Sida 16 av 21
Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp
Postat: mån aug 26, 2013 10:20 pm
av Erland Cox
Är det inte launchsystemet som gör att det blir en massa svängningsproblem?
Det låter inte nyttigt för motorn när turbobilarna stagear.
Erland
Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp
Postat: tis aug 27, 2013 7:12 am
av Mikael S
Går jäkligt fint!!
Re: Competion DT/A Monte Carlo 890whp
Postat: tor aug 29, 2013 7:08 am
av RoGGaH
Tacka så mycket för alla glädjande kommentarer
Ja den börjar gå fint nu.
Vi varvar 9500rpm,
Men denna gång lossna inte bulten utan svängdämparen rucka upp sig i hålet så den börja vobbla.
Känns som de måste varit för dåligt material i den.
Ja de är säkert inte nyttigt alls med launchen men de finns inte så mycket att välja på.
Man får panga på rätt rejält också för att den ska orka iväg med lill motorn

Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: tor aug 29, 2013 12:31 pm
av Kjelle
Verkar vara ett välkänt problem med lossnade skruvar... även om inte detta var problemet just nu
" Twelve 12 mm x 1.25 pitch, special flywheel bolts are
required to clamp the flywheel to the crankshaft at these
high power levels. The crank to flywheel interface in a high
powered 4 cylinder engine is very critical. The use of high
quality flywheel bolts is highly recommended. GM racing
has worked with A-1 Fastener Co. to design a high quality
bolt for this application. The GM racing part number for
these bolts is XGH677. (Fig. 104)" Kopierat från Ecotec trimmarboken, finns nog en del tips i den som är användbara.
Grattis till bra fart på bilen!

Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: tor aug 29, 2013 2:11 pm
av Toffe
Fränt, har ni bytt utväxling till denna tävling? tyckte den lätt så mycket elakare och mer växlande?
På våran motor sitter "dampern" på pressad! annars lossnar dem
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: tor aug 29, 2013 3:24 pm
av Tommy Luhr
Det är ju jävligt fränt detta:) Låter som det stämmer bra ute på banan:)
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: tor aug 29, 2013 3:52 pm
av RoGGaH
Ja verkar bli ordentliga svängningar i veven.
Såna svänghjulsbultar har vi. Men de har aldrig varit nått problem med original
bulltarna heller men de sitter m12 original på dem.
ja finns mycket nyttigt i den
Nä samma utväxling.
Ja vi får nog göra nått sånt vi å.
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: mån dec 09, 2013 3:01 pm
av RoGGaH
Nu har det börja trilla in lite grejer till den nya motorn för nästa säsong.
Blir fortfarande en 2L S14 i grunden.

Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: tor dec 12, 2013 10:18 am
av Ante Karlsson
Fina grejer!!
vad är det för tillverkare?
/Ante
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: tor dec 12, 2013 1:10 pm
av RoGGaH
R&R vevstakar och Kotwica vev
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh
Postat: ons apr 16, 2014 10:04 am
av RoGGaH
Nu har de varit stilla ett tag igen.
Vi har jobbat för att få fram ett Billet block i vinter och därför ar det inte hänt så mycket annat med den.
Och nu börjar det bli klart!
Med stor hjälp av Åreproduktion speciellt Tomas, Niklas och Mattias där,
har vi fått fram ett block.
Vi är väldigt glad att de vill supporta oss i vår satsningen för att bli en av de snabbaste 4-cyl bilarna i Europa.
Men vi har en lång väg dit men de här är ett stort steg i rätt riktning.

Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
Postat: ons apr 16, 2014 3:58 pm
av schwitzer
Nästan så man blir lite tårögd när man ser ett sådant här billet block, måste ju bli otroligt mycket stabilare. Mycket fränt! // Kristian
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
Postat: ons apr 16, 2014 4:56 pm
av EKR
vad är kompressionsförhållandet kommer så småningom att bli? Min är en 2,0 liters sugmotor men gjutjärn komprimering är 12,5:1, redan i början av 80-talet bmw f1 turbobilar som körs i början av 80-1500hk med 1,5 liter, och BMW GTP 1200hk i kvalet trim från 2,0 båda var gjutjärnsblocket . och snabbaste GT bil på det!
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
Postat: ons apr 16, 2014 5:21 pm
av Jens Gustavsson
härligt att se att ni hård satsar!
det ser lite tungt ut men det är ju inga problem i comp då man tynger ned ändå och bättre att lägga vikten där det gör nytta än en bly tacka
mvh jens
Re: Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
Postat: ons apr 16, 2014 6:04 pm
av Jouni
Blocket väger ca 40 kg. Vet inte vad ett orginal väger men Kan nog inte vara mycket lättare.