Sida 16 av 16

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: fre aug 26, 2011 8:54 am
av Kadett4wd
bromspapper Borg Warner 475 Billet VS 'batmowheel' 75mm
I samma turbo, enda modden är impellern.

Bild

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: lör aug 27, 2011 8:34 pm
av Pacman
Behandlade vi inte detta på sidan 4?

Sen en fortsättning...är det bara jag som undrar varför man gör jämförande effekttester på turboaggregat med en dieselmotor?
Hur mycket luftöverskott?
Vilka avgastemperaturer?
Vilka K-värden i avgaserna?
Vilket bränsle?
Är alla de sakerna exakt likadana i ovan jämförelsebromsning?
Bara en så enkel sak som bränsle....diesel som bränsle är ett väldigt dåligt styrt bränsle och kan innehålla allt möjligt. Det finns inte alls samma bestämmelser för vad diesel är som handelsnamn jämfört med t.ex bensin. Olika typer och märken på diesel kan ha helt olika energivärde och ge helt olika effekt i samma motor. Det kan skilja på samma bränsle mellan olika batcher med beroende på hur noggrann tillverkaren varit.
Vi är så vana vid att bensin ser nästan likadan ut i hela världen. Det är inte speciellt mkt som skiljer, och skiljer det så måste man deklarera det tydligt, t.ex med olika handelsnamn som Premium och Medium, eller oktantal.
Diesel är diesel! Brännolja. Den kan vara vit, gul, grön, brun eller svart. Den kallas för.....diesel.

Många åkare och budfirmor har kommit på att den nya miljödieseln som finns på pumparna idag är avsevärt sämre än t.ex den som bönderna kör på. Tankar man utan kvitto hos en bonde så märker man tydligt hur bilen går bättre, känns starkare och drar mindre. Diesel är diesel, men ändå inte.

Jag körde en sommar med begagnad fritösolja i en VW Golf TD mekanisk förkammardiesel. Det var lite tekniska trösklar innan det gick felfritt, men sen rullade det på. Efter några 100 mil började kopplingen slira på 4an och 5an och jag tänkte att den var slut. Körde lite försiktigare och struntade i det.
När mitt experiment var över (mitt förråd av matolja tog slut) så började jag tanka vanlig diesel på pump igen. Då började kopplingen ta ordentligt på 4an och 5an igen. Mig veterligen lagar inte en slirande koppling sig själv, så jag tolkade det som att energivärdet på matoljan var högre än dieseln.

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: lör aug 27, 2011 8:47 pm
av Kadett4wd
jag vet inte.. tyckte det var tvivel om bromspappren.
Kanske postade jag samma.. *S*

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: lör aug 27, 2011 8:51 pm
av Pacman
Editerade mitt inlägg med en liten monolog ;)

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: sön aug 28, 2011 7:34 am
av quattro
När mitt experiment var över (mitt förråd av matolja tog slut) så började jag tanka vanlig diesel på pump igen. Då började kopplingen ta ordentligt på 4an och 5an igen. Mig veterligen lagar inte en slirande koppling sig själv, så jag tolkade det som att energivärdet på matoljan var högre än dieseln.

Det kanske läckte ut lite frityrolja på lamellen?? :hihi: Som sen tvättades bort av dieselläck.
Utan att veta tror jag knappast det kan vara högre energivärde i frityrolja än i diesel. Då skulle åkarna vilja köra långtradarna på det.
Göran

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: ons aug 31, 2011 9:16 pm
av A.Jönsson
Har kört förkammardieseln på 50% frityrolja (blandade växtoljor) med bra resultat, svårt att säga något om energin och effekten med någon vinst/förlust.
Man skulle kört i rullande landsväg med lite avgastempar o grejor.

Viskositeten blir fetare och lite tjockare med inblandning.

Experterna säger att växtoljan fungerar utmärkt som smörjmedel, känns lite bättre än den "torra" svenska mk1 miljödieseln..

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: sön sep 04, 2011 4:01 pm
av Kadett4wd
LG skrev:
Kadett4wd skrev:Kände och klämde på en EFR turbo igår..
Spontant känns det som en riktigt genomarbetad turbo med mycket hög kvalitet.
Jag vet inte modellen,, men LG vet vilken det är.
Ska sitta på en volvo 5a som en kille här i Ludvika bygger.
Ska bli kul å se hur registret blir att se ut, jag har portat toppen på maskinen.
Det är en 6258. Ska bli intressant att höra hur den funkar sen .

Var precis ute och provkörde volvon... vilket jäkla register!!!!
positivt ladd redan vid ~2000rpm om inte tidigare.
testade sedan 2800rpm och tryckte på bromsen på 5an,,, tjipp tjopp,, spool!!!
han laddade 1.5bar och det var på direkten.
Sen höll den ut bra ända till varvstopp, 7600rpm.
Sällan 5cyl maskiner får sån härligt bottendrag som den här fick... riktigt kul!!
tyvärr inget effektvärde ännu, killen hade bara fått den mappad på gatan.

Re: BorgWarner EFR turbo

Postat: lör sep 22, 2012 3:48 pm
av j björk
Lyfter en gammal tråd.
Någon med mer erfarenheter av efr turbos?

Lite sugen på ett par 7670, men det verkar svårt att få tag i.
Stod 3-6 mån. leveranstid på något ställe.