B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Intressant, Jarmos topp har 33cfm lägre max flöde med bara 2hk lägre max effekt, och ligger bra till i medel effekt också.

Bra gjort Jarmo!

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende

Inlägg av Mattias J »

riktigt kul att se resultaten. detta gjorde ni för jäkla bra killar :thumbright:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Nästa tävling är väl B230? :)
Då tycker jag ni ska ha en original som jämförelse :thumbright:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

norrback skrev:Intressant, Jarmos topp har 33cfm lägre max flöde med bara 2hk lägre max effekt, och ligger bra till i medel effekt också.

Bra gjort Jarmo!

/Andre'
Håller med,vad säger pipemax om det? :D Här jagas det cfm hit å fjärdepulser dit :D
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Ja jag får tacka så mycket för denna utomordentligt trevliga och välplanerade tävling. Allt flöt på bra och kaffebryggaren puttrade konstant!

Tyvärr gick det väl inte riktigt som planerat för min del, men det gör inte så mycket. Jag visste att det var några riktiga rävar inom B20-trimning jag skulle möta så det var bara att gilla läget. Jag är nöjd med resultatet och även om man skulle kunna klämma ur några hästar till med finlir så hade det kostat flera timmar av justerande och det var vi alla överens om att det inte var meningen med denna tävlingen.

Det var intressant att se hur olika topparna var portade och hur det tydligt syntes i flödestestet. Att resultaten i bromsningen blev så lika beror nog till stor del på kringutrustningen och mest då förgasarna som stod för en markant restriktion. Detta mättes upp på min och Erlands topp efter tävlingens avslut som en summering utav tävlingen. Jag minns inte exakt resultatet, men det kunde göras en tydlig koppling mellan effekt och flöde när man flödade toppen med insug och förgasare monterade.

Det fanns önskemål om en djupare redovisning av specifikation på respektive topp, samt hur man resonerat när man format sin kanal.
Vad säger ni andra deltagare om det?
Senast redigerad av Pacman den sön okt 24, 2010 9:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Linkansg1 skrev:
norrback skrev:Intressant, Jarmos topp har 33cfm lägre max flöde med bara 2hk lägre max effekt, och ligger bra till i medel effekt också.

Bra gjort Jarmo!

/Andre'
Håller med,vad säger pipemax om det? :D Här jagas det cfm hit å fjärdepulser dit :D

Finns på s.13 I denna tråd.

Det krävs 175cfm vid 75 ATDC vilket är ungefär vid 90% av maxlyftet. Jarmos topp flödar precis så det räcker till. Men som sagt det är mycket annat än flödet som gör effekten.

Det som nu skulle vara intressant är att alla skulle skriva ut hur stor portens minsta ställe är i respective topp.

Maxvrid / deltagare är också intressant.

/Andre'
Senast redigerad av norrback den sön okt 24, 2010 9:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

den toppen passade väl helt enkelt in bäst med resten av motorn.
vilka varvtal var det?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jarmos topp var fin, men Christer var en fin underhuggare också, inte med i toppstriden med max/medel flöde men ger god kamp om effekten. :thumbright:

Tror ni man känner skillnad i bilen mellan de i topp 5 ? Repeterbarheten på svepen och sånt är förstås avgörande om man ska se någon skillnad på papperet också. Eftersom det var så jämnt i effekt bland de främsta så måste insug/förgasare bestämt en del.

Otroligt lärorikt för alla inblandade kan jag tro! :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Bra gjort Jarmo!

/Andre'

Tackar :D

Nu tycker jag lite synd när jag klantskalle svarvade insugsventiler mindre (43.4mm) än vad var meningen och när vi fräste toppen och mätade att måste ta 2cc mer men orkade inte..väntade inte att det går så bra.
Hade 39mm ingång i toppen mot insugets 41mm men det gör väl ingenting..tycker att 39mm räcker bra, ville inte förstora toppen bara för tävlingens skull, någon som vill köpa toppen? Så behöver inte skicka tillbaka till Finland..

Som jag har sagt, flow is almost nothing, velocity makes everything.. :hihi:

Jag använde inte flödesbänk när jag gjorde toppen, men om det flödade 182cfm, så det hade varit i minsta dia ca. 280 fps i flödesbänk..
Senast redigerad av Jarmo Y den sön okt 24, 2010 10:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
thosan
Lite mer laddtryck

Inlägg av thosan »

det skulle vara intressant att se diagram på hur effekten ligger på olika varvtal och vrid
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag låg konsekvent lågt på alla värden :hihi:
då stämmde mina beräkningar exakt i både praktik och teori.

mitt mål var ju som tidigare nämnt inte att jaga toppplacering, ser det enbart som ett tillfälle å lära mej och träffa nytt folk...

som tur är så är jag aldrig med å bygger motorer som har restiktioner, därför jag alltid söker mer/bredare effekt genom att "fuska" fram effekt med kamaxel och turbovalet istället :thumbright:

hamnade i en diskussion på träffen om vikten av att välja rätt turbo för denna motorn, men va inte så många andra som hängde med i just den diskussionen ´ :hihi:
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Turbovalet är ju viktigt för alla motorer.
De flesta motorer som byggs av motortrimmare byggs för ett visst reglemente med styrda ramar, och oftast är även laddtryck styrt då, t.ex med en restriktor på turbon eller pop-off ventil på insuget. Då kan man inte kompensera genom att höja laddtrycket lite till längre, utan alla motorer i den klassen kör på lika villkor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

Pacman skrev:Turbovalet är ju viktigt för alla motorer.
De flesta motorer som byggs av motortrimmare byggs för ett visst reglemente med styrda ramar, och oftast är även laddtryck styrt då, t.ex med en restriktor på turbon eller pop-off ventil på insuget. Då kan man inte kompensera genom att höja laddtrycket lite till längre, utan alla motorer i den klassen kör på lika villkor.
jovisst är det väll så , som tur är så lär jag nog aldrig börja bygga sånna motorer.... :hihi:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

denna tävling visar ju inte vem som är bäst utan vilken typ av topp som fungerar på denna setup.

Antar att om man skulle hängt på 50mm eller 55mm förgasare så skulle Jarmons lömna efter rejält mot erland, göran och stefan, kankse andra också. För då skulle inte deras totala flöde med förgasare och insug sjunka. Och Jarmos skulle inte stiga, för det är knappast mycket lägre med förgasare än utan.

Provade ni flöda dom topparna med mycket flöde med insug och förgasare?

/Andre'
power
Göran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Göran »

Ja vi flödade Erlands och Pacmans toppar med förgasare, Erlands topp tappade ca 13% och Pacmans ca 8%. Ska försöka att lägga ut en skärm dumpning med några effekt kurvor så är blir lättare att för klara, de du är inne på.

// Göran
Skriv svar