Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 27/9
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Det kommer nog bli bra! Vad är det för turbo du har?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
En stackars liten kkk26. Tar grejer som jag köpt på mig sen innan och bultar dit på bilen 
(BILDBOMB PÅ FÖRRA SIDAN)

(BILDBOMB PÅ FÖRRA SIDAN)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Ja huvudsaken är att man får köra!
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Exakt, man kan alltid bygga vidare 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 887
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Tycker du fick till det riktigt fint i motorrummet! Och trevligt verkar ni ha både i garaget och vid grillen, det är så det ska vara! Riktigt fint alltihopa tycker jag, och finfina Mopars hade du bland dina bilder från ifjol ! 

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Tackar 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Börjar bli stressigt nu, har ju fortfarande aldrig kört bilen
Den ska mao provköras/mappas, diffen ska svetsas, hjulvinklarna ska fixas samt att "Bärgarn" ska besiktigas på fredag
Men en sak är säker, jag tar inte med mig bilen till Mantorp om jag inte känner att den är redo för det! Finns nämligen en del fullösningar som ni inte har fått se än
Tryckrören på plats! Som ni ser så valde jag den enkla vägen och köpte färdiga rörböjar i alu. Slipper ju i alla fall att rost och eventuella svetstrådar kan hamna i motorn.




Hoppas mitt luftfilter kommer snart så jag kan få dit lite ljus även på den här sidan



Men en sak är säker, jag tar inte med mig bilen till Mantorp om jag inte känner att den är redo för det! Finns nämligen en del fullösningar som ni inte har fått se än

Tryckrören på plats! Som ni ser så valde jag den enkla vägen och köpte färdiga rörböjar i alu. Slipper ju i alla fall att rost och eventuella svetstrådar kan hamna i motorn.




Hoppas mitt luftfilter kommer snart så jag kan få dit lite ljus även på den här sidan


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 309
- Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
- Ort: Bräkne-Hoby
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
koppla om gaten så den tar trycket från insuget och inte från turbon.. du kommer märka sjuk skillnad på respons mellan växlningar
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Ok tackar 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Hon fick komma ut och få lite luft igår, sen lyckades vi fixa kopplingen som varit ett stort bekymmer.

Jag tycker vi har åstadkommit ganska mycket sen jag köpte bilen

Så till kopplingsbekymren.
Syntomen:
Hemskt tjutande med friläge i.
omöjligt att lägga i växlar med motorn igång, jobbigt även med den avstängd.
Gled framåt med växel i, men då var det tyst i alla fall.
Felet var att jag hade råkat sätta lamellen åt fel håll, så upphöjningen vid splinesen hamnade mot växellådan (tydligen fel på bmw), så hylsan som urtrampningslagret glider på klämde mot lamellen. Så vi tänkte, Jippi! Vi bara vänder på lamellen!... Då gick nitarna i lamellcentrum i svänghjulsbultarna. Så vi fick sätta den åt "fel" håll igen och modifiera lådan lite.

Hylsan som urtrampningslagret glider på, fick sig en omgång med bågfilen, ca 5mm. Funkar Kanon! Nu är det tyst och det går fint att växla
Idag blir det ÄNTLIGEN provkörning!


Jag tycker vi har åstadkommit ganska mycket sen jag köpte bilen


Så till kopplingsbekymren.
Syntomen:
Hemskt tjutande med friläge i.
omöjligt att lägga i växlar med motorn igång, jobbigt även med den avstängd.
Gled framåt med växel i, men då var det tyst i alla fall.
Felet var att jag hade råkat sätta lamellen åt fel håll, så upphöjningen vid splinesen hamnade mot växellådan (tydligen fel på bmw), så hylsan som urtrampningslagret glider på klämde mot lamellen. Så vi tänkte, Jippi! Vi bara vänder på lamellen!... Då gick nitarna i lamellcentrum i svänghjulsbultarna. Så vi fick sätta den åt "fel" håll igen och modifiera lådan lite.

Hylsan som urtrampningslagret glider på, fick sig en omgång med bågfilen, ca 5mm. Funkar Kanon! Nu är det tyst och det går fint att växla


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
snittet ser tämligen rakt å fint ut
..
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Självklart! 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Inte mycket att visa, har tydligen inte varit så duktig med kameran. Bilen går och funkar, men mappen behöver snyggas till och turbon bytas, eftersom packningarna är kass. Förhoppningsvis är det en identisk på väg från sthlm, som jag förskottsbetalat men inte fått något sändningsnr på...
Bjuder på några bilder från början på avgassystemet. Till nästa år ska det dit en godkännd kat också. Drar nog röret på originalplats sen, blir nog bäst.
Väldigt nöjd med resultatet! Tog knappt två timmar att få till, då ingick att jag fick laga ljuddämparen.

Idag var vi på bilprovningen med Transiten och lyckades få bort föreläggande om reg bes (hittade chassinumret). Men fläkten passade på att gnaga hål på kylaren... Är det inte det ena så är det det andra

4 dagar kvar...
Bjuder på några bilder från början på avgassystemet. Till nästa år ska det dit en godkännd kat också. Drar nog röret på originalplats sen, blir nog bäst.
Väldigt nöjd med resultatet! Tog knappt två timmar att få till, då ingick att jag fick laga ljuddämparen.

Idag var vi på bilprovningen med Transiten och lyckades få bort föreläggande om reg bes (hittade chassinumret). Men fläkten passade på att gnaga hål på kylaren... Är det inte det ena så är det det andra


4 dagar kvar...
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 2
Nja, vi fick inte bilen klar till Gatebil. Sen råkade jag spika sönder motorn. En M50B25 kommer byggas under vintern, samt lite bättre bränslesystem, stolar, bur osv
Stay tuned 


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195