Sida 16 av 56

Postat: tis jun 24, 2008 11:32 pm
av Roger Persson
Såhär blev det färdiga resultatet:
Kommer sticka ner "lite" extra nedanför blocket..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen5.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen7.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen6.JPG[/img]

Finns något i bakgrunden med som kan bli spännande...

Postat: ons jun 25, 2008 1:05 pm
av Roger Persson
Nån som har nått tips angående utformning av kolektor?
Det kommer bli 2+2 krökar, kort o långböj, flänsen som på bilden..

Rörlängden kommer bli samma längd ung, 1ans o 2ans cylinder rör
kommer behövas göras något längre än dom två andra för att
kompencera första krökarna på dom rören som kommer bli kortböj,
3 o 4 kommer bli långböj.. Utformning ung som wiklund adapterrör
fast fyra rör o pulsplit ut till turbon..

Hur mkt får längderna fela innan det blir problem?
På långa rör borde felmarginalen vara större än på väldigt korta?

Säg att det bir ca 650 långa rör..

Bild:Bild

Hoppas de e lungt ja länkar dina bilder..?

http://savarturbo.se/images/bilarna/wik ... b20_x2.jpg

http://savarturbo.se/images/bilarna/wik ... b20_x1.jpg

Postat: ons jun 25, 2008 1:35 pm
av Jens Gustavsson
ca 3cm kan det skilja innan det blir nån märkbar skilnad skulle jag tro?


hur gör du med colektorerna, hur långa colektorer ryms?

oftast blir det lättare att få en fin övergång mot avgashuset med den lite större flänsen (typ hx50 eller större hx40)

snygga flänsar föresten :thumbright:

Postat: tor jun 26, 2008 7:27 pm
av Roger Persson
Kolektorn blir ca 80mm lång.. Har en ide om hur den kommer se ut..

Det blir nog 4:rans rör som bestämer hur långa rör det kommer bli...

Hållit på och räknat lite idag och mätt upp hur långa krökarna är
i centrum.. En långböj är 170 och en kort 80.. Tror att jag kanske
har en lösning nu iaf på hur rören kommer dras..

Tror att fyrans rör måste blir ca 430+170+kolektor för att
turbon ska hamna där jag vill ha den..
1ans rör blir svårast.. 2an och 3ans måste skilja 90
mm innan vardera kortböj o långböj..
Ska lyckas ha lika långa rör även om det blir en
korkskruv på 1ans rör.. :evil:

1 oh 4 måste vara 430 innan dom två sista långböjarna innan kolektorn..
2 och 3 blir 520 innan sista kortböjarna innan kolektorn..

Beställt förlite krökar tror jag..:evil: Kommer inte räcka till
insugsrören.. Somtur var tror jag att det var fraktfritt från
rinkarbyrör om man förskotts betala med visa.. :D

Postat: tor jun 26, 2008 11:28 pm
av Roger Persson
Har suttit och fördjupat mej lite i grenrörs funderingar nu..

Tror faktiskt det blir lite ändrade planer..

Ska testa lite i morgon..

Postat: fre jun 27, 2008 9:40 pm
av Roger Persson
Fick upp lite fart idag med grenrörsbygget..

Det kommer bli ett 4-2 rör.. Eftersom jag inte tänkt varva så
extremt blir det bra.. Sen vill jag inte flytta på generatorn..
Och jag måste få plats med dubbla dellorto på rest insug..
(Trångt)

Började med kapa första 4 delarna i till grenröret och pressa
dom sedan rektangulära... Sen satte upp i svarven och planade
rektangulära sidan..

Sen punkta på grenrör och planade av dom i fräsen minsta rent för
få alla i samma plan..

Sen började jag med tvåans och treans rör.. 410mm rör är det just nu, om man inte räknar med första biten som är 30mm och grenrörsflänsen som är 20mm, får det plats mer så blir det lite mer..


[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen8.JPG[/img]

Direkt efter sista krökarna ska rören bli ett rör i samma dim..
fyrans rör kommer gå genom klykan och 1ans kommer komma upp
under 4rans och bli 1och samma rör, sen kommer turbon sitta 45-60
Grader vinklat..

Ska testa början till röret i bilen i morgon..
Kom fran till at min extremt "feta" grenrörsfläns tog i vatten röret
till/från kupevärmen, det vill jag inte ta bort så ja fick plana av ca
8mm på kanten under.. Får se om det passar nu..

Lite kul är att grenröret nästan börjar likadant som mitt gamla..

Postat: lör jun 28, 2008 4:20 pm
av Roger Persson
Skulle testa om det passa idag men icke sa nicke.. Tog i rambalken..
Vist man hade kunnat tagit släggan men varför göra det lätt för sig.. :)

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen10.JPG[/img]

Smidigt med riktiga verktyg! :thumbright:

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... oppen9.JPG[/img]

Nu vart rören 490mm.. :thumbright: Hoppas det går ner nu..
Nu hamnar nog turbon lagom..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen11.JPG[/img]

Postat: lör jun 28, 2008 11:42 pm
av Roger Persson
Fick slå isär grenröret igen...
Så nu får vi se om det får plats i motorrummet i morgon..

Det kanske skulle vara enklare bygga grenröret direkt i bilen...
Fast jag brukar ju inte välja den enkla vägen...

Nu har det blivit tre rör på 490mm.. + ca 160 till turbon..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen12.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen13.JPG[/img]

Får nog slå isär igen, vart lite snett och blev väl sådär 1ans rör... :hihi:
Blev väl trött framåt småtimmarna.. Duger o testa o måtta lite till iaf om
det går fritt vid generatorn.. Måste måtta in höjden för turbon med..

Vart dock torsk på småböjar.. :( 14st har ja gjort över med redan...
Måstye ändå beställa lite grövre rör till wastgate..
Funderar på hks kopia 60mm eller liknande..

Har en kl wast 50mm oanvänd med extra flänsar allt som ja kan sälja billigt om nån är intresserad PM..

Postat: sön jun 29, 2008 11:32 am
av Roger Persson
Börjar fundera på varför jag inte köpte långböjarna härifrån..
Nästan halva priset.. Hehe.. Dock vet ja inte vad dom tar för i
frakt.. Ja ja, det är lärpengar.. 8) Kortböjar och rör från rinkarby
var nog billigare ändå.. Blir nog minst 6st till och materal för dp..
Typ 3-3.5 tum svartastål.. Med v-band under bilen och i motorrummet..

Ska kolla upp litre sånt framöver..

http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... ?cPath=130

Postat: sön jun 29, 2008 11:53 am
av Martin H
ser ju ut att bli riktigt bra det där men får det plats mellan ramben o oljekontakt o filter mm jag tänte också dra den där vägen men fick inte plats.

Postat: sön jun 29, 2008 2:05 pm
av Roger Persson
Martin H skrev:ser ju ut att bli riktigt bra det där men får det plats mellan ramben o oljekontakt o filter mm jag tänte också dra den där vägen men fick inte plats.


Ja kan besvara med en bild.. :) Ska fixa lite mer spel tom..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... rlite1.JPG[/img]

Dock ska det kapas lite igen... Ja titta faktiskt lite extra på
ditt grenrör innan ja börja med mitt.. Sen kolla ja på mitt
gamla i garaget och kom fram till att det kanske kunde gå
krongla ner 90mm exrta på 2ans rör på nått sätt.. Har tom
lyckats krongla ner 170mm extra.. och 80mm extra på
3ans rör om man jämför med det gamla och det skulle tom
gå ner mer.. Dock kommer ja få köra med lösa bultar till
grenröret och inte org pinbult, men de ör ju sak samma..

Ja får nog flytta oljefilter
och byta plats på oljetryck och givar plattan innanför..
Men det gör inget för jag ska ändå ha oljekyl innan ja ens
tänker på starta upp maskinen igen... Oljan blir ändå helt
överhettad... Och trycket sjunker lite för mkt på tomgång
för mej när motorn är varm... Ville gärna efter koka när man stängt av..

Kanten fick ja knacka ner lite till framåt, hade redan knackat
lite där sedan B21 tiden.. Så det är ju skitsamma..

Postat: sön jun 29, 2008 11:01 pm
av Roger Persson
Vart lite för bra nu... Ska slå isär igen och göra lite mer plats för
1ans rör som kommer gå genom böjen.. :lol: Lagt in 25mm mer rör nu.. Så är uppe i 515mm.. Blir nog ganska lagom höjd nu..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... rlite2.JPG[/img]

Postat: mån jun 30, 2008 8:00 pm
av Roger Persson
Slänger väl upp lite bilder då...
Tog lite tid göra 1ans rör..
Men i saningens namn bled den 30mm
för lång, sträkt ut så gott det gick..
Fast det går nog ordna genom att
bygga om 2 o 3 lite.. :lol:
Kan knapt bärga mej att slå isär skiten igen... :lol:

Dock helt slut på rör nu... :(
Får roa mej med fixa längderna sålänge..
Och kanske börja måtta in turbon/flänsen..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen14.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen15.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ppen16.JPG[/img]

Postat: tis jul 01, 2008 6:01 pm
av Jens Gustavsson
snyggt men kolla inner dim på dem dära blå rören så de inte är mindre.

Postat: tis jul 01, 2008 11:00 pm
av Roger Persson
Jens Gustavsson skrev:snyggt men kolla inner dim på dem dära blå rören så de inte är mindre.


Att dom ser lite grövre ut på grenrörsflänsen är att
ja inte gradat dom hundra.. Var rätt slitna skär så
blev endel grader.. Dock hade jag i åtanke
att match porta lite efteråt, det är tanken iaf..
Så ville inte slipa för mkt.. Även grenrörsflänsen
ska portas eftråt när det är svetsat..

Det ända ja kan klaga på är att böjarna skiljer lite
vinkelmässigt.. Längden är inte heller riktigt hundra..
Fått slipa en hel del bara för att få räta vinklar där det
var menat vara det.. Mkt passa blir det.. Fast enklare
nu när man har nått att gå på..

Garanterat inte bara blunda o punkta..
Är inte fiat man håller på med.. :hihi:

Blivit lite gjort efter jobbet..
Ny fin dellorto40 insugsfläns i bonnjärn..
Hitta en lagom skrotbit med lite hål i på
precis rätt ställen så kunde inte låta bli
sätta fräsen i den..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... insug1.JPG[/img]

Känns som mellan delarna ber om att hålborras lite.. :lol:

Är tänkt använda långböj från kl,
har två extra, precis lagom.. :)