Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Jens Gustavsson »

lars du har inga bilder eller filmer där vi får höra motorerna jobba ute på isen? :) intressant att den lilla varvilliga 201hk motorn gick bättre i bilen också än den stora så kallade vrid motorn med 250nm :thumbright: berätta mer om hur de känns ute på isen.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag köpte en gammal Custom Racing katalog från 1980 med en massa kul grejer till B20.
Där stod det att CW-1 kammen var en kopia på Volvos U kam.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har inte mätt nån U kam så jag kan inte säga om det är rätt eller fel men det är iallafall en skapligt bra kam mycket bättre än KG6 de säljer med samma duration :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Har du provat bägge i samma motor?
Dan som jobbade hos KG testade S kammen mot H3 som i kopierad form heter KG6 och H3 var då mycket bättre, ca 10 hästar.
Men dom gradade aldrig in kammarna så det är ingen rättvis jämförelse.
H3 känns nästan som en S med annan nockvinkel och lite ändrade ramper.
Undrar hur en CW1 skulle fungera med lite bredare nockvinkel, 105 -106 grader?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag jämförde bara profilernas utformning. nock vinkeln kan man nog bestämma själv.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Menar du att du jämförde profilerna i din kamdoktor och kom fram till att KG6 var sämre?
Du har inte provat i bänk? Vad var det som var sämre?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

om jag mins rätt så va lyft kurvan nästan exakt lika upp till ca 8mm sen drar cw kamaxeln ifrån hela vägen.

samma sak som om du har två toppar som flödar lika upp till 8mm sen ligger den andra 10 cfm efter hela vägen upp till 13mm och sen efter ned till 8mm igen
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Innebär det samma duration upp till 8mm och att H3 har mer duration på maxlyft eftersom CW1 fortsätter att lyfta?
Jag har en CW1 jag ska prova i en 2 liters motor.
Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo linjerna följer väldigt nära varandra i ramp och upp mot 7-8mm ventillyft (samma duration) på båda sidorna men sen över det åker cw kamen i från KG6 som jag jämförde imot.

på max lyft har ingen kam nån duration :lol:
elliot8
Lite mer laddtryck

Inlägg av elliot8 »

Jag och Rickard (Adaks bäste topplocksguru) har varit på en sjö med 35cm is utan snö,det var inte blankis utan en tunn skorpa på så vi hade bra grepp i isen,jag har 2st 142er med exakt samma tät låda,samma utväxling i bakaxel med lamelldiff + likadana isdäck, så det enda skillnaden mellan bilarna var motorerna,i den ena satt vridmotorn o i den andra satt den första motorn jag bromsa hos Jens, den med Isky kammen, vrid motorn drar från 3500 till 6500, den andra drar från 4000 till 7800, på isen visade det sig att motorn som varva mer var betydligt snabbare i alla lägen, vi provade starter mot varandra flera ggr och den som varva mer drog ifån den andra rejält. Känns som att vrid motorn skulle ha haft en annan utväxling bak för att utnyttja vridet i den motorn bättre,hur vridmotorn uppfört sig om vi varit på en uppkörd moddig bana vet jag inte men förmodligen har den kommit bättre tillrätta där,nu var det ju ingen bana där utan endast en stor sjö där vi kunde ligga jämnsides i 130 -140 och toksladda (skitkul haha)

Jens,har tyvärr ingen film med båda bilarna,

Lars
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:
på max lyft har ingen kam nån duration :lol:
Är du säker på det? Jag kan mät upp CW1an senare.
Vridet är inte det som får bilen att accelerera utan det är effekten.
Om "vridmotorn" Har mer effekt så ska den vara snabbare oavsett varvtalet för toppeffekten.
Men blev det inte leakdown på den under bromsningen så att den kanske ger mindre effekt än den andra motorn nu?

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

"Vridet är inte det som får bilen att accelerera utan det är effekten."
hur är det? accar bilen mest på maxvrid eller maxeffekt!?

/F
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tja, har en motor mer effekt än en annan som har högre vrid måste ju den första varva mer.
Växlar man då båda motorerna till samma hastighet på hjulen lär väl den med mer effekt ge både mer effekt och vrid på hjulen?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

En motor har mest hästar per varvtal vid max vridmoment och axar snabbast där men det är bara en del av sanningen.
Om en motor har max vrid vid 5000 varv och max effekt vid 7000 varv så accelererar den snabbare vid 7000 varv än den gör vid 5000 varv vid samma hastighet.
Jag kan ta en bromsad motor som exempel, den har 230,7Nm vid 5360 varv och 212 hästar vid 7000varv.

231 nm vid 5360 och 218 nm vid 7000 varv.

231 X 5360 / 7200 = 172 hk.
218 X 7000 / 7200 = 212 hk.

Även om motorn kan accelerera som snabbast vid max vrid så kommer bilen om man växlar den så att varvet hamnar
på max effekt ändå att accelerera snabbare eftersom det där finns fler hästar och momentet på bakhjulen blir högre.

För att köra i 100 km/ timme med respektive varvtal krävs en skillnad i utväxling på 7000 / 5360 =1,306.

231 X 1 = 231
218 X 1,306 = 284,7

284,7 / 231 blir 1.233 och så stor blir skillnaden i moment på hjulen i detta fallet mellan max vrid och max effekt vid samma hastighet.

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Tack Erland!det har varit prat om det där och jag har upplevt det som du så bra räknat ut det
ungefär!men det är skönt att "buttdynon" och uträkning säger samma ibland :wink:

/F
Skriv svar