Rekord C Coupe med Volvo 24V
Det är inte "req fuel" som bestämmer pulsvidden på spridarna när du drar på startmotorn..
Akta dig för att ha ett högt req-fuel.. såna där beräkningar är bara hokuspokus, när du väl startar motorn blir det ofta helt andra värden och det är då vääääldigt dumt att ha för högt värde.
Läs min lilla guide så framgår med önskvärd tydlighet vad som ska göras, tycker jag :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24775
Akta dig för att ha ett högt req-fuel.. såna där beräkningar är bara hokuspokus, när du väl startar motorn blir det ofta helt andra värden och det är då vääääldigt dumt att ha för högt värde.
Läs min lilla guide så framgår med önskvärd tydlighet vad som ska göras, tycker jag :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=24775
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:

vi började med req fuel på fyra och stegade oss upp till 9 innan vi gav oss på att räkna ut det då jag var skeptisk till att gå högre. men om beräkningarna är bullshit så glömmer jag den siffran vi fick fram.
men req fuel > 0 utgår jag ifrån att jag måste ha för att crank pulsewidth ska ge något eller?
eller, få se nu, kom just på en sak. crank pulsewidth är väl en specifik inställning för startmortorkörning och req fuel blir aktuellt efter att varvtalet bryter crank rpm gränsen? så alltså ska motorn hosta igång men sen inte gå då den inte får soppa över crank rpm gränsen?
Exakt.piraten skrev:eller, få se nu, kom just på en sak. crank pulsewidth är väl en specifik inställning för startmortorkörning och req fuel blir aktuellt efter att varvtalet bryter crank rpm gränsen? så alltså ska motorn hosta igång men sen inte gå då den inte får soppa över crank rpm gränsen?
Kolla noga också på LCD-sida 2 att du inte har kontinuerligt ökande hjulfel. Då har du mest troligt polvänt trigger-givaren.
Koppla från spridarna. Kolla så att varje tändkabel ger utslag, och på rätt ställe på svänghjulet. Om du ska vara riktigt noga alltså.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Uppstartad!
Efter att ha hittat en bild i the poi's långa tråd (han bygger b6304 HX35 i volvo 960 kombi) som visade den lilla plastkåpan som skruvas på toppen så insåg jag var man skulle skjuta med strobelampan
Satte noll graders förtändning vid cranking och hittade rätt tändordning!
Ändrade förtändningen till 15 grader och provade starta. Funkade icke.
Vi slet vårat hår och funderade vad som var felet. Gav motorn en sup i ettans burk och jovisst tände till finfint men stannade. Alltså tändning OK soppa negativt. Vi slet vårat hår ännu mer och ställde upp Cranking PW men inget hände, inte en tillstymmelse till puff ur avgasröret.
En till sup och motorn startade och gick lurvigt på ca 1400 rpm i några sekunder innan den stannade. Ännu mer hårslitande.
Till sist så började vi felsöka i rätt ände och upptäckte att pumparna inte gick när man körde startmotor. Kopplade pumparnas relä på en strömbrytare direkt och motorn startade direkt! Till saken hör att jag inte har någon backventil på bränslet. Så nu går den. Ändrade reqfuel så jag fick hyfsat lambda sen stängde vi ner butiken och kopplade lös den läckande tanken.
En liten blygsam uppstartsfilm som lite bevis på mina påståenden

(det som låter lite illa är servopumpen som vi hade glömt fylla olja i)

Jag och Erik sitter och dillar medans vi fyller upp tanken med vatten...

Läckage...
Efter att ha hittat en bild i the poi's långa tråd (han bygger b6304 HX35 i volvo 960 kombi) som visade den lilla plastkåpan som skruvas på toppen så insåg jag var man skulle skjuta med strobelampan

Satte noll graders förtändning vid cranking och hittade rätt tändordning!
Ändrade förtändningen till 15 grader och provade starta. Funkade icke.
Vi slet vårat hår och funderade vad som var felet. Gav motorn en sup i ettans burk och jovisst tände till finfint men stannade. Alltså tändning OK soppa negativt. Vi slet vårat hår ännu mer och ställde upp Cranking PW men inget hände, inte en tillstymmelse till puff ur avgasröret.
En till sup och motorn startade och gick lurvigt på ca 1400 rpm i några sekunder innan den stannade. Ännu mer hårslitande.
Till sist så började vi felsöka i rätt ände och upptäckte att pumparna inte gick när man körde startmotor. Kopplade pumparnas relä på en strömbrytare direkt och motorn startade direkt! Till saken hör att jag inte har någon backventil på bränslet. Så nu går den. Ändrade reqfuel så jag fick hyfsat lambda sen stängde vi ner butiken och kopplade lös den läckande tanken.
En liten blygsam uppstartsfilm som lite bevis på mina påståenden

(det som låter lite illa är servopumpen som vi hade glömt fylla olja i)

Jag och Erik sitter och dillar medans vi fyller upp tanken med vatten...

Läckage...

- Daniel-635
- Forumsberoende
Kul att den lever
Hoppas att det inte blir allt för jobbigt med tanken , men läckage hör till vid uppstart , annars är det något som gått fel

Hoppas att det inte blir allt för jobbigt med tanken , men läckage hör till vid uppstart , annars är det något som gått fel

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- johanedstrom
- För mycket laddtryck
vad är det för klåpare som svetsat de där?
har du målat pilen där det läker?
jag ska förresten till rosvik imorgon efter fällfors. men jag hör av mig om de där..

har du målat pilen där det läker?
jag ska förresten till rosvik imorgon efter fällfors. men jag hör av mig om de där..

E21 Turbo
Min bil!
Min bil!
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag tror att jag målade den förra helgen, men det var rätt mycket bensinångor i farten, annars ser man ju läckan ganska tydligt som du serjohanedstrom skrev: har du målat pilen där det läker?

Jo, det är tankenj0jje skrev: Brukar bli hyffsad motivationshöjare att fortsätta med allt tråkigt då motorn hoppat igång! Blir det åka runt garaget när tanken är tät eller?

Men jag är rätt taggad nu på skruvning

Jag är positivt överraskad ändå på läckagefronten. Två bränsleläckage i skuffen är allt. Ingen olja, vatten eller annan vätska har det läckt.Daniel-635 skrev: läckage hör till vid uppstart , annars är det något som gått fel
Motorn är uppstartad med 60-2 och VR på veven + hall som camsync. Inget wasted spark här inte! Ifall det är nån som undrar.
- Tobias Kuru
- För mycket laddtryck
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Tackar! Intressant med fler som byggt med samma framvagn, bilder?Zeon skrev:woooowoo...
udnerbart bygge, ser att du löste problemet med motorkuddar på samma sätt som jag gjorde när jag bytte till 940/960 framvagn i min bil....
granskar ditt arbetet och ser vad jag ska iväg å köpa....
Tackar! Man kan lugnt säga att det är motivationshöjande!Herman skrev:Gratulerar till uppstarten.
Alltid bra för motivationen med lite brumbrum.
/ David

- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Äntligen! 

Räknade ut att det är drygt 3 år sen bilen rörde sig av egen maskin sist, 2 år och 2 månader sen bygget påbörjades.
Vi (jag och min bror) ägnade en stund åt att få motorn att gå hyfsat på tomgång. När vi fått den att gå hyfsat så körde vi igenom växlarna (de som inte behöver nån elektronik R, 3:an) och kollade oljan i lådan innan vi släppte ner kärran från pallbockarna. Sen var det testdrive
Bilen kändes grymt bra på vägen, inga krängningshämmare och utan nån form av framvagnsinställning så var jag över förväntan nöjd. Uppskattningsvis så ~70 km/h som snabbast och känns som ett strykjärn
Så ett par filmsnuttar som bevis för att kärran faktiskt rullat

(det som smäller och läter som en misständning när jag stänger av är i själva verket när jag öppnar dörren)

Räknade ut att det är drygt 3 år sen bilen rörde sig av egen maskin sist, 2 år och 2 månader sen bygget påbörjades.
Vi (jag och min bror) ägnade en stund åt att få motorn att gå hyfsat på tomgång. När vi fått den att gå hyfsat så körde vi igenom växlarna (de som inte behöver nån elektronik R, 3:an) och kollade oljan i lådan innan vi släppte ner kärran från pallbockarna. Sen var det testdrive

Bilen kändes grymt bra på vägen, inga krängningshämmare och utan nån form av framvagnsinställning så var jag över förväntan nöjd. Uppskattningsvis så ~70 km/h som snabbast och känns som ett strykjärn

Så ett par filmsnuttar som bevis för att kärran faktiskt rullat

(det som smäller och läter som en misständning när jag stänger av är i själva verket när jag öppnar dörren)

Kanon! Du la ingen slir då?
Själv så körde man sönder sin första orginalmotor idag
En kylarslang sprack på tvånollan å jag brassa på då vi hade bråttom, plötsligt börja den gå skit å jag stanna men det var för sent, gick nog nån kolv, men det är tur man har grejjer hemma
Hade nyss köpt en sotsats till den då jag ändå tänkt plana en topp då den nu går på e85, nog med ot, kul att den går per egen maskin, nu väntar vi bara på bilder av en hx40 eller liknande 

- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Nja, iom att jag inte har nån styrning till växellådan än så har jag bara Backen och 3:an att köra på, sen så var det hyfsat grovmappat såpass att man kunde provköra.j0jje skrev:Kanon! Du la inge slir då?
I övrigt så har det väl gått ganska bra med uppstarten/provkörningen.
Från det att jag redo att tanka och vrida på nyckeln så har några oförutsedda saker inträffat och åtgärdats:
* Tre bensinläckage, anslutningarna till tanken, tanken, och jic-kopplingen under motorhuven.
* Ett oljeläckage (i min oljetryckspecialadaptergrej naturligtvis)
* En del tjorv med inställningar i boxen (konstigt eller hur, när man aldrig hållit på med detta förut),
* En bortglömd D+ till generatorn, ingen laddning.
* Bränslepumpar som inte gick när dom skulle (jag hade valt den inverterade kanalen i7 istället för 7)
btw, servo är ingen dum grej, jag ångrar inte att jag monterade det

Det här är slutet på den här mekar-säsongen för mig. Ska till Linköping i jobbet under hösten, åker på måndag. Det var egentligen meningen att jag skulle vara där redan den förra veckan men det blev uppskjutet. Vilket ju var tur annars har jag fått vänta en vinter till innan man fått prova bilen på asfalt.