Vad händer i Marmanders garage?
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
bilsport?
tittet fort igjøna bilsport nr.20 2009, men kunne ikkje sjå noken reportasje..vilken side står det på?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Nu har jag köpt tidningen, det var visst nr 21. Hörde dock ryktesvägen att det skulle varit ngn bild eller text i slutet på nr 20 också.
Tycker kanske det var lite skumt skrivet intill min bild, men hoppas folk kan förstå ironin med jordfräsen.
Råkade bara nämna att allt trimmande började med när jag som åttaåring trimmade vår gamla gräsklippare med borttaget övervarvsskydd och planad topp (sandpapper på spånskiva...).
Sedan slank vi in på att jag ganska nyligen trimmat arbetskamratens jordfräsmotor, plastade och portade toppen, svetsade på kamnockarna och slipade till dom till en schysst profil
Fick göra urtag ur toppen för att få dom att inte ta i.. givetvis planad topp också
Ersa, får väl göra ett vinterbesök till norrland kanske, kanske finns någon isbil färdig tills dess? Eller så får 164:an hänga med
För mycket mygg på sommaren...
Tycker kanske det var lite skumt skrivet intill min bild, men hoppas folk kan förstå ironin med jordfräsen.
Råkade bara nämna att allt trimmande började med när jag som åttaåring trimmade vår gamla gräsklippare med borttaget övervarvsskydd och planad topp (sandpapper på spånskiva...).
Sedan slank vi in på att jag ganska nyligen trimmat arbetskamratens jordfräsmotor, plastade och portade toppen, svetsade på kamnockarna och slipade till dom till en schysst profil


Ersa, får väl göra ett vinterbesök till norrland kanske, kanske finns någon isbil färdig tills dess? Eller så får 164:an hänga med

För mycket mygg på sommaren...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
tjena. fick se volvon i en biltidning en dagen =)
jag som köpte den av brant och fixade lite smågrejer o lacka den röd igen.. o samma sak där.. min första objekt när man va 17 år så kanske inte de bästa resultatet
har faktiskt en del grejer kvar till den.. ja satte dit den grillen som sitter på nu.. den gamla va plast o inte så fin..! kul o se att den har kommit i rätt händer
// christian
jag som köpte den av brant och fixade lite smågrejer o lacka den röd igen.. o samma sak där.. min första objekt när man va 17 år så kanske inte de bästa resultatet


jo den är rejält mycke pillad på
nej ja skruva ihop den o lacka den o fick den besiktad nån gång runt -02 kanske.. sålde den -03/04 nån gång sen såg ja att den va avställd länge sen som sagt fick ja se annons på den där de stod att den skulle diesel konverteras.. då blev ja lite ledsen i ögat =P hehe
har att den del bilder på den i en pärm =)
hade faktiskt planer på turbo i den ja med då.. kollade kompen i motorn när ja hade den o den va inte så hög.. så då blev de annons ist.

nej ja skruva ihop den o lacka den o fick den besiktad nån gång runt -02 kanske.. sålde den -03/04 nån gång sen såg ja att den va avställd länge sen som sagt fick ja se annons på den där de stod att den skulle diesel konverteras.. då blev ja lite ledsen i ögat =P hehe
har att den del bilder på den i en pärm =)
hade faktiskt planer på turbo i den ja med då.. kollade kompen i motorn när ja hade den o den va inte så hög.. så då blev de annons ist.
Är det reportaget det enda Bilsport tänkt göra om din bil?marmander skrev:Nu har jag köpt tidningen, det var visst nr 21. Hörde dock ryktesvägen att det skulle varit ngn bild eller text i slutet på nr 20 också.
Tycker kanske det var lite skumt skrivet intill min bild, men hoppas folk kan förstå ironin med jordfräsen.
Råkade bara nämna att allt trimmande började med när jag som åttaåring trimmade vår gamla gräsklippare med borttaget övervarvsskydd och planad topp (sandpapper på spånskiva...).
Sedan slank vi in på att jag ganska nyligen trimmat arbetskamratens jordfräsmotor, plastade och portade toppen, svetsade på kamnockarna och slipade till dom till en schysst profilFick göra urtag ur toppen för att få dom att inte ta i.. givetvis planad topp också
![]()
Ersa, får väl göra ett vinterbesök till norrland kanske, kanske finns någon isbil färdig tills dess? Eller så får 164:an hänga med
För mycket mygg på sommaren...
Nä tacka vet jag Street&Strip dom har då vett att göra riktiga reportage av riktiga bilar!
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Sten,
Ja, det blir inte mer än så.. Är nog lite väl mycket raggarbil för bilsport
Rätt kul att få med ändå även om det hade varit roligare att ha varit med i tidningar med den andra 164:an...
Camarobygget får nog vänta lite mer än beräknat också, så något mer reportage om mina byggen lär förmodligen dröja.
Vill man se mer av volvon så är det bara att haka på någon banträff till sommarn
Ja, det blir inte mer än så.. Är nog lite väl mycket raggarbil för bilsport

Rätt kul att få med ändå även om det hade varit roligare att ha varit med i tidningar med den andra 164:an...
Camarobygget får nog vänta lite mer än beräknat också, så något mer reportage om mina byggen lär förmodligen dröja.
Vill man se mer av volvon så är det bara att haka på någon banträff till sommarn

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Bilsport har inte förstått att en bil kan vara superfrän utan massa vingar eller värsta lacken eller värsta fälgarna eller värsta....you name it.... det är därför S&S är en såååå mycket bättre tidning! Iofs så är ju Bilsport en ok tidning så jag förstår att det är kul att få ha med bilen där. Ja den förra 164 var definitivt nått över det vanliga,den borde ju ha platsat i Bilsport!marmander skrev:Sten,
Ja, det blir inte mer än så.. Är nog lite väl mycket raggarbil för bilsport
Rätt kul att få med ändå även om det hade varit roligare att ha varit med i tidningar med den andra 164:an...
Camarobygget får nog vänta lite mer än beräknat också, så något mer reportage om mina byggen lär förmodligen dröja.
Vill man se mer av volvon så är det bara att haka på någon banträff till sommarn
Ska du till Våler på "breisladd" till sommaren?
Såg dej på Mantorp den går fint synd på fästet bara.
Ska försöka få ut min till nästa sommar.
Fint garage du fått till där lite avis är man.
MVH Stellan
Ska försöka få ut min till nästa sommar.

Fint garage du fått till där lite avis är man.

MVH Stellan
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
- MasterDevil
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 249
- Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:10 pm
- Ort: Edsbyn
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ojdå, inlägg sedan oktober förra året som jag inte sett!
Tack för komplimangerna
Har inte uppdaterat något, det har mest varit renovering hemma, ny hall och nytt badrum, fixat tvättstugan etc. Måste göra damen nöjd också
Körde några varv på isen med 164:an, först gick vattenpumpspackningen, sedan havererade bakaxeln.
Håller på att klura ut hur jag skall göra för att få till en billig och smidig, men ändå bra bakvagn till den nya bakaxeln.
Lutar åt en trelänk baserad på förstärkta 240-bärarmar (har redan ledlager och delrinbussningar i dom). Antagligen blir det förstärkning och nedflyttning av främre infästningen för bärarmarna.
Om allt går som det skall så verkar som man skall bli far till hösten också, så lite panik har man allt med att få byggt ut garaget före dess...
*edit* Ersa, vi skrev nog samtidigt, trodde jag hade några bilder på volvon med isdäcken, hittade bara en dålig tagen med mobilen i mörker.
Lägger upp lite bilder och filmklipp på min egenkonstruerade vedmaskin också.
164:an i vintermörkret

Lite tyngd i skuffen gör gott för fästet och ett reservblock är aldrig fel heller

Firmajobb; Har byggt insug, tryckrör, moddat IC och gjort kylrör till en super 7 i veckan som gått.


Och sist men inte minst ett par filmklipp på vedmaskinen, en från i somras när den inte var helt färdig, men ändå väl fungerande.

En demo utan virke, men utvecklad med falluckor för att sista biten skall ramla ned kontrollerat, samt en fjärrstyrd fyrklyv och lite färg på maskinen.

Vedmaskinsinfo:
tryckkraft 10ton vid 260bar
kolvhastighet 60cm, 3sek tryck och 1,5sek retur.
Teoretisk kapacitet:
50cm vedlängd och 30cm diameter stock =14 "fastkubikmeter"/timma
vid kontinuerlig matning och problemfri drift, dvs ca det dubbla i stjälpt mått.
30cm vedlängd och 10cm diameter stock = 1,2 "fastkubikmeter"/timma ca. 2,5m3 stjälpt ved alltså.
Tack för komplimangerna

Har inte uppdaterat något, det har mest varit renovering hemma, ny hall och nytt badrum, fixat tvättstugan etc. Måste göra damen nöjd också

Körde några varv på isen med 164:an, först gick vattenpumpspackningen, sedan havererade bakaxeln.
Håller på att klura ut hur jag skall göra för att få till en billig och smidig, men ändå bra bakvagn till den nya bakaxeln.
Lutar åt en trelänk baserad på förstärkta 240-bärarmar (har redan ledlager och delrinbussningar i dom). Antagligen blir det förstärkning och nedflyttning av främre infästningen för bärarmarna.
Om allt går som det skall så verkar som man skall bli far till hösten också, så lite panik har man allt med att få byggt ut garaget före dess...
*edit* Ersa, vi skrev nog samtidigt, trodde jag hade några bilder på volvon med isdäcken, hittade bara en dålig tagen med mobilen i mörker.
Lägger upp lite bilder och filmklipp på min egenkonstruerade vedmaskin också.
164:an i vintermörkret

Lite tyngd i skuffen gör gott för fästet och ett reservblock är aldrig fel heller


Firmajobb; Har byggt insug, tryckrör, moddat IC och gjort kylrör till en super 7 i veckan som gått.


Och sist men inte minst ett par filmklipp på vedmaskinen, en från i somras när den inte var helt färdig, men ändå väl fungerande.

En demo utan virke, men utvecklad med falluckor för att sista biten skall ramla ned kontrollerat, samt en fjärrstyrd fyrklyv och lite färg på maskinen.

Vedmaskinsinfo:
tryckkraft 10ton vid 260bar
kolvhastighet 60cm, 3sek tryck och 1,5sek retur.
Teoretisk kapacitet:
50cm vedlängd och 30cm diameter stock =14 "fastkubikmeter"/timma
vid kontinuerlig matning och problemfri drift, dvs ca det dubbla i stjälpt mått.
30cm vedlängd och 10cm diameter stock = 1,2 "fastkubikmeter"/timma ca. 2,5m3 stjälpt ved alltså.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon