Sida 16 av 16

Postat: ons jan 13, 2010 1:14 am
av Pzyklojan
Vad använde du dej av för bromscylinder till handbromsen ?

Postat: ons jan 13, 2010 5:55 pm
av Jockek
Pzyklojan skrev:Vad använde du dej av för bromscylinder till handbromsen ?
Girling 0,625. Finns på Sellholm.se för 696kr



Mvh
Joakim

Postat: ons jan 13, 2010 5:56 pm
av Jockek
Jaha då kommer det en till liten update här ;)
Har fortsatt att göra färdigt spakstället, borrade 3st 40mm hål per sida i spakstället idag.
Dels för att spara lite vikt (ca 50g :D) och för att få en snyggare look! :cool:
Jag är helnöjd med spakstället som det är nu, får se vad som kommer här näst.
Nu återstår endast lackering av spakstället, men får se om jag väntar några dagar med det och hoppas på att det ska bli några minusgrader mindre först :P



Här kommer några utav dagens biler i alla fall.


6st 40mm hål nyborrade!
Bild

Bild


Var tvungen att montera ihop hela spakstället för att testa, måste säga att jag vart väldigt nöjd :)
Bild

Bild





Mvh
Joakim

Postat: mån jan 25, 2010 7:58 pm
av Jockek
Så nu kommer en liten uppdatering, bättre sent än aldrig! :P
Har mekat bruksbilen, givetvis så är det alltid mer jobb en beräknat så det gick åt mer tid en planerat till den.
Men nu så, idag efter lunch började jag att tillverka min nya växelspak.
Gjorde ett skaft i 20mm rundjärn och ett handtag i 35mm rundjärn.
20mm järnet tog jag och borrade ett 12mm hål i nedre delen för att kunna sticka i bmwspaken.
Använde inte hela bmwspaken utan bara den nedre delen av den :)
Tryckte i bmwspaken i det nya 20mm skaftet och det passade som pick**.... handen i handsken ;)
Kapade sedan av 20mm järnet i lämplig längd, i detta fall 200mm. Sen tog jag och kapade till 35mm järnet
till en 100mm längd och svetsade på som ett handtag. Passade ändå på att fasa till övre delen på handtaget
för att få matchande utseende som handbromsen. Nu återstår bara att svetsa fast den nya spaken i den resterande delen
av bmwspaken, sedan svarva av svetsarna och lackering! :cool:



Här kommer några bilder från eftermiddagen:


Bild

Bild


Resterande del av bmwspaken instucken i den nya :) (av någon anledning så är bmwspaken böjd original :S)
Bild

Bild

Bild




Mvh
Joakim

Postat: tis jan 26, 2010 6:35 pm
av Jockek
Så då kommer dagens uppdatering här :)
Slipade bort svetsskarven på handtaget idag, samt massa olika små justeringar med den
resterande delen av bmw-spaken för att få rätt slaglängd på nya spaken samt rätt lutning/vinkel.
Fick dock inte med alla modifieringarna av bmw-spaken på bild! :/ (SUCK) får fixa det i veckan sen :)
Men jag kan i alla fall berätta vad jag fick göra. Som jag nämnde igår så är bmw-spaken av någon
anledning vinklad efter kulleden, det fungerade inte nu så jag fick kapa av den och svetsa på ett rakt
rundjärn av samma dimension i stället. Samt att jag förlängde nedre delen under kulleden med 20mm.
Så nu är det lagom växellägen, tycker inte om förkorta ska ju kännas att man skickar i en växel :cool:




Några bilder:


Slipat ner svetsskarven
Bild

Bild



Midifiering för kortare växellägen
Bild

20mm förlängning
Bild



Spaken testmonterad i bilen. (har ej byggt färdigt växellådstunnel osv än)
Bild

Bild






Mvh
Joakim

Postat: tor jan 28, 2010 8:34 pm
av Jockek
Då har man avverkat några timmar till i verkstan i kväll :)
Tröttnade på att ha bilen uppallad då jag fortfarande inte ha fått tummen ur att svetsa fästena.
+ att jag inte haft någon ork till det och så har det funnits roligare saker att göra ;)
Så jag och Macke slängde upp bakaxeln igen och ställde ner bilen på alla fyra igen.
Nu kunde jag äntligen montera mina nya sellholm fjädrar fram.

Så upp med bilen fram, lossa stötdämparen, lossa länkarmen från spindeln, ner med den och bort med fjädern.
Snabbt och smidigt att meka amazon! ca 5min jobb att plocka isär en sida, det gillas ;)
Hämtade dom nya fjädrarna och min nervositet började kännas av i magen, tänk om dom är förkorta!?? tänk om dom är för hårda också!??
Det visade sig att fjädrarna var förkorta... för stötdämparna (ligger löst när man hissar upp bilen), inte förkorta i höjd mot karossen.
Tvärt om, bilen blev för hög! :P Så nu fick jag ytterligare två problem, vilket är ett mer än jag hade räknat med.
Hade det visat sig att dom hade varit förkort och gjort bilen för låg så hade det gått att fixa väldigt enkelt med en distans.
Men nu när dom är förlånga i höjd men förkorta i längd... (blev det där rätt? missförstå mig rätt) så är det inte bara att kapa.
Så det tåls att fundera på en stund. Det som var väldigt positivt med fjädrarna var att hårdheten blev ganska så lagom faktist :)
+ att med dom här fjädrarna så fick framvagnen rätt geometri, länkarmarna ligger i linje med framvagnsbalken vilket dom ska göra för att väghållningen ska bli bra.

Inte mycket bilder blev det heller, kan bjuda på en bild hur den nya åkhöjden blev fram :)




Bild








Mvh
Joakim

Postat: tor feb 04, 2010 9:07 pm
av Jockek
Kommer med en liten bild uppdatering.
Har inte hänt mycket alls här sedan sist, mekarhumöret har inte varit på topp i denna snöyra!
Men ska försöka ta mig i kragen och jobba lite i morgon en stund :)

Fick hem ett paket från staterna igår med varsina värmepaket till Macke & mig från Summit racing :)
Väldigt smidiga små saker, kommer bli kalas i både min och Mackes bil :D
Aja inte mycket mer att skriva visar några bilder på värmepaketet istället...


Bild

Bild

Bild

Macke som är vänlig och håller upp värmepaktet inför foto, visar även hur litet paketet är.
Bild

Bild




Mvh
Joakim

Postat: sön feb 07, 2010 8:13 pm
av opel_johan
skit häftigt bygge!!! keep up the good work!!

Postat: tis feb 09, 2010 9:27 pm
av Jockek
opel_johan skrev:skit häftigt bygge!!! keep up the good work!!

Tackar! :) tyvärr står det lite still för tillfället.




Mvh
Joakim

Postat: tis feb 23, 2010 12:19 pm
av Jockek
Anmälde mig för skojsskull till bilsports tävling: http://www.bilsport.se/dotzridercontest/index.php

Lägg en RÖST PÅ MIG, vore vänligt :hihi:



Mvh
Joakim

Postat: ons mar 03, 2010 8:40 pm
av Grusbusen
Hej,

Vilka av sellholms fjädrar är det du använder Jockek?

Köpte ett par fram fjädrar av dom (17mm D, svarta. Såg att dina var blå) på deras rekomendation.
Monterade dom och körde en sväng men tycker de känns mjuka.
Motorn gör väl iofs. sitt men ändå...
Kör själv med kortad 240 kuggväxl. Bilstein dämpare Sellholm kniv kräng.

Snyggt bygge du driver för övrigt, kanske borde ut och glida en sväng med turbo Amazonerna i sommar :thumbright:

/Fiip

Postat: tis mar 16, 2010 8:47 pm
av Jockek
Grusbusen skrev:Hej,

Vilka av sellholms fjädrar är det du använder Jockek?

Köpte ett par fram fjädrar av dom (17mm D, svarta. Såg att dina var blå) på deras rekomendation.
Monterade dom och körde en sväng men tycker de känns mjuka.
Motorn gör väl iofs. sitt men ändå...
Kör själv med kortad 240 kuggväxl. Bilstein dämpare Sellholm kniv kräng.

Snyggt bygge du driver för övrigt, kanske borde ut och glida en sväng med turbo Amazonerna i sommar :thumbright:

/Fiip

Hejsan! :)

Jag beställde Volvo Amazon Bana Fram, artnr: a1.
Dom verkar jätte hårda, men har inte kunnat prova dom än då bilen fortfarande inte är körbar.

Funkar inte det här för mig så blir det nog samma koncept som du kör med (fast med mina fjädrar) :thumbright:

Får jag bara igång min bil så det vara trevligt att ta en sväng :)



Mvh
Joakim

Postat: fre aug 20, 2010 10:56 pm
av beemern
grymt projekt, har själv varit sugen på amazon eller 140 med bmw motor :D.

den där "wrinkle black" färgen du köpt, vart finns den att köpa?.

Postat: tor sep 09, 2010 8:24 pm
av Jockek
beemern skrev:grymt projekt, har själv varit sugen på amazon eller 140 med bmw motor :D.

den där "wrinkle black" färgen du köpt, vart finns den att köpa?.
Tackar! :) Det står väldigt still här för tillfället, händer lite i mellanåt.
Men inte mycket att uppdatera, har dessvärre glömt att titta här på länge så ursäkta sen svar!

Wrinkle Black färgen köpte jag hos Bikelin.se :)




Mvh
Joakim

Re: Volvo Amazon -67 6cyl Turbo

Postat: ons nov 06, 2013 3:51 pm
av Sten
Finns alla bilder från denna tråden någonstans?