"Mickes MC/BIL byter skepnad"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag älskar då saker spårar ut, samt då fin tillverkning tvingas fram :D
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Då var det dags för lite nya bilder!!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja, man kan ju inte säga annat än att man blir jäkligt imponerad över dina konstruktioner. :o

Hur gör du, tänker du igenom hela projektet i förväg och gör ritningar och grejer?

Det känns som det blir lite för avancerat för att bara ha en ungefärlig bild i huvudet, och hitta på allteftersom..
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Stämmer bra det. Jag gör mycket scala ritningar och skisser som jag försöker att följa så exakt som jag kan. Det är mycket enklare att få en helhet när det blir ganska komplexa lösningar med många komponenter som ska passa ihop. Alla geometrier räknar jag ut med tanke på chassi roll, roll centra, CG, camber kompensation, caster, toe rörelser, bump, samt gör simuleringar på geometrin vid bump och roll för att få fram jacking krafter när hjulen rör sig och chassit rollar vid kurvtagning. Riktigt kul. Då är det betydligt lättare att bygga rätt från början utan att behöva försöka förstå varför bilen beteer sig konstigt och okonsekvent efter allt sitter på bilen. Jag tycker det är intressat att förstå varför bilen gör som den gör. Och sen avskyr jag att göra om saker som "är klara" :) .

Men nu är dags för en MILSTOLPE i bygget!! DEN STÅR PÅ EGNAHJUL!!!!!!!!
Snacka om att detta har jag verkligen väntat på! :D Grymt kul att rulla ut det på egna nypålagda R-däck.
Bakfjädrarna verkar matcha vikten hyffsat också!
Den ser otroligt bred ut över baken, men den är exakt lika bred fram som bak: 210cm.
Rörupphängningen av de fd. framskärmarna kommer att kapas bort och ersättas av något annat.
Jag kommer att göra en minimalistisk karossdetalj över bakdelen såsmåningom, det är fortfarande på skisstadiet. :)

Så här ser det ut.

Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ser ju kanon ut de där! 8)
tycker de skulle passa me att ha en kåpa ungefär som bakdelen på en skalbagge där bak om det går få till utan att ha något "veck"?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

härligt!! jag kanske kommer på en liten påhälsning och synar arbetet :D
Bild
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

den bakvagnen var inte lik nånting jag sett tidigare, snyggt!
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
Ort: Umeå

Inlägg av Nicke Lindgren »

mrabarth skrev:.. men nu är dags.. den står på egna hjul
Nahays ! :thumbs up:
Lutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: mån sep 11, 2006 3:42 pm

Inlägg av Lutte »

Gillar skarpt detaljarbetet du utför.
samt att jag älskar dina svetfogar, dom ser grymt porriga ut. sitter själv och lär mig tig'a men föredrar mig'en.

din bakvagn ser lagom porrig ut faktiskt. gillar din "formel 1" teknik med stötstänger till dämparna. lagom låg ofjädrar vikt där!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Tackar tackar!
Har pulat på lite nu under veckan för att komma lite närmare SFRO byggbes 1.
Det är bakbromsarna som har varit fokus just nu.
Grejorna är baserade på Honda CBR 900 RR frambromsar.
Skivorna flytande och är 300mm. Bromsoken är 4-kolvs aluminiumok.
Skivorna har jag moddat något genom att frästa om centrumhålet, samt byta bult delning för att passa inre drivknutens bultdelning. Sen har jag fräst några 7mm distanshylsor som är distans mellan drivknut och skiva.
Sen skulle oken dit. Jag tog två stycken T6 alu stycken och fräste fram två adapter klossar som skruvas fast på sidorna av diffvaggan. Blev kanske lite i överkant tilltaget :D , men man vill ju vara säker på att så viktiga grejor är stabila. :up:

Så här ser det ut.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

snacka om att det är ögon porr det dära :shock: nu längtar man efter film å att få se den på gatan :) hoppas den går igenom besiktningen osv :)
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ah, jag tänkte först att bromsarna skulle sitta ute vid däcken när jag försökte förstå vad jag såg på de första bilderna i inlägget.. :doh:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Hmm, riktigt avancerade lösningar och proffsigt utfört :)


När jag såg bilen med nya karossen så slog det mej en sak. Det ser ju faktiskt ut som en hypermodern 30-tals racer.

Fan va läckert det även hadde varit med en aluminiumkaross typ 30/40-tal med det där chassit.

Kanske två kostymer till samma innehåll:wink:



Vilka grymma vägegenskaper den lär få. Rena F1 teknologin :wink: . Lär ju inte va något som matchar den där på gatan, oavsett märke och modell :shock:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

robban skrev:vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö :)
Tackar tackar allesammans!!
Vinklarna på drivaxlarna blir inte mer än på en vanlig standardbil som har blivit sänkt. Det ser betydligt mer ut på bilderna. Men eftersom drivaxlarna är drygt 200mm längre per sida, blir det ca 100mm offcenter. Förhoppningsvis kommer det inte att bli några problem. :wink:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar