Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av Tommy Luhr »

Bilder på Lite toppar :)

Skedens Topp
530
208cfm på insug vid 16mm med std ventiler

Bild
Bild
Bild
Bild


Patrich Ringströms 16v
Flödessiffror är presenterade tidigare i tråden.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Kadett4wd »

Brukar du göra förbränningsrummen lika i både 530 och 531?
För det var satan var lika de var mina jag gör =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

jag kör dom ganska lika ja:)
Sen beror det lite på vilket flöde jag prioriterar hur lag lägger stödet upp från ventilsätet.

:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tjernell »

Har du kollat någon area på 16v locket ?
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av MGP »

ska porta min 530 top tils turbo bruk, typ 350hk motor.

toppen har 44/38mm ventiler, kammen har 11.5mm lyft å 270 dur, hur skulle du porta innsugs kanalen? va ska man lägga minste arean på, 37-38mm? tänkte och kjöra 46mm på innsug, men ska åka org F innsug, och d bromsar väll mycet, så tror inte man for utnyttad 46mm ventilen max, men man kansje tar fel også :)

kjör på med portings tips/guide :)
MG Performance
Skeden
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: ons feb 18, 2009 8:13 pm
Ort: Kungsbacka

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Skeden »

Ser jävla fin ut! jag skall skriva "Overboostracing.se" på skinkorna och springa näck i TV vid Mantorpsfinalen! det borde ge en hel del reklam för firman din haha

Tackar för en fin topp och ett jävla trevligt bemötande! blir garanterat mer arbete för mig i framtiden Mvh
940ltt, Projekt
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Deztallica »

Skeden skrev:Ser jävla fin ut! jag skall skriva "Overboostracing.se" på skinkorna och springa näck i TV vid Mantorpsfinalen! det borde ge en hel del reklam för firman din haha

Tackar för en fin topp och ett jävla trevligt bemötande! blir garanterat mer arbete för mig i framtiden Mvh
+1 :thumbright:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Tosk, Det finns ett par sätt att porta 530 toppen för.
Vad skall du ha för register samt vad är det för storlek på motorn kamaxel, turbo osv.

Tjernell, 16v locket är trångt då det ligger 88% under ventilen.
Minsta arean är där.

Går att få ut mer med std ventiler men då är det ingen vridmomentsmaskin längre vi pratar om.

:) Tack för kommentarerna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av MGP »

Motorn är 2.3liter, turbonetics e46 turbo, klarar av 420hk. kamaxel dur 270, 11.5mm lyft, 112 knock, bra bottendrag e fin på en gat racer, varstoppet på chipen ligger på 7000rpm, så kanje man kunne ha max moment på typ 4500rpm och max effekt på 5000-6000rpm d hadde vårre kul.

mvh
MG Performance
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tjernell »

Okej bara va lite nyfiken .. då jag håller på med en rökartopp 8)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Tjernell: kul:) std ventiler?

Tosk, du klarar dig med std ventiler och en mildare portning för den effekten :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Kadett4wd »

testa om du vill åt mig,, förläng vingen i insug typ en plåt å lera. 16v toppen alltså

Opel har juh längre vinge, och motorsporttoppen har ännu längre vinge.
Kan det finnas nåt där?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Det finns ju marintoppar som har delningen ända upp i kanalen nästan.
Jag har inte testat men jag vet att Halvarsson testat och inte fått fram att den toppen är varken bättre eller sämmre.

Jag har inte gjort tester själv så jag vet inte.
Men vet att dom turbulerar en hel del vid delningen topparna och det märker man tydligt i bänken.
Speciellt när man är där och petar.
Dock gör det välldigt lite på flödet.
Tjuter dom högt som satan då tappar man en del cfm med.
Beror på hur kanalen mellan delningen ser ut mellan ventilsätet och delningen.
Vissa former tar ju mindre bra att det turbulerar och andra former skiter fullständigt i det.

Har testat nya ventilsätes stålet som jag sa i mira ståls tråden på avancerat.
Verkar vara ett grymt stål för volvo topparna.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tjernell »

Det finns en annan typ än marin med ännu längre mellanvägg.. dock så är den mkt ovanlig.

Nej det är inte std ventiler..
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av ringstrom »

jag är grymt nöjd med tommys bemötande!!!!!! väntar på min topp som skickas på måndag, vi får se hur den presterar på bilen till sommaren. Men jag kan inte tänka mig nått annat än :thumbright: :thumbright: :thumbright: vi får vänta och se.

som sagt all cred till tommy!
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Skriv svar