Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jo, man kan bestämma precis när och hur övergången ska vara. Jag vill dock inte köra allt för mycket bensin då den tanken är mycket mindre. Sedan är det en grej som kanske är lite dumt, det är ingen tryckkompensering på btr: en på bensinsidan. Lite dumt kanske, speciellt då jag mappar mot spjälläge.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

En nyfiken fråga,varför krångla till det så inihelvete med dubbla spridare.dubbla tankar och dubbla bränslen?
Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag vill ha den kylande effekten och oktanet i e85, men inte de negativa effektera med rost i cylindrar och ventilsäten etc.
Tråkiga kallstarter, spädd olja och sådant.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Ok.intressant. :-) har du kört med nån tillsats i e85 n innan? Jag inbillar mig ett problemen med e85 i oljan kommer på hög belastning?
Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Nej, jag har inte kört med tillsats.
Det kan ju säkert hjälpa en del.

Att spädning skulle vara ett stort problem på höglast har jag svårt att tro?
Det beror väl på hur mycket man fetar på förstås, men allt är varmt, hög avgastemp etc.
Däremot kallstart, med kall olja, kalla cylinderväggar, bränsleutfällning i insug etc.
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

Ge fan i och kallstarta bilen hela tiden då :thumbright:
Du får ju varmköra den varje gång, själv byter jag olja varannan körning men har ändå inte märkt av något speciellt mycket E85 i oljan, har väl lite med hur man mappar skiten också.. :hihi:
Limmet tex som kör med torrsump byter olja en (1) gång per säsong och han påstår att det inte är ett problem....
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Vid högt varv och mycket bränsle som ska komprimeras i kompressions takten borde det gå ner mest i vevhuset tycker jag? Är viktigt och få upp tempen på oljan så skiten kokar ut oljan och se till och ha bra vevhusventilation :-) men du åker ju torrsump så det borde inte vara några problem :-)
Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag har inte heller märkt något speciellt på oljan, jag bytte väl 5-6ggr förra sesången.
(Jag har för mig att jag gjorde av med 50-60 l olja, ca 10 l per byte)
Någon prick i ett par vevlager har jag för mig att det var.
Ändå hade jag rost i ventilsäten och lite rost och spår efter gammal rost på cyl.väggarna.

Visst, det skulle säkert gå att pumpa in lite olja i varje cyl. varje gång bilen ska stå ett par dagar.
Men jag tycker det verkar smidigare att bara renköra på bensin innan man stänger av.
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

j björk skrev:Någon prick i ett par vevlager har jag för mig att det var.
Ändå hade jag rost i ventilsäten och lite rost och spår efter gammal rost på cyl.väggarna.
Plockade isär min motor nu pga spridarhaveri som drog med sig dåliga cylinderlopp och en "nästan" rasad kolv, har plågat skiten två år nu och kan bara säga att lager osv var fan i nyskick! ingen rost osv varken ventilsäten eller på väggarna...
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jasså, rosten i cyl. var väl till större delen gammal har jag för mig, och den gick rätt fett i början på sesången så det har ju säktert spelat in.
Men lite var färskt efter att bilen stått en tid innan jag rev motorn.
Men jag har hört en del om liknande problem i rallyvärlden när de kört e85 och bilen stått.

Det var vissligen inte värre än att nästan allt försvann med ett par drag med ett vanligt horningsverktyg.
Som sagt, fanns även rost i ventilsätena. Men inte värre än att det gick bort med lite slippasta.

Är det rostfria ventiler i m50:in Mange? Det gör väl säkert att sätena lättare rostar.
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Kallstart handlar bara om hur man justerat sprutet..Tex M3mickes m3 va han upp med till mig veckan efter nyår och -10 ute.. startar och gick som en orginal bil. Då var den bromsad till 1046whp på e85
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ja, alltså jag vill inte starta och dyl. på bensin för att det inte skulle gå att få det att fungera på e85.
Jag gör det för att skona motorn.
Jag tror fortfarande att en kallstart på bensin, samt att motorn gått på bensin ett tag innan man stänger av är betydligt skonsammare.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Äh låt honom hållas! Han har inte gjort något hittills på den bilen för att göra det enkelt för sig själv så varför börja nu?!

Jag ser den här bilen som ett rullande experiment där vi vanliga folk kan få empiriska data på vad som fungerar och inte :hihi:

Är så imponerad av ditt bygge. Att man kan få en sån ful bil att bli så snygg och hård. :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tackar, passar på att uppdatera lite nu då.

Fixat ett lock till slut över hålet där växelarmen går ner:

Bild

Blev lite ombockning på blinkersspaken också, nu kanske man slipper trassla in sig i den var och varannan gång man ska in i bilen..

Lika bra att provtrycka lite också:

Bild

Tänkte att det var mest "bara för att" men jag hittade minsann ett läckage att åtgärda :)
Turbosarna är förberädda för varvtalsgivare, och på den främre turbon läckte det genom skruvhålet till fästskruven för givaren.

Jag har funderat på avskärmning i motorrummet för luftfiltret, men tyckt att det sett besvärligt ut.
Men nu börjage jag pilla lite, och tycker det blev rätt bra till slut faktiskt:

Bild

Först pappmodeller..

Sedan blev det så här:

Bild

Det var rätt sent när det blev klart, man kan ju se på bilden att det började bli lite suddigt :hihi:

Det blev inte riktigt som jag tänkt mig först, jag hade tänkt lock över.
Men det här är ganska tight mot huven, så det fungerar nog lika bra.
Och för en gångs skull servicevänligt :whistle:

Det blev en kabel till knacksensorn:

Bild

Så man kan ha ett kontaktstycke som går att komma åt vid bromsning..
För enkelhetens skull när jag ville ha 2 poliga kontaktstycken i båda ändar blev det ingen skärmad kabel.

Men jag körde tvinnad (den kabeln som ligger en snutt av på bilden) det borde duga hoppas jag.
Dessutom går den inte nära några speciella störare.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är kul med shift cut :D

Men jag har nog ställt brytaren så den bryter lite sent, så man hinner börja dra ur växeln innan den bryter.
Jag tror det iaf. Det är ganska tungväxlat nu.
Men den går in mjukt och fint :thumbright:
Det blev gärna ryckigare när jag kopplade själv. :whistle:
Skriv svar