Sida 17 av 38
Postat: fre maj 15, 2009 11:44 am
av lord_nordkvist
de blir nog bra dedära.. den som väntar på nåt gott... väntar ju i regel allt förjävulens förlänge, egentligen.. men de kommer nog bli hårdrock när allt är på plats
lite imponerad över vikten i din maskin.. känns ju inte så farligt med under 1400kg i en e34 kanske..

Postat: fre maj 15, 2009 4:25 pm
av jimzon
jaha så det var du som gjort lakris på jysk parkeringen.. fyfy

Postat: fre maj 15, 2009 4:48 pm
av Turbokoftan
Ersviken, var det så tydligt att det fattades pulver

Nä men allvarligt talat är jag riktigt sugen nu, tröttnade rätt fort på bilen med den som sitter i nu.. Varken komfort eller prestanda i skiten =P
nordkvist: Ja nog är det så, and that sucks! Hehe tack får hoppas på de! Men tjänstevikten (full tank + förare) hamnar dock på 1480kg men det är kanske rätt hyggligt ändå. Minus 70kg gentemot original trots fullbur i kupén samt inga plastdelar till karossen.
jimzon: Haha bmwn bidrog faktiskt inte med mer än det på filmen, men jag vet vem som gjorde det övriga och kan nog sätta ett oljefilter på att den personen hade betydligt roligare

Btw, kände inte igen dig tidigare på stan förrän chris sa att det var du =)
Postat: lör maj 16, 2009 12:21 am
av Turbokoftan
Nu sitter framvagnen ihop så när som på krängningshämnaren som fortfarande hänger på tork efter att ha fått lite röd hammarlack.
Får tacka Fredrik Mehlin som kikade förbi och erbjöd ett handtag, great!
Vi monterade fjäderben samt nya krängningshämnarstag och bakre länkarmar på bägge sidor. Dom gamla delarna var verkligen sopslut! Ska montera dit krängningshämnaren imorgon så kan man ta ner den från pallbockarna igen
Skruvade även isär fronten på den så den står just nu utan lyktor fram. Har till förarsidan men inte andra så jag skulle haft tag i det.
Hejs!
Postat: lör maj 16, 2009 6:48 pm
av Turbokoftan
Framvagnen klar:
Framlysen klara. Blev ett antal lyktor som fick sätta livet till för denna uppsättning.
Bara göra justering av ljusbilden nu så kan man montera grillen igen:
Allt för idag! Hejs!
Postat: lör maj 16, 2009 9:47 pm
av Silander
Turbokoftan skrev:Framvagnen klar:
Framlysen klara. Blev ett antal lyktor som fick sätta livet till för denna uppsättning.
Bara göra justering av ljusbilden nu så kan man montera grillen igen:
Allt för idag! Hejs!
Du behöver ju inte ha grillen avmonterad för att justera ljusbilden! det gör du ju genom dom små hålen som är i den "nedre raden" mellan lyktorna

om dom inte är igensatta dvs. Skulle själv ge så många handtag som möjligt, om jag bott inom räckhåll

lite långt att åka nu tyvärr!

lycka till med resten!
mvh: Silander
Postat: lör maj 16, 2009 11:14 pm
av Turbokoftan
Tack de var schysst! Kommer troligen måsta smörja och ev använda tången så jag tänkte att jag avvaktar med grillen så man inte åker på dubbelt jobb =)
Postat: sön maj 17, 2009 10:21 am
av Silander
Jaha, då förstår jag

Mina vänstra lykta verkar inte sitta fast alls, när jag skulle justera den så åkte hela lyktan fram å tillbaka när man tröck med mejseln

Postat: tor maj 21, 2009 12:37 pm
av tjmop
Hur löste dig sig med diffen? Funkar de nu eller? Hoppas den är nere på jorden igen!
Postat: tor maj 21, 2009 2:58 pm
av Turbokoftan
tjmop: Det löste sig bra! Glömde trycka på skicka tidigare höll på att uppdatera men stack iväg en sväng på Örn Expo mässan. Visst kommer du ner ikväll?
Så här kommer uppdateringen:
Silander: Kanske har samma problem som jag hade tidigare, att clipsen som håller reflektorn vid insatsen spruckit.
Igår blev det ett ordentligt arbetspass i garaget, tillverkade ett eget schims (0,8mm) till lamelldiffen och monterade sedan ihop den.
Fyllde upp den med olja enligt rekommendation Castrol Saf-XJ: snordyr (250kr/l).
Höll nog på i tre timmar bara att tvätta av grejerna för att kunna få ihop den utan en massa skit inuti:
Efter att ha plockat ner gamla diffen var det dags att montera nya, tog ett bra tag innan man kunde konstatera att det var fel hubb på utgående axel mot kardanet.. Ahapp bara ner med den igen, slipade av en 30's hylsa för att komma åt muttern. Skiftade sedan den mot hubben som satt på svetsdiffen vilket gick bra. Strax innan 03 på natten var vi klar i garaget och man kunde provköra- Funkade skitbra!! Nu slipper man varva som Agda 73 då man ska iväg från stillastående med framdäcken svängda!
Nu sitter återigen 235:orna på bak inför besiktning på lördag.
Sedan hände något av det tokigaste jag varit med om, vi rullade innåt stan för att dra en korv på Statoil innan hemgång. Det hade regnat ute och var lagom disigt på vissa ställen. Då vi kom in till stan hetsade jag genast Tom lite direkt vi kommit ut ur första e4-rondellen. Han var inte sen o upptäcka detta så han kuggade ner och fick hjulspinn (troligen på tvåan) till min stora förvåning (105hk Sierra nu utan turbo). Så jag kastade i tvåan och upptäckte att det gick o sladda uppför backen från rondellen

Längre fram i vår såkallade "stockholmskurva" (lång kurva) Steg jag av kopplingen på 3an och fick ett galet skönt ställ genom hela kurvan på varvstoppet! Två vilsna krogbesökare på andra sidan vägen gav stora tummen upp och jag flinade troligen mer än dom! haha
Tack till Tom och Oskar som bistod med ett handtag igår då diffen skulle ner och upp, fattar inte hur jag klarade det själv ifjol utan domkraft det stöp ju lite överallt igår.
Hoj!
Postat: lör maj 23, 2009 9:44 am
av Turbokoftan
Gooodmorgon! Var trött som fan imorse efter att ha glidit runt lite på stan igårnatt, drog två väldigt intressanta rejs som jag lägger till min meritlista..
Kan dock inte avslöja bilmodellen som fick smaka på bimmer @ 7000rpm då jag känner sympati för bilägaren, Kan dock säga att den har rak sexa och turbo original..(!)
Dagens nyhet! Besiktigade bilen imorse, alla tvåor avbockade!
Kan även nämna att anledningen till de dåliga avgasvärdena vid föregående besiktning berodde på min okunskap om MS. Jag hade inte uppfattat att lambdan var inkopplad för att reglera mot sprutet denna gång, trodde det var något Jonas kopplat in enbart för att ta in värdet till datorn under mappningen. Så vad gjorde jag innan föregående besiktning, jo slet bort kablarna från denna då de gick genom kupén, haha. Så det förklarar ju varför man tyckte bilen gick så mycket sämre ett par dagar senare. Mappningen är verkligen kanonbra i bilen sett till hur kort tid det även tog.
Så jag får tacka herr Back för ett bra jobb, samt för det suveräna el-ingrepp som utfördes i veckan i samma veva som varvstoppet höjdes från 6- 7000varv..
En dag ska jag allt lära mig mer om insprutningar samt att mappa själv, men tills vidare nöjer jag mig med byggandet =)
Så fort jag fixat startmotorn på bruksbilen så åker denna in i garaget, motorn lär hamna på någon pall i någon vrå..
To be continued!
Postat: lör maj 23, 2009 10:35 am
av Johnny H
Trevligt att det börjar närma sig turbo igen.
Sen...den oljan du slog i diffen är bra...och billig.
Fan bara halva priset mot min!
Postat: lör maj 23, 2009 11:06 am
av nord
Stort GRATTIS.
SLUTRESULTAT 2009
2-1, Turbokoftan vs. Bilprovningen.
Nu ser jag fram mot en provtur med en motor som verkligen går som bilen låter.

Postat: lör maj 23, 2009 4:33 pm
av Turbokoftan
Johnny H: Ja det känns riktigt bra, nu var det bara resten kvar då..hehe
Billig!?

Uj uj, vad kör du med för olja i din? Hoppas den har inslag av guldflake av 18K annars har du nog blivit lurad
Har ni börjat något med 325:an "ni" hämtade hos oskar?
Nord: Ja äntligen var den biten avklarad för i år =) Nu börjar det roliga, enda som jag egentligen kommer behöva knåpa ihop för i år är nya rör för wastegaten. Kapade bort de gamla då jag fick för mig att åka med dubbla 50mm tidigare, skulle lyssnat på Mattias och struntat i det redan från början bara bök.
Hehe. Ja du ska få dig en redig tur i sommar, kanske går att rita hela flygrakan sedan då.. Hehe, fan det måste testas

Postat: mån maj 25, 2009 2:45 pm
av Johnny H
Jag kör med Omega oljor.
325an är under rivningsstadiet just nu.
