Sida 15 av 23

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: tor maj 23, 2013 5:12 pm
av Dennis Öhman
bromsar ni motorn i bil eller i lös motorbänk?

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons maj 29, 2013 5:58 pm
av Erland Cox
Tanken var att testa en hel bil på rullar, det är snabbast och enklast.

Erland

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: tor jun 27, 2013 7:21 pm
av dundersmurfen
Jag tycker detta verkar jätteroligt. Riktigt kul att få träffa andra med samma intresse.

Min hemmabyggda rullemojäng kan användas om det passar herrskapet. Den är inte speciellt lyxig, men mäter finfint effekt på hjul.

Står i ett litet garage i uddevalla. Gott om parkering utanför och plats för en grill :thumbright:

Annars så vill jag nog försöka dyka upp och prata lite skit och kika lite. Posta vart ni tänker köra :thumbright:

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: tor jun 27, 2013 9:24 pm
av Erland Cox
Det låter inte helt fel faktiskt.
Rätt så mitt i Sverige.
Jag håller på med min motor, botten sitter ihop men toppen ska få större ventiler.
Måste bygga om oljepumpen för rakställt och tråget så det klarar bankörning.
Pluggade oljeåterrinningskanalerna från toppen igår och monterade nipplar för slangar ner till tråget.
Det spar lite effekt när oljan från toppen inte rinner ner på veven på vägen tillbaka till tråget.

Erland

vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: tor jun 27, 2013 9:39 pm
av lyyski
Jag kommer vart det än blir,

Min motor ska bli så gott som klar nästa vecka!

Med vänlig hälsning,

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: fre jun 28, 2013 9:06 pm
av dundersmurfen
Om ni vill köra i min rulle så tror jag det är bra med avstörda stift och kablar. Kan tro att elektroniken gärna tar in störningar. Har sett det på bilar med misständningar bland annat. Alternativt om någon är datasnille och skriver om koden så den blir immun mot störningar :thumbright: :hihi:

edit resistorstift alltså

Re: Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: lör jun 29, 2013 1:03 am
av The
Erland Cox skrev:Det låter inte helt fel faktiskt.
Rätt så mitt i Sverige.


Erland
Bara 45 mil söder om Sveriges geografiska mittpunkt ;-)

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: tis jul 02, 2013 10:23 pm
av Pacman
Men ganska nära den demografiska mittpunkten ;-)

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 12:35 am
av Erland Cox
Ska du också ha ihop ett bygge Patrik? Vem mer är sugen?

Erland

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 5:22 am
av m00jons
Hej,

Jag är sugen, om jag kan få motorn att hålla. Har haft mycket problem denna säsong.
Ska köra bilen till bromsning ikväll, fjärde gången sen i maj.

/Micke

vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 5:25 am
av lyyski
Ju fler vi blir ju roligare är det..

Vad för kul är det du ska bromsa?

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 11:40 am
av m00jons
Jag har en RC klass2 bil. Dvs 2.4l med 531 topp.
Toppen har Erland gjort.

Motorn gick hur bra som helst förra året, iår har den bara strulat.
Hoppas det funkar nu, men nu är det en enklare bottendel eftersom jag fick vevlagerras förra gången jag bromsade.
Har lämnat en vev på balansering och kommer bygga ihop den motorn igen. Får nog stå som reserv denna säsong.

/Micke

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 12:24 pm
av Rasmus Annander
jag kan vara intresserad.. får ihop min nya rc motor i helgen.. har med haft sjukt mycke strul sedan bromsningarna förra året.

hade varit skoj o jämföra med en annan bänk

ska bromsa inom några veckor

vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 1:21 pm
av lyyski
Låter ju hur kul som helst om ni kommer.,

Jag tänker att man borde försöka ståla samman efter semestern är över?

Med vänlig hälsning,

Re: vassaste 531 motorn? motor-bromstävling

Postat: ons jul 03, 2013 5:57 pm
av Erland Cox
Jag ska se till att få ihop min motor så fort som möjligt.
Är det nån som har ett riktigt kort insug för lutande motor att sälja till ett bra pris?

Vad vill ni tävla om? Mest hästar och vrid per liter slagvolym och medeleffekt och medelvrid över 4000 varv?
Då blir det 2 moment precis som på B20 bromsningen.
Vilket varvtalsområde? 3500 till 7500, 4000 till 8000 eller möjlighet att själv välja 4000 varv fritt där motorn gick bäst?
Medeleffekt och medelvrid säger ju mest om hur motorn går på bana men hög toppeffekt är fräckt det med.

Vi kan ha med ett par dynohjul som alla kan köra med så det blir lika.
Kan bänken mäta rullförlusten för den ökar med hastigheten.
Förlusterna blir mindre med 5,38 än med 3.73 eftersom hjulen snurrar mycket fortare då med 1 till 1 i lådan.
Jag åker till Finland nu så jag har svårt att svara förrän på tisdag.
Tommy Luhr och Patrik Ståhl, hur ser det ut för er?

Erland