jag har ju kört endel is, å jag har aldrig tyckt om "vridmotorer" ..elliot8 skrev:Jag och Rickard (Adaks bäste topplocksguru) har varit på en sjö med 35cm is utan snö,det var inte blankis utan en tunn skorpa på så vi hade bra grepp i isen,jag har 2st 142er med exakt samma tät låda,samma utväxling i bakaxel med lamelldiff + likadana isdäck, så det enda skillnaden mellan bilarna var motorerna,i den ena satt vridmotorn o i den andra satt den första motorn jag bromsa hos Jens, den med Isky kammen, vrid motorn drar från 3500 till 6500, den andra drar från 4000 till 7800, på isen visade det sig att motorn som varva mer var betydligt snabbare i alla lägen, vi provade starter mot varandra flera ggr och den som varva mer drog ifån den andra rejält. Känns som att vrid motorn skulle ha haft en annan utväxling bak för att utnyttja vridet i den motorn bättre,hur vridmotorn uppfört sig om vi varit på en uppkörd moddig bana vet jag inte men förmodligen har den kommit bättre tillrätta där,nu var det ju ingen bana där utan endast en stor sjö där vi kunde ligga jämnsides i 130 -140 och toksladda (skitkul haha)
Jens,har tyvärr ingen film med båda bilarna,
Lars
dom som är "varviga" är enligt mej lättare köra på is, lättare å söka fäste å bättre få tok dra ur på en växel än växla mitt i en kurva tex.
missförstå mej inte, bottendrag vill väl alla ha, men på is drar jag gärna av på botten å sträcker ut på varv!
jag har ägt en u-kam, en ruskig sak som med glädje förstörde saker i ventilgalleriet..

utan överdrift, så har alla gamla volvo profiler ingen fördel ställt mot någon av nisse hedlunds profiler tex..
den u-kam jag hade var volvo orginal, den hade 312grader duration(0,50 rekomenderat spel av volvo) å samma lyft som s-kammen.
den var ganska tom i botten å varva lite mer än s-kammen.
jag tror inte att cw1 är en kopia på u-kammen, isåfall en vidareutveckling av den...
jag har tyckt bra om kg5 (enem m13) rätt byggd motor i övrigt alltså.
mvh richard