Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Tja hittar du nån brud som vill åka med så är det nog läge att behålla henne! :D
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

j björk skrev:
Hämtade lite bakbromsar, tydligen skulle det inte ens vara ventilerat bak på m5 3,6 :?
Det är det ju tom. org. på 3,0:an :wink:

Ska försöka få upp lite bilder också, blev inget igår kväll.
Vad jag vet ska det vara ventilerat bak på M5 E34 är det på den jag har liggandes iaf.
Alla andra E34or utom M5 har solida skivor.

För övrigt blir det jäkligt grymt :thumbright:
Ska bli kul att sen den in action sen :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tittade lite på RealOem och det finns både 300x20 & 328x22 från 06/94

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10

Det skumma är att jag vill minnas att jag sett M5e34 med solida 300x10 :scratch:

Är det prioritet på BMWn till sommaren eller ska PVn med också ?


EDIT
I villervallan med M5 bromsarna glömde jag ju nämna att 540 har 300x20 skivorna, i alla fall på de senare modellerna...
Senast redigerad av Daniel-635 den mån mar 30, 2009 3:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Daniel-635 skrev:Tittade lite på RealOem och det finns både 300x20 & 328x22 från 06/94

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10

Det skumma är att jag vill minnas att jag sett M5e34 med solida 300x10 :scratch:
Helt rätt, de första årsmodellerna av M5 har 300x10 mm solida bakskivor.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Oj oj, nu blev det fart :wink:

Precis, sådana där 300x10 solida skivor var det jag fick tag i.
Man har ju något iaf. då, de var så gott som gratis.
Det går ju alltid att uppdatera senare om man springer på något intressant.

Jag ser att priserna på 3,8:ans bakbromsar var minst vad man kunde vänta sig :pale:
Speciellt de senare med större skivorna..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

TheWho skrev:Ser finfint ut.
Men kan inte någon sponsra killen med en riktig kamera? :doh:
Tar jag så dåliga kort tycker du?

Jag är öppen för all typ av spons, funderar på att lura den lokala pizzerian till att sponsra med pizza emellanåt så man får någon mat :hihi:

Jag antar att ölsmugglaren inte har så mycket att tjäna på att synas, så han är nog inte intresserad :whistle:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Slänger upp en liten uppdat. med bilder från helgen:

Bild

Såhär får det bli med styrservo och generator.

Bakbromsar:

Bild

Jämfört med 3,0:ans bakskiva:

Bild

Som synes betydligt större, men tunna och ej ventilerade.
(300mm dia mot 3.0:ans 270mm)

Pinnbultar till toppen:

Bild

Raceware, någon som vet något om dessa?
Ser ut som arp, ska bara dras 70nm.
Känns väldigt lite, även om de är fingängade förvisso :?
Det är dessutom med vanlig olja.

Daniel, egentligen går pv:n före, är ju (förhoppningsvis) närmare till hands att få köra med den.
Problemet är bara att det är så svårt att få upp den på lyften när bmw:n är i garaget :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Slänger väl upp en liten bonus från ikväll:

Det råkade bli så här:

Bild

Fick ett bra pris av kl, så jag lade ner mitt "svetsa ihop 3 intercoolers" bygge :roll:

Passar oförkämt bra:

Bild

Känns ju onaturligt att inte få kapa sönder något :hihi:

Men jag kom fram till att det går allt att kapa bort en liten plåtremsa i öppningen mot intercoolern på hö sida, och bygga om överdelen mellan grill och intercooler lite för att förbättra luftflödet.
Ordningen återställd mao. :lol:

Dessutom ska jag nog bygga om gavlarna lite, så där sket sig tanken med att köpa något färdigt och smidigt :doh:
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

jag hade racewear bultar i en m5 maskin tidigare drog dessa 10 eller 11kg med oringat. använd mollycote. 70nm är på tok förlite tror du drar 78-82nm i andra steget sen drar du 98-102nm steg3 men jag drog 110 eller 120nm som steg 4..
072 931 6764
Instagram novasikko
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ok, tack :thumbright:
Ja, 70nm lät väldigt lite, men det stog på ett instruktionsblad som följde med :?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Jag drar mina racewaer bultar 80Nm och det har funkat fint de också.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Okidoki, jag får se hur det känns bra när det är dags sedan.
Det verkar inte vara något problem med mjuka bultar iaf. då, så de inte tål att dras åt.

Tackar sikko och RoGGaH för infon :thumbright:

Inte som kina motorlyften då med värsting 4.8 bultar eller vad det var :hihi:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Pusslat ihop det mesta av torpedväggen.

Bild

Tog en jäkla tid.
Ja, klart är det väl inte ännu, en del slip & fix kvar.

Andra sidan:

Bild

Betydligt smidigare :wink:

En styck äpple tävlingsdämpare (fritt översatt)

Bild

3,5", det får väl räcka.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Eldade igång min gamla kallsåg för ett tag sedan:

Bild

Det tog en stund, men till slut gick den av :wink:

Så här ser det ut nu:

Bild

Den sista finsvarvningen tänkte jag lämna bort till en som kan svarva..

Lekte även med lite sådant här:

Bild

Fick det inte att fungera något vidare, kanske gjorde fel?
Seriekopplade 2 batterier för att få 24 volt.

Fick endå ingen vidare fart, 2-3A genom byttan.

Efter ett dygn:

Bild

Hmm :?

Körde citroncyra i byttan, en 1mm järnplåt (har käkats en del på den) med ca 20x15cm i lösningen.
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Bra att se att du jobbar på med bilen, ska bli spännande att se den.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Skriv svar