Sida 16 av 47

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: sön feb 10, 2013 5:55 pm
av Mattias-M
många fiffiga lösningar och som du själv skrev om insuget, väldigt diskreta grejer !

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: sön feb 10, 2013 6:35 pm
av Joaba
Du har inte en skiss på axeln du gjorde till vxl jiggen?
Om det nu blev rätt men efter att kollat igenom din tråd så verkade det så:-)
Det ser bra ut:-)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tis feb 19, 2013 6:32 pm
av Daniel Ireståhl
Hposth skrev:du ska inte måla bilen inuti innan först? ska bur i ?

fräsch bil :thumbright:

MVH
Tack! Kommer inte måla golvet invändigt något, inte denna säsongen iallafall. Det är ju grundfärg överallt även om det kan se ut som det är plåtrent.
Joaba skrev:Du har inte en skiss på axeln du gjorde till vxl jiggen?
Om det nu blev rätt men efter att kollat igenom din tråd så verkade det så:-)
Det ser bra ut:-)
Tack! Ja det verkar ju faktiskt bli rätt, det konstiga är att i alla trådar jag läst så har man fått förlänga uttrampscylinder och liknande men allt har passat från början för min del. Tur eller skicklighet? :hihi:
Var ju ett tag sen vi gjorde den jiggen, jag har den liggandes någonstans men jag har tyvärr ingen ritning kvar på den.

Gårdagens arbete bestod i att göra en hållare till huvudströmbrytaren då jag kommer placera batteriet i skuffen. Köpte en strömbrytare på Racetema modell större och modiferade lite så den passar i hållaren. Kommer även montera en ANL säkringshållare under hållaren för att avsäkra batteriet. Fick jag öva på att svetsa lite aluminium igen :thumbright:
Ska mäta lite i bagaget sen blir det till att tillverka en ny batterihylla också.

Bild

Bild

Re: Volvo 242 -82 Motor provmonterad!

Postat: tis feb 19, 2013 10:19 pm
av JE Jr
Daniel Ireståhl skrev: Kapade även ner det gamla avgassystemet från 960 och tog de främre piporna för framtida avgasbygge, såg att det sitter en mindre rör inuti det stora röret?! Det måste väl vara bra att få bort det smala röret för att motorn ska andas bättre, någon som vet varför man valt att göra så här från början?
Hej!

Det är för att få en luftspalt så att avgaserna inte kyls lika mycket och därmed tänder katten fortare.

//Johan

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: ons feb 27, 2013 10:00 pm
av Daniel Ireståhl
Har hänt lite smått, bland annat har jag fixat nya fästen till fuelrailen. Svarvade en cylinder och tog sen en 5mm alu-plåt och bultade fast, sitter riktigt bra. Fick dock göra ett extra fästa i railen.

Bild

Bild

Fick klart adaptern för att ha två oljetrycksgivare, en till sprutet och en till mätarn. Endast en givare monterad på bilden.

Bild

Köpte mig även en M47 kardan från 740 också, eller ja det blev två :) Stort tack till __Mackee__ här på forumet som gav bra pris på dem :thumbright:
Drog av stödlagret på den ena samt körde med roterande stålborste för få av den värsta rosten, kan ni se vilken ;)

Bild

Är det nån som vet hur denna stödbussning sitter, den var lite demolerad på ena kardanen och tänkte köpa en ny. Så alla tips mottages för hur man får ut den.

Bild

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tor feb 28, 2013 5:45 pm
av __Mackee__
Svetsa fast en draghammare ?

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: lör mar 02, 2013 3:02 pm
av Daniel Ireståhl
__Mackee__ skrev:Svetsa fast en draghammare ?
Ja det skulle man kunna göra. Jag tar nog och slipar ut den då det inte är särskilt mycket gods att ta bort. Hittade en ny del på ebukten för några kronor, tydligen är det samma i dem flesta BMW.

Har suttit och caddat spakställ en del på sistone, ska utgå från det befintliga M45 spakstället. Det var inte tänkt att det skulle bli så avancerat till en början men det resulterade ändå i att en del prylar behövde tillverkas. Samtidigt känner jag för att göra det ordentligt från början, för om jag inte har tid nu när ska jag då få tid för det senare?

Den slutgiltiga designen blev såhär:

Bild

Bild

Bild

Så det var bara att ställa sig vid svarven och fräsen och gilla läget, och efter ett antal timmar senare kom jag fram till det här.

Bild

Bild

Bild

Bild

Balken är exakt samma storlek som den på M45 spakstället så tanken är att jag kapar det befintliga spakstället i lämplig längd och sedan svetsar på den nya.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: lör mar 02, 2013 4:33 pm
av Robert Markström
perverst! :thumbright:

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: lör mar 02, 2013 4:44 pm
av Tegheim
Snyggt :)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: lör mar 02, 2013 4:53 pm
av Karl Buchka
Robert Markström skrev:perverst! :thumbright:
Bevisligen. :hihi:

Bild

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: lör mar 02, 2013 5:03 pm
av Robert Markström
Mobbing? :? :hihi:

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: lör mar 02, 2013 5:49 pm
av Robin Olivi
Fint arbete. Lika bra att göra det ordentligt på en gång. :-)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: tor mar 14, 2013 12:57 pm
av Tegheim
Har du räknat, eller tänkt nåt speciellt på hur stora rörelser du får i reglaget? Synd om det är 500mm mellan ettan och tvåan :-)
Det är väl 12mm rörelse i ingående växelreglage på en ZF vill jag minnas.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: tor mar 14, 2013 4:51 pm
av Daniel Ireståhl
Tegheim skrev:Har du räknat, eller tänkt nåt speciellt på hur stora rörelser du får i reglaget? Synd om det är 500mm mellan ettan och tvåan :-)
Det är väl 12mm rörelse i ingående växelreglage på en ZF vill jag minnas.
Ja det stämmer att det är 12mm rörelse, alltså 24mm mellan ändlägena. Har räknat lite grann och det kommer inte vara 500mm rörelse 8)
Har inte bestämt hur lång stickan blir ännu, det får bli justering på plats. Jag har förlängt undre delen med 15mm än bmw original växelförare också, så utväxlingsförhållandet blir lite mer gynnsamt.
Det bör landa någonstans runt 80-100 mm mellan ändlägena i slutändan.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: tor mar 14, 2013 9:10 pm
av Tegheim
Vad har du för längd på undre delen då? Jag har aldrig haft ett original spakställ till min, så har ingen aning om hur det är :-)