Sida 16 av 26

Postat: lör jan 23, 2010 3:41 pm
av super7
teflonmats skrev:pelle har gjort i orning ett sprut förra vintern å har allt utom
spjällhus för å testa
Hur stort spjällhus behöver du?

//Nisse

Postat: lör jan 23, 2010 5:24 pm
av fredde_vit_pv
38mm separatport rullspjäll! :hihi:



Bild

Postat: lör jan 23, 2010 6:51 pm
av Richard
Har inte UMCC en bromsbänk för medlemmarna ?
Det var iofs ett tag sen jag hörde talas om den, så den kanske inte finns kvar längre...

Postat: lör jan 23, 2010 8:37 pm
av Pysen
Den är tydligen såld efter vad jag hört....den var ju dessutom kittad för att hantera ~22hk på en monkey :hihi:

Postat: sön jan 24, 2010 10:29 am
av teflonmats
super7 skrev:
teflonmats skrev:pelle har gjort i orning ett sprut förra vintern å har allt utom
spjällhus för å testa
Hur stort spjällhus behöver du?

//Nisse
just nu skulle jag svarva ett som är koniskt och ca 32 mm.
men innan jag har kommit till beslut att bygga sprut finns det en risk
att jag vill ha större.om jag inte börjat exprimentera på
en volvo eller nått!!!

Postat: sön jan 24, 2010 10:37 am
av teflonmats
Pysen skrev:Den är tydligen såld efter vad jag hört....den var ju dessutom kittad för att hantera ~22hk på en monkey :hihi:
ja tusan det var synd att ingen kom åt den,ni hade ju fixat till den..
tänkte kika förbi å kika på resten av bilen hehe har ju sett rören!!

Postat: sön jan 24, 2010 11:41 am
av Pysen
Bara det som är fränt så här långt men har väl börjat projektera på spjällhusen iaf

Postat: tor jan 28, 2010 5:15 pm
av norrback
Vad flödar toppen på 90% av max ventillyft, med insug/förgasare på?

/Andre'

Postat: tor jan 28, 2010 10:42 pm
av teflonmats
om jag minns rätt så flödar den.(pärm på jobbet)
in
9mm lyft 110-111 cfm
8mm 109
7mm 106
kammen lyfter 8.6 mm med ventilspel. 263gr 0,050.
trängsta arean 530mm.körde 480mm förut.

mats

Postat: fre jan 29, 2010 10:50 am
av norrback
Jag skulle också gjort dem precis som du har den nu, 520-530mm2. Blir ca 315fps (28") på 7.5mm, vid max kolvhastighet. Så om du får motorn att använda 108cfm kommer du ha ca 140m/s medelgashastighet, vilket borde vara optimalt. Skall räcka till lite 32hk i motorn.

Med 480mm2 har den troligtvis chokats vid 98cfm, vilket skulle vara ca 27hk i motorn, vad har du bromast i motorn?

När skall det bänkas pånytt?

/Andre'

Postat: fre jan 29, 2010 1:21 pm
av teflonmats
skulle tro att det blir lite senare i vår.
den våta drömmen i skolnings syfte hade varit en
liten portabel broms bänk och att bromsa på veven med hög repeternogranhet så man kunde se alla små förändringar...
så att mán lär sig nått.
vi får se vad som kommer först rejsa me monkyn och få en tid på den.
eller bygga en riktig broms bänk.
då det gäller toppen så tror jag att det behövs större ventiler och
mer lyft+att ventilmekanismen vill inte riktigt vara med..
provade släppa upp den på 10700rpm å insugs ventilen hade varit ute
och vispat utanför sätet???på yx motorn så small oljekastaren varje
gång jag varit upp på 10500 men zongshen veven verkar hålla sig rakare
så olje kastaren har hållit än.måste nog kolla vad balansfaktorn ligger på.

mats

Postat: fre jan 29, 2010 1:27 pm
av teflonmats
föresten den flödade mer med mindre aria(fick ta lite mer på fel ställen
för att öka aria).
jag komm upp i 22,7 på bakhjulet i våran bänk å vet inte riktigt hur
rätt eller fel den har.
håller du på med nån rolig kines?

mats

Postat: sön jan 31, 2010 8:41 am
av norrback
Nej jag har ingen egen värsting på gång. Har gjort flertalet toppar men ingen värsting. Bara vanliga 110 med epoxy.

/Andre'

Postat: sön jan 31, 2010 12:46 pm
av teflonmats
vilka toppar har du gjort.äre me 27 23 ventiler eller 24 20 ventiler.

mats

Postat: tis feb 02, 2010 10:29 pm
av norrback
dom små.

/Andre'