Sida 16 av 19

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: tor sep 18, 2014 8:51 am
av MrPete
Jo, just det har jag hört också.. att mittelektroden lossnat.. tyvärr hörde jag det efter att jag redan beställt dem.. Men sen var det ganska många år sen, tändstiften borde ha utvecklats sen dess? Men jag vet inte... vet inte om jag vågar chansa.. Vanliga NGK 6:or eller 7:or borde funka alldeles utmärkt, kör ju MSD också.. gängan ska vara 12mm och 19mm lång, typ motorcykelstift.

Grejade lite igår och gjorde färdigt bränslesystemet. Originalanslutningen på tanken är ersatt med an8-adapter, sen nylonomspunnen slang till pumpen, an8 alurör bak till motorrummet, filter och bränsletrycksregulator och en an6 till vardera förgasare.
Provkört pumpen och utan tryck läcker det inte en droppe nånstans iaf.. Ska givetvis kolla allt med tryck också så att det inte sprutar soppa nånstans där det inte ska :-)

Här kommer det ut i motorrummet (som är skitigt och ska rengöras). bränsletrycksmätaren sitter där med adapter så att den kan plockas bort efter att jag ställt in rätt tryck, 0,2bar ska det vara till weberförgasare.
Bild

Har även funderat på hur jag ska koppla strömmen till bränslepumpen..
1. vippbrytare direkt på 12v från batteri
2. vippbrytare med relä
3. på tändning med relä
4. bränslepumpsrelä som bara låter pumpen gå när det finns tändning samt varvtalssignal/oljetryck

Om man ska gå på alternativ 4 kan man ta bränslepumpsrelä från bilar med k-jetronic.
Här är kopplingsschema för det
Bild

Mitt paket från Usa kom inte igår, så förhoppningsvis dimper det ner idag.

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: tor sep 18, 2014 12:59 pm
av fugazi
NGK 6:or funkar säkert utmärkt.
Prismässigt gör det ju inget om baggen käkar ett par uppsättningar per sesång?

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: tor sep 18, 2014 10:43 pm
av MrPete
Ja, det är vad jag har tänkt köra med.. Ingen idé att sätta i onödigt kalla stift.. Bättre att man byter upp sig då om de blir för varma. Nejfan, tändstift kostar inte många kronor, men msd:n brukar hålla stiften rena och fina om inte blandningen är åt helvete för fet :-)

Här kommer en liten uppdatering

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: tor sep 18, 2014 10:43 pm
av MrPete
Idag kom äntligen paketet från Usa innehållandes:
Jaycee gasarmar
Jaycee trattfilter
Jaycee bränslepumpsblockering med vevhusvent an8
Förgasartrattar +tabbar för att hålla fast dem
Tigsvetsat, balanserat fläkthjul
Ett till par korta IDA insug
Empi "Hurst" växelspak

Så det var bara att skruva fast fläktjhulet och shimsa in i kåpan, sen monterade jag kåpan på motorn med generator.

Regeringen vill visst kolla på film nu innan det blir alltför sent.. hehe.. men ja, det finns väl inte så jättemycket att tillägga just nu..

Behöver nytt länkage då det jag har inte går ihop med att förgasarna är vända, samt att det tar i fördelaren.. Det är ett old school länkage som säkert funkar bättre med "normal" storlek på fördelare och förgasare monterade annorlunda.. vem vet, kommer upp under delar säljes.

Måste även köpa en bit rör för att orka dra fast svänghjulet, TIGHT passform :-)

Annars tror jag fan inte det saknas speciellt mkt för att veva igång skrället..!

Bränslepumpsblockeringen
Bild

Förgasare med nya trattar och filter, an6 bränsleanslutning
Bild

Så här blir det :-)
Bild

Bild

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: fre sep 19, 2014 5:06 pm
av ingesjo
Hmm är det inte dom filtren som stjäler ett par hkr?

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: fre sep 19, 2014 5:08 pm
av ingesjo
Annars ser det djävligt proffsigt ut :-)
Blir gott ljud i den spisen

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: fre sep 19, 2014 6:18 pm
av MrPete
Skulle inte tro att det stjäl någon nämnvärt. Dels för att tratten ändå är bra mkt större än originalet. Dels för att det är flödestestat och tillåter 315cfm att passera, mkt mer än jag någonsin kommer att behöva.
Sen vill jag nog påstå att det är mkt värre att ha för små filter runtom trattarna, typ såna som ser ut som boxar runtom eller hur man ska förklara.. För att ha det behöver de vara jäkligt stora.. Har såna också, men tveksamt om de får plats i bubblan.

Ja, det kan nog bli trevligt ryt i den :-)

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: mån sep 22, 2014 8:36 am
av MrPete
Spec på motorn (och lite av kringutrustningen). Budget har jag inte räknat på, en del saker är köpta nya, andra begagnade.. Mkt är köpt från Usa, men även dalhems, custom speedparts, etc.

Motorvolym 2074cc
AS41 block, dubbelreducerat fullflödeskonverterat
Ny smidd 4340 vevaxel med 78mm slag, cheva journaler
DRD racing 4340 I-profil vevstakar 5,4" cheva journaler
Ny cylindersats 92mm Cima/Mahle
CB 044 topplock med 42mm insugsventil och 37,5mm avgasventil
Portade av mig, flödade av PPR-Micke
Steve Long racing kamaxel XR310
Steve Long racing lyftare
Sig Erson 1,4:1 vippställ (kan komma att bytas ut)
Cb performance Chromoly stötstänger
Schadek 30mm pump, Gene Berg lock med utgång (Blir nog byte till ett JayCee som jag fick idag)
Extern filterhållare med oljetemp och fullflödesfilter
Extra oljesump 1,5liter
JayCee oljesumplock med magnetplatta och O-ring
renoverade kylplåtar
Dubbla weber IDA 48
Deano Dynosaur korta insug
Större radietrattar
JayCee rostfria gasarmar
Länkage: ej bestämt
K&N luftfilter /Jaycee trattfilter
Holley blå bränslepump
Bränslesystem i aluminiumrör och An8 fram till regulator, an6 från regulator till förgasare
MSD 6AL tändsystem
Magnaspark billet fördelare med magnettrigger
Magnaspark 8,5mm tändkablar
30hk doghouse-kåpa för oljekyl och plats för dubbla förgasare
vevhusventilation från block och ventilkåpor till gemensamt kärl
JayCee bränslepumpsblockering med an8 vevhusvent
Tigsvetsad och balanserad fläkt
6" CB performance remskiva med packbox
12v startmotor internlagrad
1,5/8" merged extraktorsystem, hemmabyggd 2" dämpare med rostfritt slutrör
Innovate MTX-L bredbandslambda med mätare
urethanbussningar till växellådsfästen
Extra fäste under lådan
Shortshift växelspak, har 3 olika :-)
200mm svänghjul, 8-stiftat
Kennedy steg II tryckplatta med armar
supergrip lamell, kanske byter till daiken super eller kushlock
Tror inte det var nåt mer, hehe

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: tis sep 23, 2014 7:23 am
av MrPete
Har inte hänt så mkt de senaste dagarna.. jagar efter ett nytt länkage till förgasarna.. men det verkar svårt att hitta nåt som verkligen är bra. Hade jag haft bättre tillgång till maskinbearbetning skulle jag ge mig på och tillverka ett eget.
Kan annars tänka mig att sätta dit ett från Gene Berg, ganska dyra samt att man får modda hål i fläktkåpan, men sen funkar det väldigt bra.
Logmech ska ju också vara bra, har wire:ar istället för stag, men har hört att det inte är fullt så bra som det sägs, även det ganska dyrt.

Man får ha i åtanke att tomgången ändras om man har push/pull-stag, iom att blocket, cylindrar växer när det blir varmt.

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: sön sep 28, 2014 7:53 pm
av MrPete
Vann en auktion på ebay härom kvällen.. Så nu är ett Gene Berg förgasarlänkage på väg hem, slipper man tänka på det mer.. Lika bra att ha det bästa :-)

Bild

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: sön okt 05, 2014 5:02 pm
av MrPete
Monterade länkaget igår på motorn, ska bara borra upp hålen på gasarmarna så att det går att skruva fast länkaget.

Bild

Så nu närmar det sig allt en liten uppstart, men först ska det dimpa ner an-kopplingar till oljefilterhållaren, en 1/8" plugg där oljetempgivaren suttit innan, sen får jag veva ihop nån vevhusventilation.

Idag blev det dock en roadtrip till Gränna för att byta till mig vad jag anser vara några av de absolut snyggaste fälgarna man kan ha med 5/205 bultmönster :-)

BTR wheels, 4x15" och 6,5x15", kommer sitta fint på bubblan.
Bild

Stannade givetvis för att köpa lite polkagrisar också när man ändå var i Gränna :-)
Bild

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: tis okt 07, 2014 8:54 pm
av MrPete
Så, då var samtliga fälgar tvättade och vaxade, nu väntar bara däckmontering innan de sitter på bilen :-)

Bild

Fick hem ett litet paket idag också med adapters mellan oljefilterhållaren (3/4") och an8, lite nylonomspunnen an8 slang samt en 1/8" plugg.

Monterade dit filterhållaren med an-adapters och plugg och kopplade in slangarna.
Sen värmde jag upp oljan lite och slog i 4liter i motorn, drog runt ett par varv, inte så långt ifrån andra strecket men det går nog i lite till sen när pump, oljekanaler och filter är fyllda.

Måste kolla om nån i närheten har möjlighet att smälta fast några an8 till vevhusventilationen också, så blir det fint där med.. avskyr numera slangklämmor, både fult och opraktiskt :-)

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: ons okt 08, 2014 7:12 pm
av MrPete
Lite mera småpyssel idag. Kopplar ihop de olika slangarna till vevhusventilationen, en från oljepåfyllningen och en där original bränslepump sitter. Ska även gå vevhus ventilation från ventilkåporna, sen går alla ihop i en gemensam burk som ska sitta på torpedväggen till höger om motorn.

Oljefilterhållaren
Bild

Vevhusventilationen. Det får bli med slangklämma mot oljepåfyllningen just nu, tills jag kommit fram till vad jag ska ha för oljepåfyllningsrör alt svetsat dit en an-koppling istället för nippeln.
Bild

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: ons okt 08, 2014 8:48 pm
av David Herbertsson
Det blir en stilig och säkert trevlig motor! Snygga fälgar också, dom gör sig riktigt bra på Bubblorna.

/David

Re: Volkswagen typ 1 - 64 - Kellerassel performance

Postat: ons okt 08, 2014 8:54 pm
av MrPete
Tackar, ja förhoppningsvis ska det bli lite gött ryt i den när den är igång :-) Fälgarna är jag sjukt nöjd med att jag lyckades komma över, det var antingen dessa eller typ centerline/erco som jag ville ha. Annars tycker jag inte det finns jättemånga snygga fälgar med 5/205 bultmönster.