Sida 15 av 19

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: tis maj 03, 2011 9:36 pm
av primer
Nu har jag nog kört färdigt med s300 turbon på e85 iaf! det går säker att ladda på mer men jag kan inte ladda mer än 2bar med min mapsensor
och laddar ca 1.85-1.89 bar nu och avgasmotrycket är samma

har kört många svep på låga laddtryck åxå men det är väl dom högre som är mest sköj :lol:

562hp @5800rpm och 711nm,@5300rpm

sen höjde jag tändningen 2gader över 0.6bar och då gav den
597hp@5900rpm och 745nm@5300rpm :shock: tändningen här ligger på ca 18-19grader och 28grader insugstemp

den levererar 500hp+ mellan 4700>6500rpm
och 500nm+ mellan 3700>6500rpm
jag är faktiskt ganska nöjd med den så här långt ska ju sitta i en gatbil så mer effekt behövs nog inte förens nästa år :hihi:

har lite nya bilder på motorn uppriggad i bänken
Bild

Bild


Bild
Bild

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: tis maj 03, 2011 9:49 pm
av Mattias J
Kul som fan att se :hihi: , håller på att montera en en likadan snurra på min M50 :)

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: lör maj 07, 2011 8:56 pm
av primer
ja det verkar lira ok nu men är lite fundersam över att mottrycket är så högt som det är! men det är nog ingen fara så länge man inte laddar på mera man skulle haft lite större turbinhjul
jag tänkte jag skulle ge den 1hg mer ladd så jag kommer till 600 iaf :)

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: sön maj 08, 2011 11:21 am
av mattias
Vad hade du för tändning vid 6-7 tusen varv? Det kan gå att kliva på när vridet faller och få den att sträcka ut sig lite högre och få toppeffekten på rätt sida 6000 varv.
En större MAP-sensor hade inte suttit fel så du vågar ha en "boost cut" i ditt styrsystem ett par hekto över det högsta tryck du kör, ifall du får problem med wastegaten, men på gatan kanske det inte blir att köra så nära MAP-sensorns gräns då jag har en känsla av att du skulle uppskatta att ha grepp på drivhjulen ibland.. :hihi:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: sön maj 08, 2011 8:51 pm
av primer
mattias: jag tror tändningen ligger ganska lika vid max vrid 5300rpm som på 6-7000rpm tror jag såg 19grader i senaste logen kommer inte ihåg exakt
skulle man våga gå på mer förtändning tex över 6000rpm kanske ett par grader?
vridmomentet faller bort ju mer man varvar vilket är ganska normalt men såg att efter 6000rpm så går den jävligt fett typ lambda 0.72 vilket kanske inte är det bästa! har inte justerat så mycket över 6k vridmomentet sjunker från 745nm vid 5300rpm till 500nm vid 6500rpm skulle ju varit fint att få det att hänga med lite mer upp i varv vilket jag mer effekt :)

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: sön maj 08, 2011 9:24 pm
av mattias
Kör du den så där fett så lär du tappa vrid bara av det också, men helt klart skulle du provat ett par grader mer förtändning. Det låter som du har en hel del att hämta.

Först ska du se till att lambdan läser av precis det du ska ha, t.ex 0.82 +/- 0.01 lambda. Har man inte koll på bränslet först så justerar man bara bort sig.

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: mån maj 09, 2011 1:46 am
av robban
Bara du leanar av den på varv så har du 600+ och den kommer sjunga ut på varv helt annars, sen rampar du tändningen 3 grader från 5500-6000 till varvstoppen 6500? Du kommer nog flytta maxeffekten högre upp dessutom vilket är bra.

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: mån maj 09, 2011 5:40 am
av primer
Tackar för dessa tipps ska köra mer senare i veckan om jag får tiden att räcka till :)
robban varvstoppet ligger på 7000rpm nu

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: mån maj 09, 2011 9:19 pm
av Ken-1
Låter ju lovande detta, blir att söka reda på någon motsvarande S300-laddare för mej också ifall dom funkar sådär bra. Kanske HX40 med 61mm in skulle duga också, men verkar smäckrare och modernare en såndär B W.

Du hade 3,0 kammarna visst? Vilka fjädrar?

Hoppas den håller ihop, verkar ju komma fint med effekt med dina små justeringar!

/Kenneth

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: ons maj 11, 2011 7:09 pm
av primer
japp 3.0 kammar och topp ventilfjädrar är standard!

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: tor maj 12, 2011 9:57 am
av Nicklas Eriksson
Jag har precis sträckläst hela tråden!

Härligt bromsbänksbygge! Måste vara skönt att kunna mixtra på i lugn och ro hemma?

Har samlat på mig delar nu i några år till en liknande motor som du har byggt. Börjar vara fler som bygger på sexorna nu.
Skulle vara intressant att se tändmappen, har själv haft lite strul med tändningen i B6304:an som jag kört med som sugis och nu ska den igång med turbo + etanol.

Fortsätt uppdatera :)

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: fre maj 13, 2011 10:58 am
av Lidenfors
ser bra ut , då kör vi cheva 350 överladdad i vinter då ;)

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: fre maj 13, 2011 3:07 pm
av G-son
Härligt bygge. Men lite synd att tråden verkar handla om motorer istället nu...

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: fre maj 13, 2011 4:13 pm
av Lidenfors
man måste ju utveckla bromsen till v8:a ??

Re: Hemmabygge av Vattenbroms

Postat: fre maj 13, 2011 7:48 pm
av primer
G-son skrev:Härligt bygge. Men lite synd att tråden verkar handla om motorer istället nu...
ja du har helt rätt! var mest att jag byggde en motor för att kunna testa bromsen på riktigt och visst funkar den har hittils bromsat 745nm vid 5300rpm men känns som att det börjar bli svårt att hålla emot så mycket mer då vattentempen ur bromsen var 50grader då!

håller på att skissa på en ny större broms som har en diam på 315mm som antagligen kommer klara mer vridmoment och kommer ev att seriekopplas med den som finns nu då jag tror att olika diam på turbiner har olika egenskaper men kanske duger med en större! målet är iaf att den ska klara 1000nm
får se hur det blir i vinter :)