Volvo Amazon -67 6cyl Turbo
Jaha då kommer det en till liten update här
Har fortsatt att göra färdigt spakstället, borrade 3st 40mm hål per sida i spakstället idag.
Dels för att spara lite vikt (ca 50g
) och för att få en snyggare look!
Jag är helnöjd med spakstället som det är nu, får se vad som kommer här näst.
Nu återstår endast lackering av spakstället, men får se om jag väntar några dagar med det och hoppas på att det ska bli några minusgrader mindre först
Här kommer några utav dagens biler i alla fall.
6st 40mm hål nyborrade!


Var tvungen att montera ihop hela spakstället för att testa, måste säga att jag vart väldigt nöjd


Mvh
Joakim

Har fortsatt att göra färdigt spakstället, borrade 3st 40mm hål per sida i spakstället idag.
Dels för att spara lite vikt (ca 50g


Jag är helnöjd med spakstället som det är nu, får se vad som kommer här näst.
Nu återstår endast lackering av spakstället, men får se om jag väntar några dagar med det och hoppas på att det ska bli några minusgrader mindre först

Här kommer några utav dagens biler i alla fall.
6st 40mm hål nyborrade!


Var tvungen att montera ihop hela spakstället för att testa, måste säga att jag vart väldigt nöjd



Mvh
Joakim
Så nu kommer en liten uppdatering, bättre sent än aldrig! 
Har mekat bruksbilen, givetvis så är det alltid mer jobb en beräknat så det gick åt mer tid en planerat till den.
Men nu så, idag efter lunch började jag att tillverka min nya växelspak.
Gjorde ett skaft i 20mm rundjärn och ett handtag i 35mm rundjärn.
20mm järnet tog jag och borrade ett 12mm hål i nedre delen för att kunna sticka i bmwspaken.
Använde inte hela bmwspaken utan bara den nedre delen av den
Tryckte i bmwspaken i det nya 20mm skaftet och det passade som pick**.... handen i handsken
Kapade sedan av 20mm järnet i lämplig längd, i detta fall 200mm. Sen tog jag och kapade till 35mm järnet
till en 100mm längd och svetsade på som ett handtag. Passade ändå på att fasa till övre delen på handtaget
för att få matchande utseende som handbromsen. Nu återstår bara att svetsa fast den nya spaken i den resterande delen
av bmwspaken, sedan svarva av svetsarna och lackering!
Här kommer några bilder från eftermiddagen:


Resterande del av bmwspaken instucken i den nya
(av någon anledning så är bmwspaken böjd original :S)



Mvh
Joakim

Har mekat bruksbilen, givetvis så är det alltid mer jobb en beräknat så det gick åt mer tid en planerat till den.
Men nu så, idag efter lunch började jag att tillverka min nya växelspak.
Gjorde ett skaft i 20mm rundjärn och ett handtag i 35mm rundjärn.
20mm järnet tog jag och borrade ett 12mm hål i nedre delen för att kunna sticka i bmwspaken.
Använde inte hela bmwspaken utan bara den nedre delen av den

Tryckte i bmwspaken i det nya 20mm skaftet och det passade som pick**.... handen i handsken

Kapade sedan av 20mm järnet i lämplig längd, i detta fall 200mm. Sen tog jag och kapade till 35mm järnet
till en 100mm längd och svetsade på som ett handtag. Passade ändå på att fasa till övre delen på handtaget
för att få matchande utseende som handbromsen. Nu återstår bara att svetsa fast den nya spaken i den resterande delen
av bmwspaken, sedan svarva av svetsarna och lackering!

Här kommer några bilder från eftermiddagen:


Resterande del av bmwspaken instucken i den nya




Mvh
Joakim
Så då kommer dagens uppdatering här 
Slipade bort svetsskarven på handtaget idag, samt massa olika små justeringar med den
resterande delen av bmw-spaken för att få rätt slaglängd på nya spaken samt rätt lutning/vinkel.
Fick dock inte med alla modifieringarna av bmw-spaken på bild! :/ (SUCK) får fixa det i veckan sen
Men jag kan i alla fall berätta vad jag fick göra. Som jag nämnde igår så är bmw-spaken av någon
anledning vinklad efter kulleden, det fungerade inte nu så jag fick kapa av den och svetsa på ett rakt
rundjärn av samma dimension i stället. Samt att jag förlängde nedre delen under kulleden med 20mm.
Så nu är det lagom växellägen, tycker inte om förkorta ska ju kännas att man skickar i en växel
Några bilder:
Slipat ner svetsskarven


Midifiering för kortare växellägen

20mm förlängning

Spaken testmonterad i bilen. (har ej byggt färdigt växellådstunnel osv än)


Mvh
Joakim

Slipade bort svetsskarven på handtaget idag, samt massa olika små justeringar med den
resterande delen av bmw-spaken för att få rätt slaglängd på nya spaken samt rätt lutning/vinkel.
Fick dock inte med alla modifieringarna av bmw-spaken på bild! :/ (SUCK) får fixa det i veckan sen

Men jag kan i alla fall berätta vad jag fick göra. Som jag nämnde igår så är bmw-spaken av någon
anledning vinklad efter kulleden, det fungerade inte nu så jag fick kapa av den och svetsa på ett rakt
rundjärn av samma dimension i stället. Samt att jag förlängde nedre delen under kulleden med 20mm.
Så nu är det lagom växellägen, tycker inte om förkorta ska ju kännas att man skickar i en växel

Några bilder:
Slipat ner svetsskarven


Midifiering för kortare växellägen

20mm förlängning

Spaken testmonterad i bilen. (har ej byggt färdigt växellådstunnel osv än)


Mvh
Joakim
Då har man avverkat några timmar till i verkstan i kväll 
Tröttnade på att ha bilen uppallad då jag fortfarande inte ha fått tummen ur att svetsa fästena.
+ att jag inte haft någon ork till det och så har det funnits roligare saker att göra
Så jag och Macke slängde upp bakaxeln igen och ställde ner bilen på alla fyra igen.
Nu kunde jag äntligen montera mina nya sellholm fjädrar fram.
Så upp med bilen fram, lossa stötdämparen, lossa länkarmen från spindeln, ner med den och bort med fjädern.
Snabbt och smidigt att meka amazon! ca 5min jobb att plocka isär en sida, det gillas
Hämtade dom nya fjädrarna och min nervositet började kännas av i magen, tänk om dom är förkorta!?? tänk om dom är för hårda också!??
Det visade sig att fjädrarna var förkorta... för stötdämparna (ligger löst när man hissar upp bilen), inte förkorta i höjd mot karossen.
Tvärt om, bilen blev för hög!
Så nu fick jag ytterligare två problem, vilket är ett mer än jag hade räknat med.
Hade det visat sig att dom hade varit förkort och gjort bilen för låg så hade det gått att fixa väldigt enkelt med en distans.
Men nu när dom är förlånga i höjd men förkorta i längd... (blev det där rätt? missförstå mig rätt) så är det inte bara att kapa.
Så det tåls att fundera på en stund. Det som var väldigt positivt med fjädrarna var att hårdheten blev ganska så lagom faktist
+ att med dom här fjädrarna så fick framvagnen rätt geometri, länkarmarna ligger i linje med framvagnsbalken vilket dom ska göra för att väghållningen ska bli bra.
Inte mycket bilder blev det heller, kan bjuda på en bild hur den nya åkhöjden blev fram

Mvh
Joakim

Tröttnade på att ha bilen uppallad då jag fortfarande inte ha fått tummen ur att svetsa fästena.
+ att jag inte haft någon ork till det och så har det funnits roligare saker att göra

Så jag och Macke slängde upp bakaxeln igen och ställde ner bilen på alla fyra igen.
Nu kunde jag äntligen montera mina nya sellholm fjädrar fram.
Så upp med bilen fram, lossa stötdämparen, lossa länkarmen från spindeln, ner med den och bort med fjädern.
Snabbt och smidigt att meka amazon! ca 5min jobb att plocka isär en sida, det gillas

Hämtade dom nya fjädrarna och min nervositet började kännas av i magen, tänk om dom är förkorta!?? tänk om dom är för hårda också!??
Det visade sig att fjädrarna var förkorta... för stötdämparna (ligger löst när man hissar upp bilen), inte förkorta i höjd mot karossen.
Tvärt om, bilen blev för hög!

Hade det visat sig att dom hade varit förkort och gjort bilen för låg så hade det gått att fixa väldigt enkelt med en distans.
Men nu när dom är förlånga i höjd men förkorta i längd... (blev det där rätt? missförstå mig rätt) så är det inte bara att kapa.
Så det tåls att fundera på en stund. Det som var väldigt positivt med fjädrarna var att hårdheten blev ganska så lagom faktist

+ att med dom här fjädrarna så fick framvagnen rätt geometri, länkarmarna ligger i linje med framvagnsbalken vilket dom ska göra för att väghållningen ska bli bra.
Inte mycket bilder blev det heller, kan bjuda på en bild hur den nya åkhöjden blev fram


Mvh
Joakim
Kommer med en liten bild uppdatering.
Har inte hänt mycket alls här sedan sist, mekarhumöret har inte varit på topp i denna snöyra!
Men ska försöka ta mig i kragen och jobba lite i morgon en stund
Fick hem ett paket från staterna igår med varsina värmepaket till Macke & mig från Summit racing
Väldigt smidiga små saker, kommer bli kalas i både min och Mackes bil
Aja inte mycket mer att skriva visar några bilder på värmepaketet istället...



Macke som är vänlig och håller upp värmepaktet inför foto, visar även hur litet paketet är.


Mvh
Joakim
Har inte hänt mycket alls här sedan sist, mekarhumöret har inte varit på topp i denna snöyra!
Men ska försöka ta mig i kragen och jobba lite i morgon en stund

Fick hem ett paket från staterna igår med varsina värmepaket till Macke & mig från Summit racing

Väldigt smidiga små saker, kommer bli kalas i både min och Mackes bil

Aja inte mycket mer att skriva visar några bilder på värmepaketet istället...



Macke som är vänlig och håller upp värmepaktet inför foto, visar även hur litet paketet är.


Mvh
Joakim
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön jan 31, 2010 9:06 pm
- Ort: jönköping
Anmälde mig för skojsskull till bilsports tävling: http://www.bilsport.se/dotzridercontest/index.php
Lägg en RÖST PÅ MIG, vore vänligt
Mvh
Joakim
Lägg en RÖST PÅ MIG, vore vänligt

Mvh
Joakim
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Hej,
Vilka av sellholms fjädrar är det du använder Jockek?
Köpte ett par fram fjädrar av dom (17mm D, svarta. Såg att dina var blå) på deras rekomendation.
Monterade dom och körde en sväng men tycker de känns mjuka.
Motorn gör väl iofs. sitt men ändå...
Kör själv med kortad 240 kuggväxl. Bilstein dämpare Sellholm kniv kräng.
Snyggt bygge du driver för övrigt, kanske borde ut och glida en sväng med turbo Amazonerna i sommar
/Fiip
Vilka av sellholms fjädrar är det du använder Jockek?
Köpte ett par fram fjädrar av dom (17mm D, svarta. Såg att dina var blå) på deras rekomendation.
Monterade dom och körde en sväng men tycker de känns mjuka.
Motorn gör väl iofs. sitt men ändå...
Kör själv med kortad 240 kuggväxl. Bilstein dämpare Sellholm kniv kräng.
Snyggt bygge du driver för övrigt, kanske borde ut och glida en sväng med turbo Amazonerna i sommar

/Fiip
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Grusbusen skrev:Hej,
Vilka av sellholms fjädrar är det du använder Jockek?
Köpte ett par fram fjädrar av dom (17mm D, svarta. Såg att dina var blå) på deras rekomendation.
Monterade dom och körde en sväng men tycker de känns mjuka.
Motorn gör väl iofs. sitt men ändå...
Kör själv med kortad 240 kuggväxl. Bilstein dämpare Sellholm kniv kräng.
Snyggt bygge du driver för övrigt, kanske borde ut och glida en sväng med turbo Amazonerna i sommar![]()
/Fiip
Hejsan!

Jag beställde Volvo Amazon Bana Fram, artnr: a1.
Dom verkar jätte hårda, men har inte kunnat prova dom än då bilen fortfarande inte är körbar.
Funkar inte det här för mig så blir det nog samma koncept som du kör med (fast med mina fjädrar)

Får jag bara igång min bil så det vara trevligt att ta en sväng

Mvh
Joakim
Tackar!beemern skrev:grymt projekt, har själv varit sugen på amazon eller 140 med bmw motor.
den där "wrinkle black" färgen du köpt, vart finns den att köpa?.

Men inte mycket att uppdatera, har dessvärre glömt att titta här på länge så ursäkta sen svar!
Wrinkle Black färgen köpte jag hos Bikelin.se

Mvh
Joakim
Re: Volvo Amazon -67 6cyl Turbo
Finns alla bilder från denna tråden någonstans?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.