Här kommer lite mer info i nutid, samt lite nya intressanta prövningar.

Såg vid en översyn av motorn att ett öra till överfallet på chassie förstärkningen spruckit, vet ej när det hände men kanske var det när jag var på den lokala crossbanan och testade lite fjädring. Den slog faktiskt igen ett tändstifft på banan i ren protest mot det otroligt fjantiga gaspådraget, den är svårt övermotoriserad för crossbana.

Bara att skruva lös skiten,,,,,undrar om det håller att köra utan ?

Nej självklart så fanns det ett nytt stag

Som nytt igen. Ska nog inte fara på crossbana nå mer, den slängde av mig när jag inte fattade vad den menade med det igenslagna stifftet. Den trivs bättre på leden och i djupsnön.

Tillslut fick jag tummen ur och genomförde en vägning av maskinen, den är fulltankad och på alla sätt fullt körbar.

Ja ni ser ju själva vad vågen slutar på. total vikt med spännband 289kg

En klase spännband.

spänband 4 kg. alltså väger maskinen 289-4= 285kg Tittade på chassie plåten på skotern och där står det 266 kg, vet dock ej om det är full tankad eller hur det är mätat. Men tänkte då att den blivit 19 kg tyngre än en orginal RE 600 vilket låter fullt rimligt. Jag tänkte inte så mycket mer på det men konstaterade att det skulle varit kul att väga en standard på samma sätt för att se verkliga skillnaden. Då jag hade vägning i huvudet så föll tankarna på min RE600 e-tec 2009........

Tog inte så många sekunder så hängde den där och dinglade.... undrandes vafan det var frågan om.

270 kg den är också fulltankad och körbar.
Denna gång vägde spännbanden 3 kg. 270-3= 267kg tittade på denna chassie plåt och såg vikten 246 kg.
Det var nu det började snurra i skallen, hur kan den vara 21 kg tyngre än det som är skrivet på chassiet. Visserligen har jag bytt till Team sekundär, RS framdämpare, slirdrev och drivaxel, 44 mm matta. Men inte ska det göra 21 kg, kanske 5 max.
Det skilljer ju bara 18 kg mellan dom. Det bör ju ha skillt 20 kg på chassie och sedan yttligare 15-20kg för motorn, om jag skulle gissat så 35-40 kg i skillnad men oj vad fel man kan ha.
Så summan är att en E-tec 600 helvetes tung och 1260 måste vara riktigt lätt. blev riktigt förvånad

Var ute tidigt idag och genomförde ett litet tuning mek, gav mig på förgasarna för att minska bränsleförbrukningen. har varit svårt att få den att dra mindre är ca 6L/mil. lättföre som ospårat alltid ca 6 liter.

Bara att slita ut dom, blev igen påmind om hur tajt det är och att fingrarna måste böjas i skumma vinlar för att man ska komma åt alla slangar och annat som vill bråka och vara ivägen.

här har det passerat en och annan liter, ser ut som om förgasar gummit håller mycket bra trots den ständiga soppa indränkningen.

Jag bytte lågfartmynstyckena från 25/30/25 till 22,5/22,5/22,5 vet ej varför jag tidigare kört med 30 på mitten cylindern med det fanns säkert någon bra anledning då jag stoppa i det.
Blev sedan en test tur senare på dagen. Det är ganska hårt ute men tyckte ändå att det var ganska blandad körning, efter 5,5mil så tankade jag 23 liter vilket blir nytt lägsta rekord 4,18L/mil.
Oj vilken skillnad och stifften är fortfarande mörka så det går nog ta lite till också. Ska först köra på denna bestyckning ett tag för att se så det inte blir för magert vid 1/2 gas.
Om någon i umeå med omnejd har en RE 600 års-2008 och vill ställa upp och väga den så skicka ett pm. fortsättning följer.