Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Richard Gustafsson
Lite mer laddtryck

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av Richard Gustafsson »

elliot8 skrev:Jag och Rickard (Adaks bäste topplocksguru) har varit på en sjö med 35cm is utan snö,det var inte blankis utan en tunn skorpa på så vi hade bra grepp i isen,jag har 2st 142er med exakt samma tät låda,samma utväxling i bakaxel med lamelldiff + likadana isdäck, så det enda skillnaden mellan bilarna var motorerna,i den ena satt vridmotorn o i den andra satt den första motorn jag bromsa hos Jens, den med Isky kammen, vrid motorn drar från 3500 till 6500, den andra drar från 4000 till 7800, på isen visade det sig att motorn som varva mer var betydligt snabbare i alla lägen, vi provade starter mot varandra flera ggr och den som varva mer drog ifån den andra rejält. Känns som att vrid motorn skulle ha haft en annan utväxling bak för att utnyttja vridet i den motorn bättre,hur vridmotorn uppfört sig om vi varit på en uppkörd moddig bana vet jag inte men förmodligen har den kommit bättre tillrätta där,nu var det ju ingen bana där utan endast en stor sjö där vi kunde ligga jämnsides i 130 -140 och toksladda (skitkul haha)

Jens,har tyvärr ingen film med båda bilarna,

Lars
jag har ju kört endel is, å jag har aldrig tyckt om "vridmotorer" ..
dom som är "varviga" är enligt mej lättare köra på is, lättare å söka fäste å bättre få tok dra ur på en växel än växla mitt i en kurva tex.
missförstå mej inte, bottendrag vill väl alla ha, men på is drar jag gärna av på botten å sträcker ut på varv!

jag har ägt en u-kam, en ruskig sak som med glädje förstörde saker i ventilgalleriet.. :hihi: även t-kam till b20 ha jag haft..
utan överdrift, så har alla gamla volvo profiler ingen fördel ställt mot någon av nisse hedlunds profiler tex..

den u-kam jag hade var volvo orginal, den hade 312grader duration(0,50 rekomenderat spel av volvo) å samma lyft som s-kammen.
den var ganska tom i botten å varva lite mer än s-kammen.
jag tror inte att cw1 är en kopia på u-kammen, isåfall en vidareutveckling av den...
jag har tyckt bra om kg5 (enem m13) rätt byggd motor i övrigt alltså.
mvh richard
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hedlunds profiler var alltid kända för att vara snälla mot ventilmekanismen förr.
Jag har ingen U att jämföra mot men jag ska mäta upp CW1:an och jämföra tiderna.
U hade 102 graders lobseparation och i och med att den har samma lyft men mindre duration
än S borde den vara snällare mot ventilmekanismen.
Lyftet stämmer i varje fall exakt mot CW1:an om man ska gå efter katalogen.

Erland
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

"Vridet är inte det som får bilen att accelerera utan det är effekten."
hur är det? accar bilen mest på maxvrid eller maxeffekt!?

Det där är klurig fråga som man hittar på många forum.
När det gäller påståendet att det är effekten som gäller kan man vara lite filosofisk och säga att effekt är bara vrid x varvtal. Alltså är det vridet som avgör axxet, för utan vrid får du ingen effekt. Så brukar dock inte ingenjörer o mattekillar svara. Dom säger alltid att det är effekten.

Men det kluriga är att svaret på frågan utan tvivel är att bilen accar mest på maxvrid. Har man en g-mätare tillgänglig så är det bara att testa, så får man se det själv. G-kraftskurvan kommer att se helt annorlunda ut mot vad bhp-kurvan ser ut, men den kommer att nästan exakt överensstämma med vridmomentskurvan, vilket alltså betyder att accet är högst när vridet är som högst. Så här såg det ut på min restriktor-Audi när jag testade den för några år sen.
Bild

Visar man kurvan för matte-killarna så säger dom att: ja, men det gäller bara så länge du ligger kvar på samma växel. Växla ned, så du får max effekt vid samma hastighet så accar bilen snabbare.

Hmmm. Jo, det stämmer nog - kanske. MEN, då har vi ju lagt in en lägre växel o det är klart bilen axxar snabbare då. Det gör alla bilar. Det vet varenda barnunge. Det är lite fusk över det argumentet, tycker jag. Sänk hastigheten till maxvrid på den nya växeln, så ska du se att då accar den ännu snabbare, säger jag då. Så hur var det nu, var axxar det bäst?
Om man acctestar med g-kraftsmätare på varje växel, och sen lägger ihop dem i ett o samma diagram, så ser man var de optimala växlingspunkterna ligger.
Så här blev det på Audin, med anpassade kurvor så det blir jämnare o finare linjer. Och nej, jag varvade inte ut den på 5:an.
Bild

Sifforna i diagrammet visar hur varvet ändras när jag växlar.
Det kluriga visar sig nu i att man faktiskt måste dra - inte bara till - utan faktiskt förbi maxeffektvarv, innan man växlar, trots att max acc ligger vid max vrid. Nu är ju en restriktormotor lite speciell och när jag testade detta var Audin inte optimalt mappad så effektkurvan var ännu trubbigare än vanligt, men man ser ju tydligt att den enda gången man skall träffa maxvrid är från tvåan till trean där steget är större (jag testade aldrig fram någon g-kraftskurva på ettan, man hinner knappt reagera innan varvstopp). Nu är lådan är tätstegad, vore den inte det skulle man träffa maxvrid fler gånger, men samtidigt skulle den axxa sämre, som att gå från tvåan direkt till fyran. Det ser man ju att då skulle man tappa i g-kraft.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om man accelererar på samma växel så kommer accelerationen att bli störst vid max vridmoment.
Det är där man har högst BMEP och alltså flest hästar per varv.
Det blir så på en accelerationsbänk också för på vägen blir det fel jämförelse eftersom hastigheten och luftmotståndet ökar.
Men ska man accelerera en sträcka så fort som möjligt så ska man ligga så att man har högst medeleffekt och inte högst vrid.
Lämnar motorn 200 hästar vid 6000 varv och 170 vid 7200 och 5000 varv och lådan är stegad så att man
droppar från 7200 till 5000 så är det där man ska växla oavsett om man har max vrid vid 4500 varv.
Vridmoment utför inget arbete utan det måste räknas om med en tidsfaktor för att få en innebörd och det är hästarna.
Rätt utväxlingar i växellåda och bakaxel betyder väldigt mycket för accelerationen.

Erland
dsimila
Forumsberoende

Inlägg av dsimila »

Extremfallet är väl formel 1.
Ganska lite vrid (~350nm? Gissar bara) men ändå accelererar de bra.
Måste bero på hästkrafterna.
PerAage
Forumsberoende

Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av PerAage »

Och här har vi anledningen till at vi kjör automatlåda i våran B20-dragster. Medveten om at motoren har sina svakheter med värmbildning och effekt på höga varv, blev det automatlåda. "The converter only sees torque", och med anpassat converter, hittar man alltid maxvridet=fallback stallspeed när nästa växel går i.
När man har hittat ungefär rätta varvtalsområdet man vil åka i, blir trixet å använda laddtrycksstyrning för å öka vridet efter at växelen har gått i, så accet blir bättre (motoren pumpar mer toppeffekt). Men å samtidigt inte låta vridet nere vid stallspeed flyga iväg så man måste byta converter. Nu till 2013 blir det laddtrycksstyrning för oss:) Vi ligger långt borta från optimalen.

Automatlådor kan funka mycket bra, med multiplikasjon av vridet på stallspeed, hos oss med 1,5, men så slirar man bort 10% på alla dom andra varven.... Resultatet blir om inte annat, bra 60-fot.
Med en motor som gjer bättre toppeffekt, vil lite labbande med en Doug nash-låda, eller Liberty troligt gje bättre resultat. Kul at nån tänker rätt om sånna här saker här inne. Många grabbar med skyline som har dubbla effekten mot vad moroso-stickan säjjer. Anledningen till at dom inte är snabba är utväxlingar kontra maxvrid och effekt.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

P-A, läs det jag skrev och glöm vridet. Vrid har du när du spänner en bult med momentnyckel men flyttar bilen sig då?

Erland
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Problemet med allt prat om "vrid" är att ett vridmoment aldrig någonsin kan uträtta något arbete.
Ska det uträtta något krävs det ett varvtal och då är det en effekt.
Vridmoment är dessutom utväxlingsberoende..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

rättelse:

lägger man an 110Nm på en bult som redan är åtdragen med 110Nm så får man ingen effekt av sitt arbete.
Men lägger man an 120Nm på samma bult så får man en vridrörelse tills momenten utjämnats, varav man fått en effekt av sitt arbete.

Vridmomentet utför ett arbete, resultatet av arbetet är effekten!
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Effekt är en funktion av vridmoment och varvtal.
Effekt är det som utför arbetet.
Utan varvtal inget arbete. Vridmoment existerar endast i en statiskt jämvikt så fort vi tillför varvtal blir det en effekt.
Torbjörn.A
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

nja.. tänk om där.. man kan arbeta utav bara f_n utan att få nån effekt.
typ knuffa(applicera moment) på en sten som väger 200ton,, du lär få arbeta ihjäl dig, händer inte ett skit.
mao du har inte fått nån effekt/resultat av ditt arbete.
Förutom effekten som går åt till invärtes friktion,, effekten där är förhöjd temp i kroppen.
Varav effekten blir att du svettas och energireserverna tar slut.

men men,, skit i det.. denna diskussion har funnits åtskilliga ggr på forum och aldrig är nån överens.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Det är ju för att de som inte förstår det teoretiska förhållandet mellan vridmoment och effekt inte ser skillnaden mellan arbete (effekt) och att arbeta. Att ta i för kung och fosterland men inte lyckas lossa skruven är ju verkningsgrad.

Vridmoment är statiskt. Effekt är dynamiskt.
Torbjörn.A
PerAage
Forumsberoende

Lars malå B20 sug dyno test 4

Inlägg av PerAage »

Erland: nu beskrev jag hur en converter ser på saken och at en dragraceconverter normalt anpassas så den låser upp på vridmax. Om vridet öker, vil samma converter låsa upp högre upp i varv. Den säjjas därför å bara se vrid. Därför kan automatlådor vara en mycket god idé på maskiner med mycket vrid, men begränsat toppeffekt. Som en turbodiezel, eller b20...
Forövrigt är jag samd i din beskrivning. Ville bara lägga till at en automatlåda kan funka mycket bra på en "vridmotor".
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Det var just för att det alltid blir så mycket käbbel om teorier o begrepp som jag la ut bilden på Audins växlingskurvor. Kom ihåg att motorns vridmomentskurva är nästan identisk med g-kraftskurvan.

Tittar man t.ex. på fyrans växel (gul kurva) så hamnar maxvrid vid ca 84 kmh. Accelerationen blir ca 0,44 g. Växlar man ned till 3:an (rödlila kurva) vid samma hastighet så ökar varvtalet på motorn så mycket att man hamnar en bra bit ovanför maxvrid. Ändå ökar accelerationen till ca 0,50 g. Det är 13,6% mer.

Man får alltså bättre acceleration genom växlarna om man INTE ligger kring max acceleration på varje enskild växel. Det är det här som är klurigt och det är absolut inget som alla begriper intuitivt, därav alla mer eller mindre hetsiga diskussioner på ett flertal forum runt om i världen. Men ser man det i ett växlingsdiagram så blir otvetydigt.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Quattro, kan du räkna om motor vridet via utväxling till hjulvridet, sen hjul effekt från hjulvarvtal*hjulvrid i samma diagram som G graften vid acc?

Det är hjulvridet som bestämmer acc. Vilket liknar motorvridet minus förluster i drivlinan

/Andre'
Senast redigerad av norrback den ons dec 05, 2012 6:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
Skriv svar