Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Mycket läsvärda uppdateringar :hihi: samt intressant :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Höll på och garva läppen när du Beskrev hur du ramlade och trädojjorna flög. :hihi: Faan att det inte finns på film.

Vad är det för lock till ventilkåpan, nåt kolfiberhightech eller. :hihi:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska skärpa till oss och få dit mer logging på motorn men vi kunde inte hålla oss från att dyna lite i kväll heller och nya toppnoterigen är 128hk/5900rpm (varvstopp 6000rpm)

nästa dynotillfälle ska vi ha 7000rpm chipp och se om den har mer effekt där. vi fantiserar om att nå 150hk i detta nära sug utförande innan vi gängar på mer laddtryck men det blir svårt med typ 5.9:1 i kompa.

tror nicklas filmade lite när jag rattade på spakarna åt först fel håll :doh: så att den går på regulatorn lite sen så kommer mer vatten.

krävs lite övnings körning för att ha reflex vridnigarna åt rätt håll men den är annars väldigt lätt att reglera så att varvet står still eller öka lite lagomt.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Trevligt att det lever om i garaget ditt. :thumbright:
Försök fixa fram en kamera tills nästa gång så vi andra får sitta framför datorn med en pissljummen öl och mysa till B20 vrålet 8) :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har servat B20 i dag lite och märkte att redan under 6000rpm utan laddtryck så hadde en orginal avgas stötstång blivit krokig och flera va polerade i mitten än fast det är flera mm frispel :wink:

har beställt 8st nya extra långa halvfabrikat via www.tgmotor.com som jag har bra erfarenheter av på den gula 142an.

trevlig kille TG, vi snackade B20 och bromsbänkar minst en timme tills min mobil fick slut med ström. nån som har nr 9 av motorbörsen? han hade visst varit med där rätt nyligt med sin dyno opel.

ska monta dit mer logg grejor sen så att man ser ladd och avgastryck och lite avgastempar mm.

ska även gå igenom tändningen som är rätt sladdrig och slut, hoppas att få ut mer sugmotor effekt på söndag.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre okt 23, 2009 4:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Är det fördelare osv som är slut? Det är väl inte 6an som är slut?
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara lite glapp i fördelaren msd 6an din fungerar fint :thumbright: :hihi:

jag har nu uppdaterat programvaran från 1988års 3.2 till 1994års 5.3 å fy fan va finesser det vart då :hihi:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

på F3an ?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Haha så nu är det en F3 turbo då :hihi:
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eric Wiklund skrev:på F3an ?
japp peter högdhal började nästan ångra att han sålde det då han såg "nya" programm varan :)

jobbade med en ny stumm fördelare i natt men upptäckte att min ignator som åkt omkring i min 142 fördelare va trasig då jag skulle starta men stövarn hadde en till jag skulle få köpa senare i dag.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Kjelle »

"trevlig kille TG, vi snackade B20 och bromsbänkar minst en timme tills min mobil fick slut med ström. nån som har nr 9 av motorbörsen? han hade visst varit med där rätt nyligt med sin dyno opel. "

Köpte Mb av just den anledningen :D , kommer förbi med den i veckan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore kul då får du se och kanse höra lite b20 i bromsbänken också :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Är du i garaget något idag Jens?

Har lite göra, sedan tänkte jag komma förbi med ditt JB weld och även passa på och snacka lite skit.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peppe skrev:Är du i garaget något idag Jens?

Har lite göra, sedan tänkte jag komma förbi med ditt JB weld och även passa på och snacka lite skit.

Mvh
jo det är jag nog
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi jobbade med techedge burken igår och körde winlog programmet och vi börjar förstå dess funktioner rätt bra nu :thumbright:

vi såg att laddtrycket låg mellan 0.08-0.10bar och vi ökade varvet lite mer (max rpm 6500rpm i alla test) och effekten ökade lite mot 134hk/6500 (ca 38grader stum brytar tändning, lamda 0.89 och 95oktans soppa).

vi satt sen dit en liiite värre wg fjäder än en B20 vipparmsfjäder och ökade laddtrycket till ca 0.19bar och då vid 6500rpm (som va max rpm) så vart det ca 143hk och ca 193nm vrid vid 4800rpm.

ingen vidare effekt eller värkningsgrad då 330cc spridarna inte har mycket kvar att ge på högre rpm :? men det är låg kompa också men jag hadde ändå hoppats på lite mer effekt.
Skriv svar