Sida 15 av 26

Postat: sön sep 19, 2010 7:57 pm
av nkro
När man kommer upp i lite effetk. Blir alla banjo anslutningar och backventiler ett problem. Dom blir helt enkelt för trånga.
Samma blir det med bränsle slangen.

Jag gissar att problemen kommer runt 350 - 400 hk på en effekektiv motor (2 liter).
Måste bli lite tidigare om motorn går fett och vill ha mkt bränsle.

Niklas

Postat: sön sep 19, 2010 10:58 pm
av simon.s
Kul med era disskussion om pumparna nu, då vi idag starta upp 240:n med mb 500 v8 sprutet, kör med 8st 240 turbo spridare (020).

Den går riktigt rart, något fett på tomgång, men är något uppschimsat systemtryck o riktigt lågt styrtryck.

Ska bara ha tag i nån adapter mellan luftfilter o insugsrör, så går de o provköra.

Ska vi se hur länge orginalpumpen orkar med.

//mvh Simon

Postat: mån sep 20, 2010 8:26 pm
av simon.s
Går i valet o kvalet lite nu när det gäller bränslepumpar till volvon.

I tanken sitter en förpump till volvo med insprut som matar en catchtank.

men sen sitter en orginal turbo (k-jet) pump.

Är det någon ide o ens försöka med standardpumpen? tänkt ställa systemtrycket runt 6-6.5 bar, justerar styrtryck utifrån det.

Eller är det lönlöst o försöka med orginalet, o istället införskaffa (044) pumpen eller motsvarande? fanns en boschpump som flöda 200l/h vid 8 bar, men dom e inte billiga.

Vårt effektmål med bilen är minst 260hk, gärna uppåt 300 framåt nästa år, med merca sprutet o dom 8 volvospridarna.

Ser ju ut som orginalpumpen inte orkar med riktigt där uppåt?

Ska ut på Gelleråsen den 8:e oktober, så de börjar krisa lite med o få den justerad o allt.

//mvh Simon

schimsa

Postat: tis sep 21, 2010 11:54 am
av PerAage
Hej, schimsa systemtrycket till 6,8-7bar.
Koppla ut el'en på WUR'en (styrtrycksregulatoren) och håll den undan värme, dvs montera den bort ifrån motor och så.
Borra et hål i mässingbotten på regulatoren, för å komma åt insex-skruven, och justera styrtrycket till 1,2bar-1,25bar. Med å bruka original-regulatoren, vet du at du trots allt har rätt flöde. Sen håller du ca 3000 varv på motoren och justerar CO-skruven till du har lambda på ca 12,4.

Prova ut från det.
Om du har sjans, koppla inn dubbla bränslepumpar och grövre rör fram, typ 10-12mm, så har du mer änn du klarar maxa ut, ever.

Med originaltändning blir bilen riktig slö i botten, men går bra när den kommer. Nästa steg är å stumma tändningen....
Rekommanderar dubbla JBR k-25 dumpar, hybrid, med slang från ena porten för återcirculering av luften som dumpas ut. När den dumpar hårdt, går lite luft ut till friluft, och du får det där SChhhh-ljudet man vill ha...


MVH
Per-Åge

Postat: tis sep 21, 2010 4:53 pm
av simon.s
Kör msd 6al-2 på nu med blaster spole o 8.5mm msd kablar.

Ska ta bort vakumstyrningen på fördelaren.

Får se vart de bär iväg på pumpstadiet, resten av motorn, med kanske undantag för grenröret (portat 240 turbo) skall orka med 300hk.

//Simon

Postat: tis sep 21, 2010 8:18 pm
av Johan Posth
byt fjädrar alt. stumsvetsa fördelaren med. Finns hårdare fjädrar till fördelaren att köpa på volvo.

Postat: tis sep 21, 2010 8:34 pm
av simon.s
Johan Posth skrev:byt fjädrar alt. stumsvetsa fördelaren med. Finns hårdare fjädrar till fördelaren att köpa på volvo.
Ok, får kika på de, ska endå köpa soppafilter o lite´smått nån dag där.

fjädrar

Postat: ons sep 22, 2010 6:54 pm
av PerAage
Hej, har du delenummer till fördelar fjädrarna, och hur stälde du tändningen, dvs hur många grader utslag på fullt varv?

Tog du bort vakuumklockan?
Fördelen med å inte stumma fördelaren, är ju at det går å ställa tändningen mer optimalt, men den originala fördelaren är inte rätt utgångsläge.
MVH
Per-Åge

Postat: ons sep 22, 2010 7:06 pm
av Johan Posth
Har tyvärr inga nummer på fjädrarna. Men när jag gjorde det i VOC bilen jag skruvade en del med så gick vi helt enkelt in till lokala shoppen och frågade om fjädrar.

I den fördelaren jag skruvade med satt de 2 fjädrar, en större/hårdare och en mindre/mjukare. Vi bytte båda fjädrarna och monterade 2 st nya stora/hårda fjädrar i den och det blev ganska stor skillnad om man hade lös fördelaren och kände "glappet".
Fjädrarna ger ju en liten tändningsbackning när man gasar snabbt eller gör en häftig acceleration. Och med hårdare fjädrar så blir ju den backningen nästintill obefintilg.

Postat: ons sep 22, 2010 9:03 pm
av simon.s
har några frågor angående merca v8 sprutet.

1. ovanpå huvet så sitter anslutningen till styrtrycksventilen, i samma "utgående" del sitter i andra änden en plugg. Vad är denna till för?

2. Sitter även en insex vid utgången till returen, är det för att kunna ev justera något eller bara nån extra utgång?

3. Vi har testkört pumpen och den ger 7 bar i tryck konstant.
har testat att schimsa upp systemtrycket, men vid 5 bar så slår det ifrån och trycket ökar inte över 5 bar, även om man lägger i brickor som bör räcka till 8 bar. så stannar det på 5.

Vad kan det vara för fel? oringar, felkopplade anslutningar, fjädrar?

//mvh Simon

Postat: ons sep 22, 2010 9:25 pm
av The
Ger pumpen 7bar utan flöde kommer den inte att orka hålla det när mottrycket minskar (flödet ökar)

Pump

Postat: tor sep 23, 2010 11:55 am
av PerAage
Du måste koppla inn rélé til extra pumparna (i tillegg till bränslereleet) och lägga typ 4 eller 8 kvadrat ledning från batteriet bak til pumparna och rélé. När trycket ökar går strömforbrukningen dramatisk upp, och 984-pumpen klarar inte av om ledningarna inte är grova.

Annars borde du kolla tankpumpen, om du inte kjör med catchtank...
MVH
Per-Åge

Postat: tor sep 23, 2010 3:52 pm
av simon.s
tack för svaren, ska kika på det i helgen.

De ska dras ny matning till pumparna snart.

När bilen är igång, och man känner på vågen (går neråt) så går den ganska trögt, som att det är högt mottryck.

Hur pass trögt skall vågen på när bilen är igång? den reagerar ju vid gaspådrag, men enligt mätaren hade vi bara 1 bar i styrtryck, vilket är lågt.

//mvh Simon

pajjat

Postat: tor sep 23, 2010 5:24 pm
av PerAage
kolla om alla inngångar, utgångar är kopplat rätt, var mycket strul för mej å koppla allting rätt när jag bytte från original k-jet. For det förste var det omvändt på stora och lilla banjon till styrtrycsregulatoren...

I tillegg var det felkopplat på mb v8-sprutet jag kjöpte, så det blev lite strul.

Kolla at utgången från toppen av sprutet går till inngången på styrtryckregulatoren. (den med silnätt i)...
Returen från styrtryckregulatoren ska gå till den skruven som är närmast skruven som du skrur ut för å schimsa systemtrycket, dvs som en settskruv i sidan på skruven med fjäderen....

I detta område finns juh flera skruvar.....och hål så man måste välja rätt.
Nesta fråga är vart kaldstartspridaren ska kopplas,- det beror på vilket bränslehuvud du har...

Om trycket inte vill då, och pumparna får ström, så är nånting fel.

Ang. tändning, fant jag et diagram över hur B21et-fördelaren gjör sitt jobb, och funderar på om jag skulle sjansa på å skruva ner tändningen lite, och ta bort vakuumklockan.... Nån som har provat...?

Kurvor finns på downloads hos R-sport international. Blandt bilden finns en översikt över hvilka fördelare som tilhör vilka motorer...
http://www.r-sportinternational.com/downloads.php

Tror B21ET har följande fördelare: 0 237 003 027, finns på bild nummer 005.
Kanskje nån kan berätta hur man ska fatta kurvan för vakuumklockan.? typ Lundin.. som jag ser borde vikt-kurvan passa bra, bara tändningen inte går över 22 grader... Vakuum-klockan drar bara tändningen till 0 grader och börjar öka på över 3500 var,- kan detta stämma? nån?
MVH
Per-Åge

Postat: mån okt 04, 2010 8:35 pm
av simon.s
per-Åge: Jag kikade på volvo här i stan där jag bor, och dom visste vilka fjädrarna var till fördelaren, men det fanns inte att få tag i på volvo längre.

Mkt försvinner till dom gamla bilarna.

En fråga, jag kör med 240 insprutspump i tanken, vi testa o fylla en 1.5l petflaska med den på bänken, o de gick på ca 30 sek. Då borde den väl klara av att mata en catchtank som sedan en bosch 044 pump tar bränsle från?

//mvh Simon