optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
grova och korta ca 75cm 48-58-76mm potanien röret och (silver) R sport kennet 4-2-1 röret med 44.5-51- 2.5" kolektor ca 1m långt
rpm/HK potian röret och silver röret
5000 166 193
6000 239 236
7000 260 256
7200 263 258.5
7500 255 251
inga magiska omräkningar eller så bara rådata på vrid och varv och väder kompenserat som vi gjorde i början.
svängmasse kompensering är minimal (långsamma svep eller fast varv)
18 23 290
din 70020 väder kompensering
rpm/HK potian röret och silver röret
5000 166 193
6000 239 236
7000 260 256
7200 263 258.5
7500 255 251
inga magiska omräkningar eller så bara rådata på vrid och varv och väder kompenserat som vi gjorde i början.
svängmasse kompensering är minimal (långsamma svep eller fast varv)
18 23 290
din 70020 väder kompensering
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Jag får:
5000-188
5500-208
6000-232
6500-250
7000-250
7500-250
8000-248
Bäst vid 6700-252 hästar
Max vrid vid 5700-280Nm.
Men jag fick de här grenrörsmåtten av dig och inte de ovan:
potanen grenrör (viby racing) 4:2:1 med ytter dim 48/ 57.5/ 70mm och längderna 310, 530mm (totalt ca 85cm långt i snitt, grenrörs packning till colektor)
Erland
5000-188
5500-208
6000-232
6500-250
7000-250
7500-250
8000-248
Bäst vid 6700-252 hästar
Max vrid vid 5700-280Nm.
Men jag fick de här grenrörsmåtten av dig och inte de ovan:
potanen grenrör (viby racing) 4:2:1 med ytter dim 48/ 57.5/ 70mm och längderna 310, 530mm (totalt ca 85cm långt i snitt, grenrörs packning till colektor)
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
ja det är det grova grenröret med 263pik hk vid ca7200rpm. jag har försökt förtydliga i mitt förra inläg.
skiljde rätt mycket vid 5000rpm och vid pik effekten mot värkligheten? många parametrar som spelar in undra vad som är mest fel i inputen?
hur simulerar programmet bränsle och förbränings hastighet mm? denna motor ville bara ha ca 33 grader om jag mins rätt sen ger ju etanolen några hk mer än bensin om det bara räknar på bensin?
mvh jens
skiljde rätt mycket vid 5000rpm och vid pik effekten mot värkligheten? många parametrar som spelar in undra vad som är mest fel i inputen?
hur simulerar programmet bränsle och förbränings hastighet mm? denna motor ville bara ha ca 33 grader om jag mins rätt sen ger ju etanolen några hk mer än bensin om det bara räknar på bensin?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Jag är imponerad över hur nära det är. Felmarginalen är 2-3%
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Dina siffror är med ett annat grenrör Jens, Jag kan köra om det inatt.
Har du alla längder på röret?
Erland
Har du alla längder på röret?
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
hej jag har ju lagt upp siffrorna på båda grenrören? fins inget tredje grenrör?
du har väll simulerat det grova potinen röret?
jag tar bort det tunnare här
HKD= hk dyno
sim hk= simulerad effekt
RPM=varvtal
RPM HKD Sim hk
5000 166 188
6000 239 232
7000 260 250
7200 263
7500 255 250
8000 xxx 248
mvh jens
du har väll simulerat det grova potinen röret?
jag tar bort det tunnare här
HKD= hk dyno
sim hk= simulerad effekt
RPM=varvtal
RPM HKD Sim hk
5000 166 188
6000 239 232
7000 260 250
7200 263
7500 255 250
8000 xxx 248
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Skillnaden där vid 5000rpm kan ju vara längden på kollektorn som Erland inte hade angett i programmet. Har ni samma lobe center delning?
När jag kört sim så har kurvorna stämt väldigt bra mot de verkliga bromsningarna jag gjort. Siffrorna är inte alltid exakt men kurvorna stämmer väldigt bra.
När jag kört sim så har kurvorna stämt väldigt bra mot de verkliga bromsningarna jag gjort. Siffrorna är inte alltid exakt men kurvorna stämmer väldigt bra.
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Hej Erland om motorena inte reagerar på mera kam än 274 grader måste det väl vara för lite flöde i toppen som gör att den inte orkar varva
något mera, appropå lyft diameter förhållande är det svärt att få vissa toppar att flöda mer än 0,3 av ventilstorleken.
Häls Lacke
något mera, appropå lyft diameter förhållande är det svärt att få vissa toppar att flöda mer än 0,3 av ventilstorleken.
Häls Lacke
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Hej Lacke! Det är snarare tvärt om.
Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.
Jag håller på med Jens motor nu i programmet.
Körde om den med grövre grenrör och höjde effekten något på slutet.
Men det är en helt platt effektkurva på toppen.
Jag provade en R37-15,3 in och R33-264-14 kam ut, fick en hel del mer effekt upp till max, samma max men tappar effekten tidigare.
Nu kör jag ett test med insugningslängden kortad till 370mm och sen ska jag korta sekundär och kollektor.
Ändrar bara kam och utanför toppen så att det blir en rättvis jämförelse.
Har fortfarande 41,5mm in i toppen.
Jag ska se om jag inte kan lägga upp kurvorna sen.
Erland
Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.
Jag håller på med Jens motor nu i programmet.
Körde om den med grövre grenrör och höjde effekten något på slutet.
Men det är en helt platt effektkurva på toppen.
Jag provade en R37-15,3 in och R33-264-14 kam ut, fick en hel del mer effekt upp till max, samma max men tappar effekten tidigare.
Nu kör jag ett test med insugningslängden kortad till 370mm och sen ska jag korta sekundär och kollektor.
Ändrar bara kam och utanför toppen så att det blir en rättvis jämförelse.
Har fortfarande 41,5mm in i toppen.
Jag ska se om jag inte kan lägga upp kurvorna sen.
Erland
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Generellt eller bara för 2ventils-motorer?Erland Cox skrev:Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.
Erland
EDIT: Generellt eller bara i det här fallet?
Utveckla gärna för jag blir fundersam...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Speciellt om man har mycket låglyftssflöde påverkar det hur mycket duration man kan ha.
Titta på en 4 ventilare som med sina 2 mindre ventiler på samma lyft har öppnat upp en mycket större area.
Dom behöver mycket mindre duration än en 2 ventilare för samma varvtal.
Med snällare kam har jag 20 hästar mer än Jens har med sin kam upp till 5000 varv.
Sen samma upp till 7400 och vid 8000 har jag tappat 10 hästar.
Med kortare insug och avgas har jag 14 hästar mer toppeffekt i programmet men tappar mellan 6000 och 6750 som mest 12 hästar. Sen tappar jag efter 8200.
Mycket handlar om vilken effektkurva man vill ha men jag tycker att det ser ut som om min kurva har mer area.
Ska testa lite till på söndag.
Ska hem nu för imorgon ska jag upp tidigt och åka och hämta en bil.
Erland
Titta på en 4 ventilare som med sina 2 mindre ventiler på samma lyft har öppnat upp en mycket större area.
Dom behöver mycket mindre duration än en 2 ventilare för samma varvtal.
Med snällare kam har jag 20 hästar mer än Jens har med sin kam upp till 5000 varv.
Sen samma upp till 7400 och vid 8000 har jag tappat 10 hästar.
Med kortare insug och avgas har jag 14 hästar mer toppeffekt i programmet men tappar mellan 6000 och 6750 som mest 12 hästar. Sen tappar jag efter 8200.
Mycket handlar om vilken effektkurva man vill ha men jag tycker att det ser ut som om min kurva har mer area.
Ska testa lite till på söndag.
Ska hem nu för imorgon ska jag upp tidigt och åka och hämta en bil.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Om man har små fönster får man vädra längefugazi skrev:Generellt eller bara för 2ventils-motorer?Erland Cox skrev:Stor kanal och mycket flöde gillar mindre duration och kort insug och avgaslängd.
Erland
EDIT: Generellt eller bara i det här fallet?
Utveckla gärna för jag blir fundersam...

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Hej det blir intressant att höra mer om data sim testerna sen men värkar inte som om bromsbänken och datorn stämmer så bra med varandra? prova med agap 279 och det mindre grenröret så ska det bli ett jäkla lyft med mellan registret med det om programmet stämmer.
med snällt gren rör och snäll kam så brukar det bara bli bättre under ca 4000rpm i övrigt sämmre oftast men det är ett ointresant register i en sån typ av motor vi snackar om.
du svarade alldrig om vad du har för sorts hk och om programmet tog in parametern E85?
mvh jens
med snällt gren rör och snäll kam så brukar det bara bli bättre under ca 4000rpm i övrigt sämmre oftast men det är ett ointresant register i en sån typ av motor vi snackar om.
du svarade alldrig om vad du har för sorts hk och om programmet tog in parametern E85?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Jag har slagit in parametrarna för DIN.
Det finns nog så att man kan byta bränsle men detta testet är på bensin.
Det kvittar väl om vi bara gör en jämförelse på lika villkor.
Mina motorer vill aldrig ha mer än 32 graders tändning, dom spikar inte men ger inte mer.
Jag har kört alla de senare testerna med Agaps 279 kam innan jag bytte till min kam.
Den ger 20 hästar mindre upp till 5000 varv sen samma och mer efter 8200.
Byter jag till kortare insug som passar den snälla kammen bättre så får jag en kulle på effekttoppen istället för en platå.
Jag har bara kört med det stora grenröret och inte testat det lilla men jag kan göra det.
Erland
Det finns nog så att man kan byta bränsle men detta testet är på bensin.
Det kvittar väl om vi bara gör en jämförelse på lika villkor.
Mina motorer vill aldrig ha mer än 32 graders tändning, dom spikar inte men ger inte mer.
Jag har kört alla de senare testerna med Agaps 279 kam innan jag bytte till min kam.
Den ger 20 hästar mindre upp till 5000 varv sen samma och mer efter 8200.
Byter jag till kortare insug som passar den snälla kammen bättre så får jag en kulle på effekttoppen istället för en platå.
Jag har bara kört med det stora grenröret och inte testat det lilla men jag kan göra det.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?
Jag körde ett klenare rör med samma längder som det senast provade röret.
44,5-54-63,5. Effekten blev bättre mellan 3750 och 5000 varv och sämre efter 6000 varv, 250rpm steg i beräkning.
Tjänade kanske 4 hästar som bäst nertill och tappade lika mycket vid 8000 och mer efter.
Erland
44,5-54-63,5. Effekten blev bättre mellan 3750 och 5000 varv och sämre efter 6000 varv, 250rpm steg i beräkning.
Tjänade kanske 4 hästar som bäst nertill och tappade lika mycket vid 8000 och mer efter.
Erland