Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, såld...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh

Inlägg av erikjakan »

Hade jag åkt ZF låda hade det vart ett annat klipp i bitarna på strippen tror jag. Iom dem lättare utväxlingarna.

Som det är nu lider jag av till att börja med däcken. Kan inte starta så hårt som jag vill på 1an, då spinner det för mycket och det blir inge bra på 2an.

Sen så när 2an är utvarvad, då går trean i fint vid 110-115 kmh. Men då varvar det bara 4300-4500 = ~400whp.

Det märks tydligt att mos i "botten"(säg 3800 till 6000rpm) saknas iom att wgn reglerar bort endel?

När man sen slänger i 4an vid ~180 varvar det ca 5000, då är det ca 470whp och det slutar iprincip att acca, hehe, det gör det ju inte men det känns så :)

Såhär känns det som att jag skulle vilja ha kurvan för effekt.
Bild

Vi får se om det går snart hoppas jag :);)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh

Inlägg av erikjakan »

Här är ett klipp på dagens snabbaste repa!

http://www.youtube.com/watch?v=jtRgHuGt ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh

Inlägg av Mikael S »

Ursäkta om det blev lite offtopic nu, gillar din bil och det är ett fränt bygge!
robban skrev:Nä den är inte väldigt sen, vad jämför du med då Mikael? Det beror på att man kör ett svep och låter den bygga själv för att få till regleringen av laddtrycksstyrningen på den. I verkligheten så bygger den nog snabbare på höga växlar.

Hade jag hållit den på 3000rpm och släppt den så hade den haft fullt tryck från start, vilket hade gett en "magisk-rak" vridkruva och effekten hade stigit på låga rpm.

Dock så förstår jag inte heller vad erik menar med längre ner i registret, det du åker tider med är medel effekt inte effekt vid 3000rpm.

Ja jag jämförde bara mot kompisens M50B28 med GT40 turbo, har inte tänkt på att det blir skillnad genom att göra svepen olika. Jag åker med En HX40 på min egna M50B28 och med 1260kilo går den 222km/h i slutfart på 1.2bars grundladd (ska bromsa och se vad som krävs för att få iväg den vikten till den slutfarten)

Kompisens kurva (laddet kommer lika fort i bänken som på gatan enligt loggarna, 1.35bar)

Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av robban »

Ja det spelar stor roll vad turbon har byggt innan du släpper iväg den. Självklart får man alltid mer tryck om man står och håller motorn statiskt. Det är ganska förekommande att när dynooperatörer vill skryta upp en viss typ av turbo så jämför dom med helt olika releasepoints och vilket man inte kan göra en rättvis jämförelse med. Jämförelse test i all ära men dom ska vara rättvisa och inte partiska....Dessutom kan du köra en release tid på 1sec på 3000rpm tex då kanske du har 0.1-0.2bar medans har man 5sec så kanske turbon har hunnit tagit sig till 1bar (allt beroende på vad det är för typ av motor och installation) det som är att sådana saker syns inte på pappret... Oftast när partiska test görs visar dom aldrig map kurvan utan bara vridkurvan, då har du 3 axlar till med faktorer som går att ändra.

Hade tänkt prova att släppa den från lite senare varvtal för att göra kurvan mer rättvis mot lill skrutt snigeln. Han bara göra ett svep sen sköt vi tryckröret och Erik var mer än nöjd så mer energi lades inte ner på det.

Om vi jämför mot din GT40 kurva på 3000 varv (samma release point) så har han 120whp och 310nm mer än i din graf på 3000rpm.

Bild


Sen antar jag att du kör på E85 ? Eriks motor ger sämre pga att den går på bensin men framför allt att har bra mycket mer mottryck vid maxeffekt än din motor.

Bild

Summa sumarum - Erik har för liten turbin, dock en större turbo skulle göra sig rätt och är rätt säker att bilen klarar 200hk till utan att bli svårkörd. Men de du ritar på skärmen är inte några problem bara ladda på några hg till och räta upp kurvan.

Mvh
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av erikjakan »

Det låter skitbra Robban

Vi laddar på när du kommer ner :)

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av Mikael S »

Robban: Man kan alltså konstatera att Erik inte har något sämre register än Polaren har? Ja den går på E85, Tror inte det hade varit möljigt att pressa ur 579whp med 56mm kompressor på vanlig bensin?
Senast redigerad av Mikael S den tis maj 22, 2012 8:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av Daniel-635 »

Mycket fina åkbilder på föregående sidan !

Bil och förare ser ut att trivas :)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av erikjakan »

Mikael S skrev:Robban: Man kan alltså konstatera att Erik inte har något sämre register än Polaren har? Ja den går på E85, Tror inte det hade varit möljigt att pressa ur 579whp med 56mm kompressor på vanlig bensin?
Jämför effekt och vrid vid 5k på båda grafer så har du svaret cirkus ;).

Vad åker din polare för låda i sin bil? :)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av erikjakan »

Daniel-635 skrev:Mycket fina åkbilder på föregående sidan !

Bil och förare ser ut att trivas :)
Tackar!

Det var ett riktigt bra evenemang!

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av Mikael S »

erikjakan skrev:
Mikael S skrev:Robban: Man kan alltså konstatera att Erik inte har något sämre register än Polaren har? Ja den går på E85, Tror inte det hade varit möljigt att pressa ur 579whp med 56mm kompressor på vanlig bensin?
Jämför effekt och vrid vid 5k på båda grafer så har du svaret cirkus ;).

Vad åker din polare för låda i sin bil? :)


Går ju inte eftersom Robban i princip har sagt att han har bromsat din annorlunda.

Polaren åker ZF, jag åkte dock en Getrag bakom min 471whp capri förra året (1250kg) och den gick 212 i slutfart så går ju bra med dom lådorna också :)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av erikjakan »

Ok, då e jag med på vad du menar!

Vad var det för utväxling i axeln då? :)
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av Mikael S »

3,54:1 är det :)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av erikjakan »

Det var det jag misstänkte :)

3.54 och ZF mot getrag 260 och 3.31 ser ut såhär vid 7250 varv och med samma däck.

ZF
1:57.2 kmh
2:97.1 kmh
3:145.7 kmh
4:198.3 kmh
5:241.9 kmh

Getrag 260
1:67.5 kmh
2:117.6 kmh
3:184.8 kmh
4:258.7 kmh
5:319.4 kmh

Vilken tror du e rappast på strippen med i princip obegränsat med grepp jämfört med gatan?

MVH Erik
Användarvisningsbild
Fernis
För mycket laddtryck
Inlägg: 304
Blev medlem: mån maj 18, 2009 1:32 pm
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av Fernis »

Var iväg med Erikjakan igår till brostugan och glodde på lite bilar och käkade en fet RÄÄÄÄÄKmacka vart lite film på vägen också :)

http://www.youtube.com/watch?v=AwajULTC ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH
Fernis Productions | Skicka ett bidrag HÄR
Team Norrortracing - We Rule The Streets At Night
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Erikjakans Blådåre, 572whp/ 680nm, 10.92/200kmh Nu med F

Inlägg av Mikael S »

erikjakan skrev:Det var det jag misstänkte :)

3.54 och ZF mot getrag 260 och 3.31 ser ut såhär vid 7250 varv och med samma däck.

ZF
1:57.2 kmh
2:97.1 kmh
3:145.7 kmh
4:198.3 kmh
5:241.9 kmh

Getrag 260
1:67.5 kmh
2:117.6 kmh
3:184.8 kmh
4:258.7 kmh
5:319.4 kmh

Vilken tror du e rappast på strippen med i princip obegränsat med grepp jämfört med gatan?

MVH Erik
Ja ZF varianten om registret är dåligt :)


I min Capri åkter jag 3,54:1 med getrag 260, 9 x 26 x 15 slicks (borde motsvarar dina låga och din utväxling ungefär?) gav 471whp och hade fullt ladd runt 4500 och varvade 6700. Alltså kort kort register. Gick 212km/h i slutfart. När jag hade 406whp så gick den runt 200km/h
Skriv svar