Projekt: Volvo 855 500hk - Mappad till 1.8bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Jag tror inte det kommer från bottendelen. Har det väl börjat där går det snabbt :wink: och det LÅTER.

Tycker inte det låter som den går på alla cylindrar . Kanske någon lyftare som någon nämnde?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Det var inte en lyftare som har hängt sig. Dr Mac har gått runt med sin lystningsutrustning och undersökt och vi fann missljudet från femmans cylinder alternativt växellådan. Uttrampningslagret för endel oväsen men även med kopplingen nedtryckt så finns där ett missljud.
Så det blir väl att lyfta ut spisen och undersöka vevlagerna med tråget borta..

Kopplade in bredbandslambdan idag, blev inte klok på installationsinstruktionerna.. medföljde en lapp på Engelska som vi följde och då maxade vi 22.9 konstant på mätaren.. Jäkligt fel. Hittade sen en Svensk lapp som låg under allt och där stod en helt annan installationsinstruktion som jag sen följde, det dumma var att jag hade monterat bbl-sonden och har ju kört motorn på den så den har blivit förorenad, funderar på om "nollningen" av sonden blev korrekt sen.. Den står på 7.6 med avstängd motor och med motorn igång gick den upp till 10.3 som skulle kunna stämma för motorn är jäkligt rikad, det jag blev fundersam över är att den står på 7.6 annars.. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

den måste gått väldigt fett om du har bensin i oljan på en insprutare..
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

den går fett ja =)

Har nästan hängt ur motorn nu, bara drivaxlarna kvar sen så är den ur. Ska undersöka noga vad som har hänt, ingen mening att börja fläska på om där finns missljud.. Då står man där med ett stort hål sen :)
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Rev motorn igår och det var väl värre än befarat, dock så vet vi iallafall exakt vad alla ljud har varit.

1) Jag har blandat ihop överfallen på de nya stakarna, monterade i bakvänd ordning mot vad jag plockade isär dem (dumma huvud). 3st vevlager såg riktigt risiga ut, 1 var okej och 1 var som nytt förutom att det kommit in nått skit i lagret men det har ju inget med överfallet att göra.
2) Stakarna har gått i blocket och nött, så jag får skicka iväg stakarna för att mäta rakhet samt rundhet (passa ihop rätt överfall så jag har inte blandat på annat sätt) då det inte finns några markeringar på Motornordstakarna.

Tyvärr så är jag bankrutt x 3 så jag har inget val mer än att lägga projektet på is tills det trillar in pengar, så med tur så rullar den till premiär.

Jag ser det såhär, jag har lärt mig sååå otroligt mycket på detta, visst det är skittråkigt att man står där nu och inte kan få ihop det MEN jag kunde likagärna fått ett stort hål och behövt köpa en helt ny motor så säg 5000kr kostar det mig allt som allt att lära mig bygga en motor! Jag är skitnöjd av att jag ens fick igång den. Dont worry, be happy!

God jul & gott nytt på er allesammans, skitkul att det är så många som följer projektet det gör det värt allt slit!
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

http://www.sjukast.com/tomuch/ Jag har startat en insamling, om någon vänlig själ vill donera 1kr så är det VARMT välkommet.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Inom loppet av 5minuter efter insamlingen var startad har jag 999kr donerat av lgspeed.se, tusen tack! Nu är det helt plötsligt kul igen!
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Hur gick de för blocket? :(
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Har stakarna tagit i blocket i nederkant på cylindrarna? lägg gärna ut några bilder om du har möjlighet, har själv funderat på köpa deras stakar.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

pzn skrev:Har stakarna tagit i blocket i nederkant på cylindrarna? lägg gärna ut några bilder om du har möjlighet, har själv funderat på köpa deras stakar.
Det har nött ca 2-3mm spår i nederkant. Ska ta bilder såfort jag har hivat ut allting. Kameran vill inte fokusera så djupt ner.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tjena, tråkigt att det jävlas för dig, klantiga misstag gör alla, speciellt om man har brottom,
men hur fasen kan vevstakarna ta i blocket? visst kan material röra lite på sig av värme & krafter som blir men du måste väll ha vride runt veven när du plockade ihop motorn, låter ju osannolikt, är det samma mått på stakarna som orginal & gjorda för vitmotor? :roll:
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

larsat skrev:tjena, tråkigt att det jävlas för dig, klantiga misstag gör alla, speciellt om man har brottom,
men hur fasen kan vevstakarna ta i blocket? visst kan material röra lite på sig av värme & krafter som blir men du måste väll ha vride runt veven när du plockade ihop motorn, låter ju osannolikt, är det samma mått på stakarna som orginal & gjorda för vitmotor? :roll:
Det är inte samma mått som orginalstakar, dessa är grövre.. Pansarvagnsgrejor. Den gamla varianten var ännu grövre.
Jag vred runt motorn och det gick dock så har det bara precis tagit i och när jag har varvat så flexar det ju och det har ju visat sig i blocket.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende

Inlägg av auspuff »

Nu har jag fått in 1200kr, tusen tack till er som donerat!

Ska skicka iväg stakarna imorgon och få dem uppmätta så får vi se om jag behöver köpa nya, vet inte hur känsliga de är för stötar i sidan.. Lär visa sig.

Tänkte att jag får ju iallafall lägga upp en bild på lagerna sålänge, såhär blir det när man blandar ihop överfallen :oops: 5ans lager har fått in skit, troligen metallspån ifrån någon av cylindrarna där stakarna har gått i.
Nu är jag iallafall mycket klokare och jag hoppas även ni andra som ska/eller håller på att trimma en vitfemma är det. Jag bjuder på tipsen, inte som många andra som tycker att man ska gå den hårda vägen..

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

dessa är grövre.. Pansarvagnsgrejor
vad menar du? :roll: det är alltså inte stakar gjorda för vitmotorn?
ms_t4
Lite mer laddtryck

Inlägg av ms_t4 »

hmm när jag monterade mina märkte jag inte att det tog i någonstans.
Skriv svar