Sida 16 av 38
Postat: ons apr 29, 2009 10:39 pm
av Pitbull
Turbokoftan skrev:Bilen är nu regbesiktigad utan anmärkning. Vågen stannade på 1360kg, helt OK för en e34:a med bur tycker jag
Imorgon är det fullständig besiktning på den vilket man inte ser fram emot. Sitter fortfarande agadiff i bilen så ett gäng tvåor lär det allt bli.
Men såvida jag inte får körförbud så åker 15" arna på bak inför helgen. Kanske kommer någon film, vem vet

Grattis till bes.
Men hur lyckades du med detta?
Har pratat med SFRO ang min E34 förra året och enligt
dom så gick det inte att reggbes en bil med turbo efter 88 eller 89. Kommer inte ihåg..
Berätta gärna för jag vill verkligen reggbes min bmw turbo.
/ Mvh
Postat: ons apr 29, 2009 11:27 pm
av Turbokoftan
Jo det blev en del att göra kan man säga..
Så här såg domen ut, jag tröstade mig med att det säkert skulle fått plats ett par 2or till på samma papper och kanske satte jag dagens highscore. Men jag ger inte upp!
På vägen hem från jobbet stannade jag till hos en kompis för att kika lite då han höll på att montera kjolpaket på bilen sin. Då jag skulle fara så beställde han en burnis så jag tänkte leverera en som hette duga. Steg av koppling någonstans mellan gissningsvis 5-6000varv och då small det till BRA där bak! Såg något i backspegeln som flög ut där bak tiondels sekunden efter att jag ritat två stycken 1dm svartstreck istället för något som skulle vara dagens promood burnis.. Visade sig vara bakvagnsupphängningen som inte ville vara med längre, bakre fästet slets av.
Slutade med att jag spännde upp bryggan i bakkant med ett spännband och tuffade ner till garaget.
Lite av resterna:
Visste att jag hade en extra som satt på en lös bakvagn jag har vid sidan av, men den såg ut som skit. Vid en närmare titt så var även denna sprucken. Så jag tog och byggde om den som satt där innan:
Så nu är det stumt, bortsett från en 4mm gummibit mellan fäste/diff.
Sedan åkte det på ett par 195:or där bak innan jag rejsade hemmåt igen, jag ska allt åka häng i helgen
Pitbull:
Jag reggade bara med bur, såvitt jag förstått det så ska det gå att regga med turbo (om motorn har det original). En turbokonverterad t.ex. bmw-motor som ej har det standard blir dock svårt för att inte säga omöjligt i en bil nyare än -75. Såvida man inte reggar som ombyggt-/amatörbyggt fordon(?) vilket jag tycks hört kräver ombyggnad av hjulupphängningar och ev byte av bromsar runt om. Men jag är inte så insatt i den saken så jag överlåter det till någon annan.
Btw, jag som säljer xenonet.
Mvh
Postat: tor apr 30, 2009 8:00 am
av joel
är bilen en 92a eller äldre så får du sätta i en turbo motor i orginal skick med allt som hör till(sprut,kolkanister,intercooler,osv,osv) är bilen 75 eller äldre får du turbo konvertera å sätta dit eftermarknads sprut osv. de hjälper inte å bygga den så den klassas som ombyggt fordon för å få turbo konvertera en motor i en bil som är nyare än -75.. Å tänk på att du har max 10% ökning i NM å 20% i HK så länge den inte klassats ombyggt fordon för då gäller 15kw per 100kg...
Postat: lör maj 02, 2009 11:11 pm
av Turbokoftan
Har ägnat dagen åt att bygga 3" i en S60 med en kompis, men bjuder på en liten uppdatering här. Först: Diff-fästet funkar kanon!
Känns riktigt bra att få köra bilen lite nu och få vetskap av diverse småfel.
Kylsystemet funkar klockrent med expansionskärlet i alla fall, men jag måste bygga om ena kylröret (förlänga det och skaffa en ny slang) som envisas om att lossna då man sladdar
Bjuder på ett par bilder från i helgen:
Förövrigt är jag riktigt sugen på att få ihop nya motorn nu, var ute o gasade lite igår nämligen (läs; blev frånåkt av allt o alla

). Min bil ser ju nästan ut att ha ett par hundra hästar, men den har 150HK för den som inte vet haha
Hejs!
Postat: sön maj 03, 2009 9:03 pm
av Turbokoftan
Nu är förra årets motor ett gånget kapitel, skulle lossa tråg och pump idag men det slutade med att jag rensade hela blocket.
Så nu när motorstativet är ledigt kan man börja knåpa ihop nya motorn då tiden infinner sig.

Postat: mån maj 04, 2009 9:40 am
av backeliten
Hur såg ringlandet ut på kolvarna då?
Kan tänka mig att de inte var så fräscha.
Postat: mån maj 04, 2009 10:08 am
av Ersviken
Turbokoftan skrev:
Förövrigt är jag riktigt sugen på att få ihop nya motorn nu, var ute o gasade lite igår nämligen (läs; blev frånåkt av allt o alla

). Min bil ser ju nästan ut att ha ett par hundra hästar, men den har 150HK för den som inte vet haha
Du har alltså byggt ett får i ulvakläder ?

Postat: mån maj 04, 2009 11:19 am
av Turbokoftan
Backeliten, Blev faktiskt förvånad över att det såg så pass bra ut. Verkade inte ha spikat/gått nämnvärt varmt på sidan. Har inte synat alla riktigt noga men 5/6:an som var värst ovanpå såg också ok ut vid ringlanden. Ska lossa stakarna från kolvarna också, de såg raka ut vad ögat kunde se men får mäta upp dem.
Ersviken, Haha! Ja det skulle man nog kunna säga. 1½ år har det tagit, känns ju fantastiskt =)
Postat: mån maj 04, 2009 10:23 pm
av Turbokoftan
Rev en del av framvagnen ikväll, kommer bli dyrt det här
Fick hem en uppsättning lätt beggade dämpare +fjädrar 60/60 sänkning idag, då jag tog lös dem som satt där visade det sig att jag troligen behöver nya topplagringar med.

Postat: lör maj 09, 2009 9:43 pm
av Turbokoftan
Tanken var att smälla ihop bottendelen idag, tvättade upp allt och monterade 2,8 veven momentad och klar. Men då vi skulle montera kolvar och stakar visade det sig att bussningen i lilländan måste brotchas upp, surt. Får ta och lämna in dom till någon motorfirma, ska visst inte gå för lätt saker och ting.

Postat: lör maj 09, 2009 10:07 pm
av stecka
Fan va surt

men de blir nog bra när de blir klart

Postat: mån maj 11, 2009 4:41 pm
av Turbokoftan
Ja lite surt var de allt då man var inställd på att göra bottendelen klar
Tack, får hoppas på de!
Har talat med Franséns motor här i stan nu som kunde fixa till stakarna åt mig. Ska åka till garaget ikväll och momenta ihop dom så det inte blir någon ovalitet, så imorgon kan man nog lämna in dom.
Toppen och bröstkåpan ska få sig en planing, sen är nog allt fitforfight och lite rock'n roll.

Postat: tor maj 14, 2009 9:22 pm
av Turbokoftan
Kommer nog en uppdatering imorgon, bilen står fortfarande med riven framvagn men nu har jag nya länkarmar till den samt krängningshämnare för bägge sidor. Ska se om man kan slänga ihop den imorgon! Ska plocka över ett fjäderben från reservdelsbilen så länge, tänkte byte dämpare och fjädrar efter besiktningen till 60/60 satsen.
Nu är även bränslepumpar inskaffade. Blev samma setup som Gustav N kör i sin Saab quattro, 4st från sporttema.
Bjuder på en liten film så länge (ljudet blev lite knas då jag tankade upp den)
http://s184.photobucket.com/player.swf? ... &os=1&ap=1
Hejs!
Postat: fre maj 15, 2009 8:28 am
av Turbokoftan
Lämnade föresten in vevstakarna i måndags så de skulle vara klara till nästa vecka!

Postat: fre maj 15, 2009 11:06 am
av Ersviken
Sätt ihop rätta motorn nu så du slipper kränga runt enbart med hjälp av svetsdiffen
