Sida 16 av 23
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: lör jul 13, 2013 6:03 pm
av mrolsson
Kan tipsa om bränslekyl från nyare Citroen Berlingo diesel, kostar några hundra (tror det va 2-300) hely ny.
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: lör jul 13, 2013 8:54 pm
av Wikstrom
fast 55grader efter vad 20mils körning? jätte varmt? njaa, har aldrig haft problem med varmgång på bränslet o då kört med uppåt 3pumpar som matar fuelrail o en som matar chatchen, alltid funkat

men bara prova

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: lör jul 13, 2013 10:30 pm
av dundersmurfen
Bara flikar in, ett av problemen med varmt bränsle är att soppan blir tunnare när den blir varmare. Maskinen går snålare. Man har ju tyvärr oftast inte någon bränsletemp kompensering.
Re: Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- Uppdate 16/4
Postat: sön jul 14, 2013 7:49 am
av The
Vad är det för bränslefilter du har? Från vad för bil?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: sön jul 14, 2013 1:42 pm
av Robert Markström
Vill försöka ligga närmare 30-35grader. körde en liten sväng igår på 7 mil till.
Tankade då iofs i stan så jag fyllde ju på med svalt & fint bränsle. Väl hemma
låg tempen på 45grader.
mina filter kommer från feltema & heter 52-3003 om jag minns rätt, fick inte
upp någon bild på temas hemsida tyvärr så jag är inte 100%.
Ska kirra en kylare & montera snarast så återkommer jag med resultat.
//Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: fre aug 09, 2013 8:54 pm
av Robert Markström
Jahapp har väl inte hänt nå supermycket på bilen.
han med en sväng till Dynotech vilket endast resluterade
i 450/ 590 på naven. Något satte stopp då den inte fick
i sig mer luft. både luftfilter & ljuddämpare togs bort & det
gav inget. Misstänker ventilfjädrarna behöver bytas. De som sitter
har okänt antal mil helt orginal så det kommer bytas till styvare
& insug kommer byggas samt en ny botten med Wiseco pistonger.
Så får vi hålla tummarna på att det kommer lite mer mos.
Destination Göteborg imorgon. Avresa imorn på dagen. Kommer stanna i gbg tills på torsdag
sen blir det borstahusens camping vid landskrona.
Så nu ska 242an rastas ordentligt i år igen

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: fre aug 09, 2013 9:05 pm
av benzorama
Hej
Måste få säga att bilen din såg fin ut då jag kolla runt hos dig måste tacka för titten å alla ideer jag från din bil
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: fre aug 09, 2013 11:37 pm
av Se88e_K
Så det blir Vallåkra i år med? Får se om man kommer ner i år.
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: lör aug 10, 2013 12:55 am
av Robert Markström
Jo då jag har ju vart ner 2 år med denna & 2 år med den jag klota. Har vart ner varje år sen -05 förutom 2010
då jag inta hade råd tyvärr

Nästa år blir det en ny bil som kommer ner & 242an givetvis.
//Robban
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: ons aug 14, 2013 1:40 pm
av PerraH
Ja bromsa 481 och 590 nm på hjulen hos dahlbäck. Med standard topp
Minns inte om du portat din ? Hur mycket skiljer våra motorer ?

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: sön okt 06, 2013 1:39 am
av Blowngasket
Robert Markström skrev:Jo då jag har ju vart ner 2 år med denna & 2 år med den jag klota. Har vart ner varje år sen -05 förutom 2010
då jag inta hade råd tyvärr

Nästa år blir det en ny bil som kommer ner & 242an givetvis.
//Robban
vilken bil då is it long and rusty

Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: fre okt 11, 2013 11:09 am
av Angeland
Mycket fint bygge! håller på med en 244 16v själv, jag är lite sugen på att prova med KL racings 16v insug och deras T2-16v kammar. Vad har du för spec på din motor i övrigt?
Re: Volvo 242 -75 16vturbo V.2- varmt bränsle 13/7
Postat: sön maj 18, 2014 3:32 pm
av Robert Markström
Jodå den lever. Det snickras lite i smyg.
Ny botten i år med Wiseco 96.50.
Borrat & deckat FK block fr. -95. Oljekylt.
Topp som Jens G filar på.
Nytt insug skall byggas strax.
+ Ev. snäppet vassare hydraulpinnar.
Tänkte försöka klämma ur 600+ i motorn, hoppas de lirar bättre än
i fjol.

Blocket hade inte hålet för mekpumpen så jag skruvade
ur min BonnaBillet hållare ur 242an & måttade för triggern.
& här står dom & skäms.
245an från 93 köpte jag i höstas för den hårresande summan av 1500:-. Fick med dubbla
uppsättningar alufälg med gummin & en runda med vinterhjul. En uppsättning alu köpte
brorsan av mig för 700:- Så bilen kostade då 800:-.
Fick även med en 86as 244 i affären som jag hämtade en vecka senare. Den skulle skrotas men
var lite för fin med endast 23.000mil på mätarn så den gjordes i ordning & såldes för 5 loppor.
På den satt ett Jalusi som en glad Traderare köpte för 820:- så i slutändan plussade jag 5.000 &
har en 245a från 93 till övers!
245an skulle bara få en storservice & sen brukas som vinterpulka men i våras börja
det klämma i turbotarmen så jag rotade fram lite boxar & grenrör osv så nu sitter
det 962 & 148 box i bilen med original tryckrör & IC samt en TD04HL-16T & spridare,
940 grenrör mm. sista ljuddämparen ersattes av ett rakt rör & gubbkröken sattes dit
igen så det ser standard ut. Motorn är fortfarande en B230FD i grunden men det funkar
fint med 0.8 i ladd så den flyttar på sig hjälpligt
Väntar nu in lite slantar så ska jag börja med insugsbygge & motorbyte.
//Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Postat: mån maj 19, 2014 6:07 am
av philleee
Vilken bra affärsman du är;-)
Ska bli kul o se vad nya konceptet lämnar!
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5
Postat: tis maj 20, 2014 1:13 am
av Robert Markström
Nja bra affärsman vet jag inte, tur tror jag mer på : )
Glömde nämna att på den andra 244an som ingick som bonus i affären även hade
en Volvo R-Sport 25mm krängare bak. Den hänger på väggen i garaget nu
