Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer med Heggens verkstadsbygge...likaså husbygget

Inlägg av larsat »

Bergvärme blir mindre intressant numera tror jag då t.ex. luft-vatten värmepumpar börjar bli ganska effektiva.
Jordvärme har ju även det sina nackdelar om man t.ex. skulle vilja bygga vidare på tomten i framtiden får man se till att inte gräva sönder ledningarna.
Mina grannar där jag håller till, borrade nyligen för bergvärme, dom visste inte hur djupt det var ner till berget men det visade sig vara hela 50 meter! Så det blev nog för stor investering.
Själv är jag intresserad av att kombinera luft-vattenvärmepump, vattenmantlad kamin, solfångare på taket, stor ackumulatortank och varmvattenberedare med elpatron om jag ska bygga kåk framöver men har inte räknat på vad det skulle kosta.
Kamin är framför allt mysigt men kan man dessutom värma upp en kubik vatten med hjälp av den, klarar man dom kallaste dagarna på vintern med ved och sen slipper man elda när det inte är speciellt kallt.

Hur mkt isolering kör du i väggar och tak?
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

är lite jävligt att borra 50m jord!! och dyrt! men jo det är ju nackdelen att den blir lite värdefull. men huset ser ju riktigt vackert ut!
Niklas.E
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

larsat skrev:Bergvärme blir mindre intressant numera tror jag då t.ex. luft-vatten värmepumpar börjar bli ganska effektiva.
Jordvärme har ju även det sina nackdelar om man t.ex. skulle vilja bygga vidare på tomten i framtiden får man se till att inte gräva sönder ledningarna.
Mina grannar där jag håller till, borrade nyligen för bergvärme, dom visste inte hur djupt det var ner till berget men det visade sig vara hela 50 meter! Så det blev nog för stor investering.
Själv är jag intresserad av att kombinera luft-vattenvärmepump, vattenmantlad kamin, solfångare på taket, stor ackumulatortank och varmvattenberedare med elpatron om jag ska bygga kåk framöver men har inte räknat på vad det skulle kosta.
Kamin är framför allt mysigt men kan man dessutom värma upp en kubik vatten med hjälp av den, klarar man dom kallaste dagarna på vintern med ved och sen slipper man elda när det inte är speciellt kallt.

Hur mkt isolering kör du i väggar och tak?
Jo det går att bygga en tämligen avancerad uppvärmingsanläggning. Gick i banorna med kamin med mantel för att värma vatten samt solfångare.
"Vakuumrör" har jag varit inne på men en del säger "plana" som skall vara bättre osv. Vi får se vad som händer framöver.
För stunden är jag alldeles för oinsatt i det här med solfångare.

I ytterväggarna kör jag med en 45mm liggande ytter + 145mm stående + 45mm inner (i installationsväggen). Alltså total iso på 235mm.
Total väggtjocklek med ytterpanel och innerväggar så blir det 340mm. Det blir ju rackarns skottgluggar till fönstersmygar om man bygger
tjockare väggar. Jag tror på det här med att växla av 2 ggr. Ser att många husbyggare typ "Älvsby Hus" växlar bara av 1st gång.
Sen har jag varit extremt noggrann med ångspärren. Den har jag satt mellan 145 väggen och inner 45:an. På så vis skär jag inte hål
på denna när man sätter vägguttag m.m. Energideklarationen som utfördes gav ett resultat på 8800kWh / år på 250m2 yta.
Det stället som är sämre isolerat är garaget intill huset, är bara 40mm cellplast i porten. Men i detta utrymme kommer jag inte köra
20 grader direkt. Skall bli oerhört intressant att se vad kWh hamnar på i framtiden.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Du har ingen kamin eller eldstad alls? Det känns tråkigt, jag tycker inte man ska ha hus utan..

Jo ang. plasten så är det ju smart att göra som du gjort, och ska man ha plast måste man ju vara noga annars får man nästan omvänd effekt.
8800kWh motsvarar runt 423kr på 12kvm som jag har i min friggebod och där har jag 10-15 grader på vintern, så går inte redigt jämföra, men det låter ändå som hög förbrukning för 12kvm. Där har jag 150mm i väggarna och 200mm i taket.
Samtidigt låter 8800/12=733kr/mån rimligt för ett hus tkr jag, sedan tillkommer väll 300 förbrukningsel så en tusenlapp/mån eller är det medräknat i energideklarationen?

I mitt garage kör jag 150mm i väggarna och kommer bli 150mm i halva taket som har loftgolv under sig, och även där 120mm stenull.
I främre hallen blir det runt 300mm.
Kör inte alls med plast utan cellulosabaserad isolering o sprutar i taket, skivor i väggarna.
Jag hoppas jag kommer klara mig under tusenlappen inkl förbrukningsel/mån på vintrarna, men det beror självklart på hur kall vinter det blir men något slags snitt på 6000/år vore rimligt tkr jag.
Då kommer jag inte hålla 20+ grader utan snarare 5-10 grader och sedan drar lyse ganska mkt när man väl är där och maskiner.
Kommer köra med en luft-luftvärmepump i garaget, blir troligen en Toshiba.

Du kör bergvärmen även i garaget eller?

"Färdigköpta" hus verkar ofta ha fel, plasten är kanske inte tät ordentligt, fuktskador, fusk med målning, felinsatt kamin m.m. är fel jag sett. Det verkar som dom inte har så stor koll på vad som är bäst utan snålar på allt.
Ändå gav polaren över 3 mille för ett nyckelfärdigt hus, vad kommer ditt gå på mellan tummen o pekfingret?
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Jupps vi skall ha kamin men utan vattenmantel. Den ger 11kwh så det är en rejäl rackare.
I taket på själva husdelen har vi 440mm lösull. Över garaget 300mm lösull och i
verkstaden 300mm lösull.

Jag kommer köra vedeldat i verkstad men det är förberett för jordvärme. Varför vedeldat är
för att komma upp i temperatur i lackboxen. Men det kan bli en luft/vatten värmepump för
underhållsvärmen. Men vi får se, verkstaden ligger långt framöver med fortsatt byggnation.

Allt är inräknat i energideklarationen.

Byggkostnaden kommer nog hamna runt dem pengarna men så är ju även verkstaden på 140m2 inräknat.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag tror det kan vara bra med en kamin el. dyl. utan vattenmantling.
I händelse av strömavbrott eller annat fel på värmesystemet mitt i vintern..
Så man slipper elda i ett oljefat mitt i vardagsrummet :hihi:

Sedan gärna en panna också, för lite mer ordentlig eldning av div. bränslen man kan få tag i helst.
Kompletterad då gärna med värmepump när man inte orkar hålla på med skiten..

Det blir inte kulvert mellan hus och garage?
Skönt att ha all uppvärmning samlad, inte jättespännande att elda på 2 ställen samtidigt.

Inte så stor risk att man går ut ett par tim till garaget på kvällen om det är kallt och ska värmas upp innan man kan göra något.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Hmm 11kW då har du förhoppningsvis stort vardagsrum, annars blir det nog bastu :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Det bör inte vara några problem att elda i en vattenmantlad kamin på vintern heller vid strömavbrott?
Dom ger en viss effekt till rummet och en viss effekt till vattnet, om vattnet i kaminen överstiger 90 grader, brukar man koppla in kallvatten som spolas vidare till avloppet genom någon värmeväxlare för att inte koka vattnet i kaminen.
Om man dessutom kör cirkulationspumpen via en 230V transformator på bilbatteri får man ju ut värmen i hela huset, eller golvvärmen, vad man nu har väldigt enkelt, en sådan ligger på 60-100W så med 100W kan man köra iaf 12h på 100Ah batteri.
Kan vara bra att ha en ordentlig transformator också om man vill köra kyl/frys, beror väll på var man bor och hur mkt strömavbrott man har, polarns farsa brukar ha några dagar varje vinter vid mkt snö, men mat går ju förvara utomhus om det är kallt och snö :)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ja, har man kommunalt vatten kan man väl ha det att kyla med.
Går ju mindre bra om man har strömavbrott och egen källa..
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

jag köpte ett 6kw diesel elverk när vi byggde eftersom eleverantören sa "där ni är så är ni inte först i kön ska du veta" med det kör vi hela kåken nästan normalt, har dock inte provat spis/ungn tvättmaskin/torktumlare samtidigt, men det känns överlevbart att ransonera sådana storförbrukare. på köpet sas så snurrar cirkulationspumpen och värmepumpen går. smaken är ju som baken, men jag skulle nog säga elverk framom invertrar, att dra en cirkulationspump är väl ekonomiskt försvarbart med batteri/inverter men hur kul är det att sitta i mörkret och inte ens kunna koka en kopp kaffe....
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

smidy det går väll bra koka kaffe om man har en kamin eller panna med kokhäll? ;) allt är relativt till vad man har för utrustning och smak, själv dricker jag inte så mkt kaffe, så jag klarar mig några dagar utan :) och är det vinter kan man ju ställa ölen utomhus ist :P
Inget fel med ett dieselverk heller förutom att det betydligt billigare o smidigare med en 100W transformator om man BARA ska köra en cirkulationspump.
Jonas, det går nog inte bra köra med kommunalt vatten heller för det är säkert en magnetventil som styr tillförseln, men som sagt varför inte sätta cirkulationspumpen med stickpropp i ett uttag så drar man bara ur o sätter i en 100W transformator som kostar nada.
Det går alldeles utmärkt att elda utan vattenkylningen, det är bara en fuktion som finns och inget krav på att man använder det.
Om man har en termometer och håller sig på 70-80 grader o kör upp en kubik ackumulatortank, då klarar man iaf av vilket elavbrott som helst i våra trakter, dvs 24h utan problem medan man ev jobbar, sedan eldar man vidare nästa kväll.
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck

Inlägg av Heggen »

Uppdatering!

Lite som hänt i helgen.

Bild

...Innan kakel och klinker.

Bild

...Gick bara att få tag på 30x60cm platta så jag fick skära lite nya plattor. Här 10x60cm samt 10x10cm.

Bild

...Påbörjat arbetet.

Bild

...

Bild

...Duschdel vägg färdig.

Bild

...

Bild

...Denna tog tid kan jag lova, inte det lättaste att skära i klinker.

Bild

...Istället för att gå till byggvaruhandeln och köpa så envisades jag med att det skulle bara gå.

Bild

...Attans borrande och klippande :doh:

Bild

...Men bra blev det. Nu återstår hästjobbet att skära resten av kaklet runt fönstret. Och dessutom skära "snyggt".
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Sjukt snyggt blir det. Gillert!
destroyy
Lite mer laddtryck

Inlägg av destroyy »

Hvorfor bruker du ikke veggbokser?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ser väldigt avancerat ut, hade säkert tagit 10år om man skulle ge sig på något sådant där själv.
Saknas det en liten kakelbit längst upp i runda fönstret? :)
Själv föredrar jag att bygga med enkla lösningar, du verkar mer tvärtom, krångla till det lite extra bara för att. Runda fönster bl.a.
Hur som helst blir det ju kanon!
Skriv svar