
Heavy metal bmw:n
Vad jag vet ska det vara ventilerat bak på M5 E34 är det på den jag har liggandes iaf.j björk skrev:
Hämtade lite bakbromsar, tydligen skulle det inte ens vara ventilerat bak på m5 3,6![]()
Det är det ju tom. org. på 3,0:an![]()
Ska försöka få upp lite bilder också, blev inget igår kväll.
Alla andra E34or utom M5 har solida skivor.
För övrigt blir det jäkligt grymt

Ska bli kul att sen den in action sen

MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tittade lite på RealOem och det finns både 300x20 & 328x22 från 06/94
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10
Det skumma är att jag vill minnas att jag sett M5e34 med solida 300x10
Är det prioritet på BMWn till sommaren eller ska PVn med också ?
EDIT
I villervallan med M5 bromsarna glömde jag ju nämna att 540 har 300x20 skivorna, i alla fall på de senare modellerna...
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10
Det skumma är att jag vill minnas att jag sett M5e34 med solida 300x10

Är det prioritet på BMWn till sommaren eller ska PVn med också ?
EDIT
I villervallan med M5 bromsarna glömde jag ju nämna att 540 har 300x20 skivorna, i alla fall på de senare modellerna...
Senast redigerad av Daniel-635 den mån mar 30, 2009 3:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Bert-Ola
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Helt rätt, de första årsmodellerna av M5 har 300x10 mm solida bakskivor.Daniel-635 skrev:Tittade lite på RealOem och det finns både 300x20 & 328x22 från 06/94
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10
Det skumma är att jag vill minnas att jag sett M5e34 med solida 300x10
Oj oj, nu blev det fart
Precis, sådana där 300x10 solida skivor var det jag fick tag i.
Man har ju något iaf. då, de var så gott som gratis.
Det går ju alltid att uppdatera senare om man springer på något intressant.
Jag ser att priserna på 3,8:ans bakbromsar var minst vad man kunde vänta sig
Speciellt de senare med större skivorna..

Precis, sådana där 300x10 solida skivor var det jag fick tag i.
Man har ju något iaf. då, de var så gott som gratis.
Det går ju alltid att uppdatera senare om man springer på något intressant.
Jag ser att priserna på 3,8:ans bakbromsar var minst vad man kunde vänta sig

Speciellt de senare med större skivorna..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tar jag så dåliga kort tycker du?TheWho skrev:Ser finfint ut.
Men kan inte någon sponsra killen med en riktig kamera?
Jag är öppen för all typ av spons, funderar på att lura den lokala pizzerian till att sponsra med pizza emellanåt så man får någon mat

Jag antar att ölsmugglaren inte har så mycket att tjäna på att synas, så han är nog inte intresserad

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Slänger upp en liten uppdat. med bilder från helgen:

Såhär får det bli med styrservo och generator.
Bakbromsar:

Jämfört med 3,0:ans bakskiva:

Som synes betydligt större, men tunna och ej ventilerade.
(300mm dia mot 3.0:ans 270mm)
Pinnbultar till toppen:

Raceware, någon som vet något om dessa?
Ser ut som arp, ska bara dras 70nm.
Känns väldigt lite, även om de är fingängade förvisso
Det är dessutom med vanlig olja.
Daniel, egentligen går pv:n före, är ju (förhoppningsvis) närmare till hands att få köra med den.
Problemet är bara att det är så svårt att få upp den på lyften när bmw:n är i garaget

Såhär får det bli med styrservo och generator.
Bakbromsar:

Jämfört med 3,0:ans bakskiva:

Som synes betydligt större, men tunna och ej ventilerade.
(300mm dia mot 3.0:ans 270mm)
Pinnbultar till toppen:

Raceware, någon som vet något om dessa?
Ser ut som arp, ska bara dras 70nm.
Känns väldigt lite, även om de är fingängade förvisso

Det är dessutom med vanlig olja.
Daniel, egentligen går pv:n före, är ju (förhoppningsvis) närmare till hands att få köra med den.
Problemet är bara att det är så svårt att få upp den på lyften när bmw:n är i garaget

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Slänger väl upp en liten bonus från ikväll:
Det råkade bli så här:

Fick ett bra pris av kl, så jag lade ner mitt "svetsa ihop 3 intercoolers" bygge
Passar oförkämt bra:

Känns ju onaturligt att inte få kapa sönder något
Men jag kom fram till att det går allt att kapa bort en liten plåtremsa i öppningen mot intercoolern på hö sida, och bygga om överdelen mellan grill och intercooler lite för att förbättra luftflödet.
Ordningen återställd mao.
Dessutom ska jag nog bygga om gavlarna lite, så där sket sig tanken med att köpa något färdigt och smidigt
Det råkade bli så här:

Fick ett bra pris av kl, så jag lade ner mitt "svetsa ihop 3 intercoolers" bygge

Passar oförkämt bra:

Känns ju onaturligt att inte få kapa sönder något

Men jag kom fram till att det går allt att kapa bort en liten plåtremsa i öppningen mot intercoolern på hö sida, och bygga om överdelen mellan grill och intercooler lite för att förbättra luftflödet.
Ordningen återställd mao.

Dessutom ska jag nog bygga om gavlarna lite, så där sket sig tanken med att köpa något färdigt och smidigt

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ok, tack
Ja, 70nm lät väldigt lite, men det stog på ett instruktionsblad som följde med

Ja, 70nm lät väldigt lite, men det stog på ett instruktionsblad som följde med

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jag drar mina racewaer bultar 80Nm och det har funkat fint de också.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Okidoki, jag får se hur det känns bra när det är dags sedan.
Det verkar inte vara något problem med mjuka bultar iaf. då, så de inte tål att dras åt.
Tackar sikko och RoGGaH för infon
Inte som kina motorlyften då med värsting 4.8 bultar eller vad det var
Det verkar inte vara något problem med mjuka bultar iaf. då, så de inte tål att dras åt.
Tackar sikko och RoGGaH för infon

Inte som kina motorlyften då med värsting 4.8 bultar eller vad det var

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Pusslat ihop det mesta av torpedväggen.

Tog en jäkla tid.
Ja, klart är det väl inte ännu, en del slip & fix kvar.
Andra sidan:

Betydligt smidigare
En styck äpple tävlingsdämpare (fritt översatt)

3,5", det får väl räcka.

Tog en jäkla tid.
Ja, klart är det väl inte ännu, en del slip & fix kvar.
Andra sidan:

Betydligt smidigare

En styck äpple tävlingsdämpare (fritt översatt)

3,5", det får väl räcka.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Eldade igång min gamla kallsåg för ett tag sedan:

Det tog en stund, men till slut gick den av
Så här ser det ut nu:

Den sista finsvarvningen tänkte jag lämna bort till en som kan svarva..
Lekte även med lite sådant här:

Fick det inte att fungera något vidare, kanske gjorde fel?
Seriekopplade 2 batterier för att få 24 volt.
Fick endå ingen vidare fart, 2-3A genom byttan.
Efter ett dygn:

Hmm
Körde citroncyra i byttan, en 1mm järnplåt (har käkats en del på den) med ca 20x15cm i lösningen.

Det tog en stund, men till slut gick den av

Så här ser det ut nu:

Den sista finsvarvningen tänkte jag lämna bort till en som kan svarva..
Lekte även med lite sådant här:

Fick det inte att fungera något vidare, kanske gjorde fel?
Seriekopplade 2 batterier för att få 24 volt.
Fick endå ingen vidare fart, 2-3A genom byttan.
Efter ett dygn:

Hmm

Körde citroncyra i byttan, en 1mm järnplåt (har käkats en del på den) med ca 20x15cm i lösningen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Bert-Ola
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 161
- Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Bra att se att du jobbar på med bilen, ska bli spännande att se den.
____________________________________
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se
Har en Dynapack chassidyno www.masensmotor.se