Sida 16 av 19

Postat: fre feb 23, 2007 12:49 pm
av peppe
Jag älskar då saker spårar ut, samt då fin tillverkning tvingas fram :D

Postat: lör mar 10, 2007 11:42 am
av mrabarth
Då var det dags för lite nya bilder!!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: lör mar 10, 2007 3:00 pm
av j björk
Ja, man kan ju inte säga annat än att man blir jäkligt imponerad över dina konstruktioner. :o

Hur gör du, tänker du igenom hela projektet i förväg och gör ritningar och grejer?

Det känns som det blir lite för avancerat för att bara ha en ungefärlig bild i huvudet, och hitta på allteftersom..

Postat: sön mar 18, 2007 10:34 pm
av mrabarth
Tjenare! Stämmer bra det. Jag gör mycket scala ritningar och skisser som jag försöker att följa så exakt som jag kan. Det är mycket enklare att få en helhet när det blir ganska komplexa lösningar med många komponenter som ska passa ihop. Alla geometrier räknar jag ut med tanke på chassi roll, roll centra, CG, camber kompensation, caster, toe rörelser, bump, samt gör simuleringar på geometrin vid bump och roll för att få fram jacking krafter när hjulen rör sig och chassit rollar vid kurvtagning. Riktigt kul. Då är det betydligt lättare att bygga rätt från början utan att behöva försöka förstå varför bilen beteer sig konstigt och okonsekvent efter allt sitter på bilen. Jag tycker det är intressat att förstå varför bilen gör som den gör. Och sen avskyr jag att göra om saker som "är klara" :) .

Men nu är dags för en MILSTOLPE i bygget!! DEN STÅR PÅ EGNAHJUL!!!!!!!!
Snacka om att detta har jag verkligen väntat på! :D Grymt kul att rulla ut det på egna nypålagda R-däck.
Bakfjädrarna verkar matcha vikten hyffsat också!
Den ser otroligt bred ut över baken, men den är exakt lika bred fram som bak: 210cm.
Rörupphängningen av de fd. framskärmarna kommer att kapas bort och ersättas av något annat.
Jag kommer att göra en minimalistisk karossdetalj över bakdelen såsmåningom, det är fortfarande på skisstadiet. :)

Så här ser det ut.

Bild
Bild
Bild

Postat: mån mar 19, 2007 5:54 am
av larsat
ser ju kanon ut de där! 8)
tycker de skulle passa me att ha en kåpa ungefär som bakdelen på en skalbagge där bak om det går få till utan att ha något "veck"?

Postat: mån mar 19, 2007 6:59 am
av Jonas Ohlsson
härligt!! jag kanske kommer på en liten påhälsning och synar arbetet :D

Postat: mån mar 19, 2007 5:03 pm
av Jimmy Nilsson
den bakvagnen var inte lik nånting jag sett tidigare, snyggt!

Postat: tis mar 20, 2007 12:41 am
av Nicke Lindgren
mrabarth skrev:.. men nu är dags.. den står på egna hjul
Nahays ! :thumbs up:

Postat: tis mar 20, 2007 6:37 am
av Lutte
Gillar skarpt detaljarbetet du utför.
samt att jag älskar dina svetfogar, dom ser grymt porriga ut. sitter själv och lär mig tig'a men föredrar mig'en.

din bakvagn ser lagom porrig ut faktiskt. gillar din "formel 1" teknik med stötstänger till dämparna. lagom låg ofjädrar vikt där!

Postat: tor apr 05, 2007 7:57 pm
av mrabarth
Tjenare! Tackar tackar!
Har pulat på lite nu under veckan för att komma lite närmare SFRO byggbes 1.
Det är bakbromsarna som har varit fokus just nu.
Grejorna är baserade på Honda CBR 900 RR frambromsar.
Skivorna flytande och är 300mm. Bromsoken är 4-kolvs aluminiumok.
Skivorna har jag moddat något genom att frästa om centrumhålet, samt byta bult delning för att passa inre drivknutens bultdelning. Sen har jag fräst några 7mm distanshylsor som är distans mellan drivknut och skiva.
Sen skulle oken dit. Jag tog två stycken T6 alu stycken och fräste fram två adapter klossar som skruvas fast på sidorna av diffvaggan. Blev kanske lite i överkant tilltaget :D , men man vill ju vara säker på att så viktiga grejor är stabila. :up:

Så här ser det ut.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tor apr 05, 2007 8:15 pm
av SnoWFreaK
snacka om att det är ögon porr det dära :shock: nu längtar man efter film å att få se den på gatan :) hoppas den går igenom besiktningen osv :)

Postat: tor apr 05, 2007 9:18 pm
av mattias
Ah, jag tänkte först att bromsarna skulle sitta ute vid däcken när jag försökte förstå vad jag såg på de första bilderna i inlägget.. :doh:

Postat: fre apr 06, 2007 2:47 am
av robban
vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö :)

Postat: fre apr 06, 2007 7:15 am
av Driddler
Hmm, riktigt avancerade lösningar och proffsigt utfört :)


När jag såg bilen med nya karossen så slog det mej en sak. Det ser ju faktiskt ut som en hypermodern 30-tals racer.

Fan va läckert det även hadde varit med en aluminiumkaross typ 30/40-tal med det där chassit.

Kanske två kostymer till samma innehåll:wink:



Vilka grymma vägegenskaper den lär få. Rena F1 teknologin :wink: . Lär ju inte va något som matchar den där på gatan, oavsett märke och modell :shock:

Postat: fre apr 06, 2007 8:58 am
av mrabarth
robban skrev:vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö :)
Tackar tackar allesammans!!
Vinklarna på drivaxlarna blir inte mer än på en vanlig standardbil som har blivit sänkt. Det ser betydligt mer ut på bilderna. Men eftersom drivaxlarna är drygt 200mm längre per sida, blir det ca 100mm offcenter. Förhoppningsvis kommer det inte att bli några problem. :wink: