"Mickes MC/BIL byter skepnad"
Ja, man kan ju inte säga annat än att man blir jäkligt imponerad över dina konstruktioner.
Hur gör du, tänker du igenom hela projektet i förväg och gör ritningar och grejer?
Det känns som det blir lite för avancerat för att bara ha en ungefärlig bild i huvudet, och hitta på allteftersom..

Hur gör du, tänker du igenom hela projektet i förväg och gör ritningar och grejer?
Det känns som det blir lite för avancerat för att bara ha en ungefärlig bild i huvudet, och hitta på allteftersom..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tjenare! Stämmer bra det. Jag gör mycket scala ritningar och skisser som jag försöker att följa så exakt som jag kan. Det är mycket enklare att få en helhet när det blir ganska komplexa lösningar med många komponenter som ska passa ihop. Alla geometrier räknar jag ut med tanke på chassi roll, roll centra, CG, camber kompensation, caster, toe rörelser, bump, samt gör simuleringar på geometrin vid bump och roll för att få fram jacking krafter när hjulen rör sig och chassit rollar vid kurvtagning. Riktigt kul. Då är det betydligt lättare att bygga rätt från början utan att behöva försöka förstå varför bilen beteer sig konstigt och okonsekvent efter allt sitter på bilen. Jag tycker det är intressat att förstå varför bilen gör som den gör. Och sen avskyr jag att göra om saker som "är klara"
.
Men nu är dags för en MILSTOLPE i bygget!! DEN STÅR PÅ EGNAHJUL!!!!!!!!
Snacka om att detta har jag verkligen väntat på!
Grymt kul att rulla ut det på egna nypålagda R-däck.
Bakfjädrarna verkar matcha vikten hyffsat också!
Den ser otroligt bred ut över baken, men den är exakt lika bred fram som bak: 210cm.
Rörupphängningen av de fd. framskärmarna kommer att kapas bort och ersättas av något annat.
Jag kommer att göra en minimalistisk karossdetalj över bakdelen såsmåningom, det är fortfarande på skisstadiet.
Så här ser det ut.

Men nu är dags för en MILSTOLPE i bygget!! DEN STÅR PÅ EGNAHJUL!!!!!!!!
Snacka om att detta har jag verkligen väntat på!

Bakfjädrarna verkar matcha vikten hyffsat också!
Den ser otroligt bred ut över baken, men den är exakt lika bred fram som bak: 210cm.
Rörupphängningen av de fd. framskärmarna kommer att kapas bort och ersättas av något annat.
Jag kommer att göra en minimalistisk karossdetalj över bakdelen såsmåningom, det är fortfarande på skisstadiet.

Så här ser det ut.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Sävar Turbo Racing
-
- Forumsberoende
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
Tjenare! Tackar tackar!
Har pulat på lite nu under veckan för att komma lite närmare SFRO byggbes 1.
Det är bakbromsarna som har varit fokus just nu.
Grejorna är baserade på Honda CBR 900 RR frambromsar.
Skivorna flytande och är 300mm. Bromsoken är 4-kolvs aluminiumok.
Skivorna har jag moddat något genom att frästa om centrumhålet, samt byta bult delning för att passa inre drivknutens bultdelning. Sen har jag fräst några 7mm distanshylsor som är distans mellan drivknut och skiva.
Sen skulle oken dit. Jag tog två stycken T6 alu stycken och fräste fram två adapter klossar som skruvas fast på sidorna av diffvaggan. Blev kanske lite i överkant tilltaget
, men man vill ju vara säker på att så viktiga grejor är stabila.
Så här ser det ut.

Har pulat på lite nu under veckan för att komma lite närmare SFRO byggbes 1.
Det är bakbromsarna som har varit fokus just nu.
Grejorna är baserade på Honda CBR 900 RR frambromsar.
Skivorna flytande och är 300mm. Bromsoken är 4-kolvs aluminiumok.
Skivorna har jag moddat något genom att frästa om centrumhålet, samt byta bult delning för att passa inre drivknutens bultdelning. Sen har jag fräst några 7mm distanshylsor som är distans mellan drivknut och skiva.
Sen skulle oken dit. Jag tog två stycken T6 alu stycken och fräste fram två adapter klossar som skruvas fast på sidorna av diffvaggan. Blev kanske lite i överkant tilltaget

Så här ser det ut.

MVH/ Micke Fredriksson
Ah, jag tänkte först att bromsarna skulle sitta ute vid däcken när jag försökte förstå vad jag såg på de första bilderna i inlägget.. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö 

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Hmm, riktigt avancerade lösningar och proffsigt utfört
När jag såg bilen med nya karossen så slog det mej en sak. Det ser ju faktiskt ut som en hypermodern 30-tals racer.
Fan va läckert det även hadde varit med en aluminiumkaross typ 30/40-tal med det där chassit.
Kanske två kostymer till samma innehåll
Vilka grymma vägegenskaper den lär få. Rena F1 teknologin
. Lär ju inte va något som matchar den där på gatan, oavsett märke och modell 

När jag såg bilen med nya karossen så slog det mej en sak. Det ser ju faktiskt ut som en hypermodern 30-tals racer.
Fan va läckert det även hadde varit med en aluminiumkaross typ 30/40-tal med det där chassit.
Kanske två kostymer till samma innehåll
Vilka grymma vägegenskaper den lär få. Rena F1 teknologin

No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Tackar tackar allesammans!!robban skrev:vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö
Vinklarna på drivaxlarna blir inte mer än på en vanlig standardbil som har blivit sänkt. Det ser betydligt mer ut på bilderna. Men eftersom drivaxlarna är drygt 200mm längre per sida, blir det ca 100mm offcenter. Förhoppningsvis kommer det inte att bli några problem.

MVH/ Micke Fredriksson