optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

grova och korta ca 75cm 48-58-76mm potanien röret och (silver) R sport kennet 4-2-1 röret med 44.5-51- 2.5" kolektor ca 1m långt


rpm/HK potian röret och silver röret
5000 166 193
6000 239 236
7000 260 256
7200 263 258.5
7500 255 251

inga magiska omräkningar eller så bara rådata på vrid och varv och väder kompenserat som vi gjorde i början.
svängmasse kompensering är minimal (långsamma svep eller fast varv)

18 23 290

din 70020 väder kompensering
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag får:

5000-188
5500-208
6000-232
6500-250
7000-250
7500-250
8000-248

Bäst vid 6700-252 hästar
Max vrid vid 5700-280Nm.

Men jag fick de här grenrörsmåtten av dig och inte de ovan:

potanen grenrör (viby racing) 4:2:1 med ytter dim 48/ 57.5/ 70mm och längderna 310, 530mm (totalt ca 85cm långt i snitt, grenrörs packning till colektor)

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är det grova grenröret med 263pik hk vid ca7200rpm. jag har försökt förtydliga i mitt förra inläg.

skiljde rätt mycket vid 5000rpm och vid pik effekten mot värkligheten? många parametrar som spelar in undra vad som är mest fel i inputen?

hur simulerar programmet bränsle och förbränings hastighet mm? denna motor ville bara ha ca 33 grader om jag mins rätt sen ger ju etanolen några hk mer än bensin om det bara räknar på bensin?

mvh jens
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av loop »

Jag är imponerad över hur nära det är. Felmarginalen är 2-3%
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Dina siffror är med ett annat grenrör Jens, Jag kan köra om det inatt.
Har du alla längder på röret?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag har ju lagt upp siffrorna på båda grenrören? fins inget tredje grenrör?

du har väll simulerat det grova potinen röret?

jag tar bort det tunnare här



HKD= hk dyno
sim hk= simulerad effekt
RPM=varvtal


RPM HKD Sim hk

5000 166 188

6000 239 232

7000 260 250

7200 263

7500 255 250

8000 xxx 248

mvh jens
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jakesta »

Skillnaden där vid 5000rpm kan ju vara längden på kollektorn som Erland inte hade angett i programmet. Har ni samma lobe center delning?

När jag kört sim så har kurvorna stämt väldigt bra mot de verkliga bromsningarna jag gjort. Siffrorna är inte alltid exakt men kurvorna stämmer väldigt bra.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 -81
Alfa Giulia Super -72
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Lacke »

Hej Erland om motorena inte reagerar på mera kam än 274 grader måste det väl vara för lite flöde i toppen som gör att den inte orkar varva
något mera, appropå lyft diameter förhållande är det svärt att få vissa toppar att flöda mer än 0,3 av ventilstorleken.

Häls Lacke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Hej Lacke! Det är snarare tvärt om.
Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.
Jag håller på med Jens motor nu i programmet.
Körde om den med grövre grenrör och höjde effekten något på slutet.
Men det är en helt platt effektkurva på toppen.
Jag provade en R37-15,3 in och R33-264-14 kam ut, fick en hel del mer effekt upp till max, samma max men tappar effekten tidigare.
Nu kör jag ett test med insugningslängden kortad till 370mm och sen ska jag korta sekundär och kollektor.
Ändrar bara kam och utanför toppen så att det blir en rättvis jämförelse.
Har fortfarande 41,5mm in i toppen.
Jag ska se om jag inte kan lägga upp kurvorna sen.

Erland
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av fugazi »

Erland Cox skrev:Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.

Erland
Generellt eller bara för 2ventils-motorer?

EDIT: Generellt eller bara i det här fallet?
Utveckla gärna för jag blir fundersam...
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Speciellt om man har mycket låglyftssflöde påverkar det hur mycket duration man kan ha.
Titta på en 4 ventilare som med sina 2 mindre ventiler på samma lyft har öppnat upp en mycket större area.
Dom behöver mycket mindre duration än en 2 ventilare för samma varvtal.
Med snällare kam har jag 20 hästar mer än Jens har med sin kam upp till 5000 varv.
Sen samma upp till 7400 och vid 8000 har jag tappat 10 hästar.
Med kortare insug och avgas har jag 14 hästar mer toppeffekt i programmet men tappar mellan 6000 och 6750 som mest 12 hästar. Sen tappar jag efter 8200.
Mycket handlar om vilken effektkurva man vill ha men jag tycker att det ser ut som om min kurva har mer area.
Ska testa lite till på söndag.
Ska hem nu för imorgon ska jag upp tidigt och åka och hämta en bil.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Kadett4wd »

fugazi skrev:
Erland Cox skrev:Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.

Erland
Generellt eller bara för 2ventils-motorer?

EDIT: Generellt eller bara i det här fallet?
Utveckla gärna för jag blir fundersam...
Om man har små fönster får man vädra länge ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det blir intressant att höra mer om data sim testerna sen men värkar inte som om bromsbänken och datorn stämmer så bra med varandra? prova med agap 279 och det mindre grenröret så ska det bli ett jäkla lyft med mellan registret med det om programmet stämmer.

med snällt gren rör och snäll kam så brukar det bara bli bättre under ca 4000rpm i övrigt sämmre oftast men det är ett ointresant register i en sån typ av motor vi snackar om.

du svarade alldrig om vad du har för sorts hk och om programmet tog in parametern E85?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har slagit in parametrarna för DIN.
Det finns nog så att man kan byta bränsle men detta testet är på bensin.
Det kvittar väl om vi bara gör en jämförelse på lika villkor.
Mina motorer vill aldrig ha mer än 32 graders tändning, dom spikar inte men ger inte mer.
Jag har kört alla de senare testerna med Agaps 279 kam innan jag bytte till min kam.
Den ger 20 hästar mindre upp till 5000 varv sen samma och mer efter 8200.
Byter jag till kortare insug som passar den snälla kammen bättre så får jag en kulle på effekttoppen istället för en platå.
Jag har bara kört med det stora grenröret och inte testat det lilla men jag kan göra det.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag körde ett klenare rör med samma längder som det senast provade röret.
44,5-54-63,5. Effekten blev bättre mellan 3750 och 5000 varv och sämre efter 6000 varv, 250rpm steg i beräkning.
Tjänade kanske 4 hästar som bäst nertill och tappade lika mycket vid 8000 och mer efter.

Erland
Skriv svar