Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Per Ohlsson
Forumsberoende

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Per Ohlsson »

Det har varit lite stiltje ett tag nu igen, men i onsdags var jag till ett lokalt plåtslageri och fick några plåtar bockade.
Idag har jag dock efter lite hamrande och svetsande fått den ena på plats i alla fall. Den sitter i bakkant på ett av de främre hjulhusen som jag nu förstorar.

Bild

Har även börjat kapa upp för de valsade hjulhusen som jag köpte av IGMAB för snart ett år sedan.

Bild

Det var svårt att komma åt och kapskivorna gick åt som smör. Kommer inte kunna skära ur den inre biten i ett stycke, så det kommer bli till att kapa mindre sektioner ur olika vinklar för att komma åt.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Synd att vår lilla plasmaskärare på jobbet är utlånad,har ju kunnat åkt upp å hjälpt till med skärandet annars!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Amders
För mycket laddtryck

Inlägg av Amders »

Per Ohlsson skrev:Love!
Måste nog skaffa ett spel, för bilen kommer göra 85 km/h på ettan. Kopplingen lär vara slut innan man prickat ramperna annars. Det följde med en hel lunta papper om hur man schimsar in den. Sedan ska den diskas med Yes diskmedel mellan tävlingarna och testerna. Tur att jag har en del svetsning kvar på bilen innan det är dags för sånt.
Läste en artikel i jag tror Rally & Racing om att kolgiberkoplingar i WRC bilar är superkänsliga för slirning.
Förarpresentationer med körning över startramper mm slet mer på koplingen än själva tävlingen.

För övrigt häftigt att någon vågar, orkar och klarar av ett sånt här bygge privat.

Anders
Anders J
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Det hade nog varit smidigt med en plasma, men det blir inte snygga snitt. Man måste slipa efteråt för att det ska bli bra. Peter Rosell hade med sig sin plasma då vi skar ur för bakvagnen. Det var mycket smidigt, men snitten blev inte så himla snygga. Å andra sidan måste man slipa en del efter rondellkörning också. Det blir ju en del grader.

Anders!
Ja, det stämmer nog att kopplingen slits mer i depån än på banan. Väl igång så sköter ju elektroniken gearcut, så man använder ju inte kopplingen vid växling.
Visst är det ett enormt projekt att dra som privatperson. Hade man haft sponsorer, så hade det ju naturligtvis varit enklare att handla grejor. Nu måste hela tiden priset vägas in då man handlar saker, men det får aldrig komma före funktionen. Ofta finns det billigare alternativ som gör samma jobb som en dyrare variant. Insug/spjällhus är en sån sak. Det finns en Svensk variant som kostar 70 000 kr, men alternativa lösningar finns för 20 000 kr.
Om jag hade gjort en budget innan jag startade det här projektet, så hade jag aldrig dragit igång det.
-Budget är för fegisar!
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Kompisen åkte kofiberkoppling i dragracing .. hade den slirat en repa så kylde man av den å justerade lite mer tryck sen va den fitt for fight igen..

Fränt bygge. sugen på mer info om den dära glassmaskinen :hihi:
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Tjernell!
Tack för det trevliga omdömet!
Kopplingarna ska nog vara rätt tåliga, men det är tydligen känsligt med dammet. Urtrampningslagret ska tydligen kunna skära av dammet, så man ska dammsuga bort det och alltså inte blåsa med tryckluft.

Glassmaskinen?
Vissa påstår att man går upp i vikt av glass, vilket är negativt för varvtiderna....
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Har kapat lite mer idag. Insåg efter ett tag att det var dags att städa lite, så då ägnade jag mig åt det istället.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Bild

Nu ryker torpeden och färdigbockade plåtar väntar på att bli fastsvetsade.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Jasså har dom äntligen tagit beslut om hur det ska se ut, det var ju bra!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!
Jo, man får till nästa år flytta torpeden 100mm. Form fritt!
Dom har gått in och styrt hur motorerna ska vara uppbyggda hårdare också, samtidigt öppnat upp för möjligheten att tillverka "egna" motorer.
http://www.fia.com/sport/regulations?f[ ... egory%3A79
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Glass har inget med vikt att göra ,, det går i en annan mage
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Tjernell!
Om man är laktosintolerant och äter stora mängder glass, så kan kanske tom utgifterna vara större än inkomsterna. Detta skulle kunna vara en prestandahöjare jämförbart med lite lustgas, eller några hg mer laddtryck. Undrar om någon kan köra två mjukglassar i ett simuleringsprogram??
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Ikväll har jag haft hjälp i garaget av Mikael Lugnö, som jobbar som plåtis. Han hjälpte mig att brottas med den nya torpedväggen, eller delar av den i alla fall.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har varit och svetsat lite idag. Efter det tog jag fram vinkelslipen och kapade lite. Det är många plåtar som ligger omlott, så det är lite piller med att få till det. Tyvärr fick jag inte till det idag, så det blir lite mer svetsning än planerat nästa gång jag åker dit.
Danne F
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne F »

Trevligt att ett sånt här mastodontbygge finns i Sundsvall.
Vad körde du för bil innan? Känner igen ditt namn.

MVH
Danne
Skriv svar