pull på 320 tror jag det va.. med grymt mycket avgasmottryck.
plockade ner avgas och körde med bara downpipe. då kom det upp i 440whp som mest..
kollade igenom avgassystemet.. då kom jag på att jag glömt att plocka bort en plugg som jag hade för besiktning i ena burken :doh:
skruva tillbaka avgas och effekten slutade på ca 420whp/520nm med 95okt
dock tyckte Robban att det var väldigt segt ladd för att vara en sån liten turbo.
inge läkage i wastegate eller rör osv..
så jag ska kolla över kamminställning senare.. ev så är turbon seg helt enkelt.

Men jag är helt klart nöjd med effekt och jobbet som dynotech gjorde.
kändes bra att få köra lite :)

Bild
odd
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån feb 02, 2009 1:49 am
Ort: strömsund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av odd »

de måste vara mina spolar som gjorde det :wink: vad kör du på för ladd?
e30 m50 turbo

Odd hellberg
oddza@hotmail.com
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av robban »

1.1bar vill jag minnas. Turbon är nog största boven sen avgassystemet, båda gav mycket mottryck vid 1.1bar laddtryck ger den 1.3bar mottryck. Men lär räcka att slira runt ett tag iaf, eller vad säger du reine? :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av reine »

jo precis, 1,1bar var det.
Robban det där räcker bra tills man har lite finare grejer i chassit.. har dragit många repor här hemma, och det känns att en orginal 242 kaross inte är gjord för 420hp iallafall :)

men jag återkommer senare med bättre grejer så kan vi kanske tvinga ur den lite mer :)
hockne
För mycket laddtryck
Inlägg: 277
Blev medlem: tor okt 01, 2009 4:13 pm

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av hockne »

har dragit många repor här hemma, och det känns att en orginal 242 kaross inte är gjord för 420hp iallafall men jag återkommer senare med bättre......


Hur menar du nu? ! ?
Audi s4 2.2 Turbo Avant
odd
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: mån feb 02, 2009 1:49 am
Ort: strömsund

Re: Volvo 242 m50b25 Turbo

Inlägg av odd »

what if you made a movie and post it here, wouldn't It be great? 8)
e30 m50 turbo

Odd hellberg
oddza@hotmail.com
Skriv svar