200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Har byggt ihop en dummy bakaxel så jag kan mäta exakt bredd.
Riktigt najs blev den ;)

Mittenröret rör sig i dom yttre.
Justerar in under bilen sen punktar jag och tar isär och mäter.

Bild

Bild


Har även hittat fin axel hos Strange... men är orolig över frakten. Måste kolla upp hur mycke det kan kosta att skicka hit den.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nu behöver jag lite hjälp...

Axeln är beställd och ska vara färdigbyggd i mitten av december.
Blir en 9" med back brace, 35 splines axlar, spole, large pinion pro gear och 5/8 bult. :twisted:

Jag vet ju hur den kommer att se ut så nu har jag börjat bygga på fyrlänken lite medans jag väntar.

Hur grova rör bör jag använda till stagen?
Hur grova uniballs?
Uniballs i båda ändarna eller bussning?
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ska du typa för gatan måste du nog ha bussning i ena änden.
Annars tycker iaf. jag defenitivt uniballs i båda ändar, så det blir stadigt och justerbart ordentligt.

Tävlingsreglerna i dragracing sade minst m16 eller motsvarande tumstorlek (kommer inte ihåg mått i kroppsdelar så bra)

Tänk på att använda hö och vä gängade uniballs..

Tror rören brukar vara 32x2mm sömlöst, men kommer inte ihåg säkert..
Kolla reglerna för säkerhets skull!

Snowball har svetsändar till både tum och millimeter, samt rör. (och uniballs med förstås, om du inte köper billiga från usa)
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

j björk skrev:Ska du typa för gatan måste du nog ha bussning i ena änden.
Annars tycker iaf. jag defenitivt uniballs i båda ändar, så det blir stadigt och justerbart ordentligt.

Tävlingsreglerna i dragracing sade minst m16 eller motsvarande tumstorlek (kommer inte ihåg mått i kroppsdelar så bra)

Tänk på att använda hö och vä gängade uniballs..

Tror rören brukar vara 32x2mm sömlöst, men kommer inte ihåg säkert..
Kolla reglerna för säkerhets skull!

Snowball har svetsändar till både tum och millimeter, samt rör. (och uniballs med förstås, om du inte köper billiga från usa)

Bilen ska inte typas för gatan eller något annat.

Ok men då är jag inte helt fel ute...
Tänkte använda M20 uniballs i båda ändar för att vara på säkra sidan.

Hur är det med kvallitén på uniballs? Hur viktigt är det om man ska åka rakt fram?
Någon som kan rekomendera några uniballs som funkar fint?

Jag pratade med en kille som säljer uniballs till industrin idag och han sålde 3 kvallitéer av uniballs.
Nollglapp(som han rekomenderade till bilar), mellansort med max0.2mm glapp och sen den billigaste som bara var skit.
750, 500, 300 kostade dom.

750x8=6000 :shock:

Känns som det finns roligare grejer att lägga 6k på...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

AsLoT skrev:
j björk skrev:Ska du typa för gatan måste du nog ha bussning i ena änden.
Annars tycker iaf. jag defenitivt uniballs i båda ändar, så det blir stadigt och justerbart ordentligt.

Tävlingsreglerna i dragracing sade minst m16 eller motsvarande tumstorlek (kommer inte ihåg mått i kroppsdelar så bra)

Tänk på att använda hö och vä gängade uniballs..

Tror rören brukar vara 32x2mm sömlöst, men kommer inte ihåg säkert..
Kolla reglerna för säkerhets skull!

Snowball har svetsändar till både tum och millimeter, samt rör. (och uniballs med förstås, om du inte köper billiga från usa)

Bilen ska inte typas för gatan eller något annat.

Ok men då är jag inte helt fel ute...
Tänkte använda M20 uniballs i båda ändar för att vara på säkra sidan.

Hur är det med kvallitén på uniballs? Hur viktigt är det om man ska åka rakt fram?
Någon som kan rekomendera några uniballs som funkar fint?

Jag pratade med en kille som säljer uniballs till industrin idag och han sålde 3 kvallitéer av uniballs.
Nollglapp(som han rekomenderade till bilar), mellansort med max0.2mm glapp och sen den billigaste som bara var skit.
750, 500, 300 kostade dom.

750x8=6000 :shock:

Känns som det finns roligare grejer att lägga 6k på...
Kulleder är dyrt rent generellt.
Min far köpte nyligen just M20x1,5 kulleder till en bilbyggnad från Dione och betalade ca 1000:- styck för dessa. Grym kvalité och de känns väldigt tajta och gedigna men det kostar ju..

Ebay kanske?
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Det går sakta men säkert frammåt...
Axeln står i nån hamn i USA och väntar på att få åka båt, 10st chromemolly uniballs med tillhörande svetsändar är på väg hem också från USA och Sellholm bygger fjäderben fram...

Jag har byggt fästplattor som ska svetsas i karossen samt kapat endel.
Det blir till att svetsa dit massa förstärkningar lite överallt så ramben och allt som jag trodde var starkt är byggt i lika tjock plåt som en cola burk ungefär.
Japanerna är inte generösa direkt...


Bild

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Du skall ha fäst hålen till fyrlinken i en båge så att pinjong(hur fan stavas det)
inte ändras när man flyttar främre infästningen sen brukar man lägga fyrlink plattorna tajt mot uniballsen.Kolla på länken så ser du. Sök på googel så hittar du massor av bilder på dragracing bakvangnar. Tråkit att göra fel så det inte går att ställa in bakvangnen nu när du har en sådan fin axel och med tanke på motorvalet så lär det väll bli en del effekt och då vill det till att bakvangnen byggd efter alla konstens regler.

http://www.jerrybickel.com/rear-suspens ... ets-1.html

Frän bil :D

Mattz
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Mattz Larsson skrev:Du skall ha fäst hålen till fyrlinken i en båge så att pinjong(hur fan stavas det)
inte ändras när man flyttar främre infästningen sen brukar man lägga fyrlink plattorna tajt mot uniballsen.Kolla på länken så ser du. Sök på googel så hittar du massor av bilder på dragracing bakvangnar. Tråkit att göra fel så det inte går att ställa in bakvangnen nu när du har en sådan fin axel och med tanke på motorvalet så lär det väll bli en del effekt och då vill det till att bakvangnen byggd efter alla konstens regler.

http://www.jerrybickel.com/rear-suspens ... ets-1.html

Frän bil :D

Mattz
Ok.
Ja har sett att endel har hålen i båge. Men ja tänkte att flyttar man stagen så kan man ju justera längden på stagen lite så man behåller samma pinjong vinkel, eller?
Sen blir det bussningar mellan fästena och uniballsen.

Koperade mina infästningar från en annan bil så därför dom ser ut som dom gör.
Inte enligt konstens alla regler men ja tycker det borde funka, och så var det lätt att bygga.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

j björk skrev:Ska du typa för gatan måste du nog ha bussning i ena änden.
Annars tycker iaf. jag defenitivt uniballs i båda ändar, så det blir stadigt och justerbart ordentligt.

Tävlingsreglerna i dragracing sade minst m16 eller motsvarande tumstorlek (kommer inte ihåg mått i kroppsdelar så bra)

Tänk på att använda hö och vä gängade uniballs..

Tror rören brukar vara 32x2mm sömlöst, men kommer inte ihåg säkert..
Kolla reglerna för säkerhets skull!

Snowball har svetsändar till både tum och millimeter, samt rör. (och uniballs med förstås, om du inte köper billiga från usa)

m20 är minimum som är godkänt eller motsvarnade i tum!

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Ne nu har ja ångrat mig... Ska göra som Mattz Larsson sa och sätta hålen i en båge.
Blir till att bygga eller köpa nya fästen.

Hittat en bok nu som jag läst lite i och har fått lite mer insikt i hur det fungerar nu också. Kan vara bra att veta vad det är man bygger ;)

Någon mer än snowball som säljer 4-länk plattor i Sverige?
Är även på jakt efter dom bakre fästena som man sätter på axeln...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Daniel 850 skrev:
m20 är minimum som är godkänt eller motsvarnade i tum!

//Wigge
Är du säker på det? Isf är de ändrat, har varit som Jbjörk säger, m16 eller 5/8" tidigare, jag har inte reglerna här och kommer inte in på Sbf.se, men kolla där och bygg efter det.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Inlägg av Daniel J #43 »

"4-link
Stagändarna ska vara min. 5/8 tum eller 16 mm, med min. statisk kapacitet på 50.000 N.
Länkhuvud med 5/8 tum gänga och ½ tum hål är också tillåtet."
Taget från nuvarande SBF-reglemente.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Daniel J #43 skrev:"4-link
Stagändarna ska vara min. 5/8 tum eller 16 mm, med min. statisk kapacitet på 50.000 N.
Länkhuvud med 5/8 tum gänga och ½ tum hål är också tillåtet."
Taget från nuvarande SBF-reglemente.
Precis vad jag hade för mig att det var.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Småpillar lite i väntan på att jag ska få hem grejer till bakaxeln...

Fixade dörrsidor i alu, blev aldrig av förra året. När jag väl fick igång bilen så rörde jag inte en skruv... Brukar bli så. ;)

Bild

Byggde om ett fjäderbensstag så det passar över motorn. Ger lite styvhet till fronten och så ser det najs ut. Plattorna ska lackas svarta eller vita sen.

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nu har jag äntligen fått tag på alla delar. (förutom axeln då som fortfarande åker båt)

Bild

Chromemolly 3/4" uniballs.

Bild

Bild

Bild


Nya infästningar till karossen ist. för dom gamla.

Bild


Punktade dit en för att se hur det blir med stagen. Ser bra ut.. får kapa lite mer i balken bara. Sen blir det att stärka så mycket det går.

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Skriv svar